Hejsan,
Jag bor i ett nybyggt hus, med allt möjligt energi- och miljötänk (KA-hus, A-klassat).
I sovrummet är det väldigt högt till tak, och halvvägs upp på väggen finns en lucka in till en delvis inredd vind över toaletten som ligger intill. Som man ser på bilden sitter där ett enkelt Ventilgaller. Min säng står rakt nedanför, och nu när det börjar bli kallare och blåsigare, är det sv*nkallt och det fläktar genom ventilen. Det är 2.5 grader kallare i mitt sovrum jämfört med nästa sovrum på samma våningsplan.

Jag har ifrågasatt varför man satt upp ett dylikt galler där, medans man i ytterväggarna har riktiga filtrerade ventiler, men har fått svaret att det är korrekt. Grannen i parhuset har fått en ”riktig” ventil och upplever inget kallras.

Är det enligt god byggsed att sätta ett sånt här enkelt Ventilgaller mot ett utrymme som är halvinrett?
Tacksam för råd!
Carina
Carina
Luftventil i tak med synlig smuts eller damm, vit vägg, suddig bakgrund, interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med ventilationsgaller, vit kvadratisk panel, del av vit väggyta och ramkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, vit vägg, ljusbrytare ovanför dörrkarm, minimalistisk design, mjuka färger, dunkelt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1: Ventilgaller mot vinden över toaletten
Bild 2: Lucka och ventil mot vinden
Bild 3: Så ser mina övriga ventiler ut, mot yttervägg.
 
Men, går ventilen på bild ett upp till vinden? Varför?
Sen är tilluftsventilen på sista bilden stängd om jag inte ser helt galet.
 
Vad är ett A-klassat KA-hus? Det ska inte vara någon ventil från kallvind till boyta.
 
Glömde lägga upp bilden på vinden! Inomhusutrymme under renovering med isolering, träreglar och obehandlat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JonasJN skrev:
Men, går ventilen på bild ett upp till vinden? Varför?
Sen är tilluftsventilen på sista bilden stängd om jag inte ser helt galet.
OK, får kolla upp detta med om den är stängd eller ej. Tack!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är ett A-klassat KA-hus? Det ska inte vara någon ventil från kallvind till boyta.
Hej och tack för återkoppling! Det är ett energiglas A hus, som är byggt med KA. Ursäkta att jag förvirrar begreppen :)
 
Vad har ni för temperatur på vinden/loftet ? Är det tätt eller finns ventil mot yttervägg?
 
J JonasJN skrev:
Men, går ventilen på bild ett upp till vinden? Varför?
Sen är tilluftsventilen på sista bilden stängd om jag inte ser helt galet.
Jag har gissat att de satt en ventil där eftersom vinden är byggd ovanpå toaletten?
 
A Anirac skrev:
Jag har gissat att de satt en ventil där eftersom vinden är byggd ovanpå toaletten?
Finns det någon frånluft på toaletten under?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för temperatur på vinden/loftet ? Är det tätt eller finns ventil mot yttervägg?
Hej Jonatan! Just nu har jag ingen tillräckligt hög stege så jag kommer inte upp till luckan, men det var en bra tanke att kolla tempen. Om man tittar på 4:e bilden jag nu la upp, tolkar jag det som det går ventilation från badrummet under och ut mot yttervägg?
 
J JonasJN skrev:
Finns det någon frånluft på toaletten under?
Hej Jonas! Ja, det finns frånluft från badrummet.
 
A Anirac skrev:
Hej Jonatan! Just nu har jag ingen tillräckligt hög stege så jag kommer inte upp till luckan, men det var en bra tanke att kolla tempen. Om man tittar på 4:e bilden jag nu la upp, tolkar jag det som det går ventilation från badrummet under och ut mot yttervägg?
Ja, badrummet går ut men jag menar ventil i själva vinden och ut, inte via badrummet. Kollla detta. Annars kan det inte dra kallt vid ventilen
 
  • Gilla
Anirac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.