M Mapet890 skrev:
Hur varmt har du inomhus?
Runt 15 grader på nedervåningen just nu. Några grader lägre på övervåningen (har ingen termometer där), där jag jobbar och tillbringar större delen av dygnet. Det är där jag måste använda vantar. Frugan håller mest till på nedervåningen.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
MsTake och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Runt 15 grader på nedervåningen just nu. Några grader lägre på övervåningen (har ingen termometer där), där jag jobbar och tillbringar större delen av dygnet. Det är där jag måste använda vantar. Frugan håller mest till på nedervåningen.
Det är imponerande att palla ha så svalt. Under 19,0 klar vi inte att gå som det är nu
 
  • Wow
hakan_o
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Det är imponerande att palla ha så svalt. Under 19,0 klar vi inte att gå som det är nu
Kilrain Kilrain skrev:
Runt 15 grader på nedervåningen just nu. Några grader lägre på övervåningen (har ingen termometer där), där jag jobbar och tillbringar större delen av dygnet. Det är där jag måste använda vantar. Frugan håller mest till på nedervåningen.
Det värsta tycker jag är alla kalla möbler osv, sätta sig i soffan och den är kall osv.
 
Jag har inte satt igång golvvärmen (el) ännu bortsett från badrummet. Värmer med pelletskamin som jag sätter ner på natten. Ca 16° när dagen börjar men när kaminen kommer igång värms bottenvåningen upp, också med stora fönster mot söder och här på Österlen skiner ju solen varje vinterdag. Tyvärr blåser det vissa dagar från Östersjön och det är inte roligt.
 
M Mapet890 skrev:
Det värsta tycker jag är alla kalla möbler osv, sätta sig i soffan och den är kall osv.
Jag har inget att klaga på. Det är helt självvalt, sparsamhet som en livsstil.

Har inga problem med möbler, flera lager kläder löser det. Det roliga är när man ska krypa ner naken i en iskall säng. Då blir det ett och annat utrop. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
harry73
Hamnar på ca 850 kWh istället för 2500 kWh förra året.
Elpriser blir något dyrare än förra året (+20%?), så det blir en halverad faktura.
Jag bävar dock för kommande månad
 
  • Gilla
Cajsa Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
Prel under 1100kWh
2021 - 1439
2020 - 1429

Har sänkt inomhus, men hybriden går nästan inte alls till skillnad från förra åren.
Har i övrigt svårt att spara nått. 70talskåk med tilläggsisolering på vinden och jordvärme. Sätter mina hopp till att flytta förbrukningen till billigare timmar.
 
Nej eftersom dom ända som kan sänka sin förbrukning är dom som slösade innan. Förbrukar lika mycket i år som förra. När man söker på hur man ska sänka sin elförbrukning får man ju tips som "duscha i 15 minuter istället för 30" och så vidare... då fattar jag att vi lever i en kris och att folk klarar av att sänka förbrukningen nu. Dårar...
 
  • Gilla
marieed2 och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Skaplig sänkning skulle jag säga.

Vi har nyligen satt in en LLVP till källaren som förhoppningsvis ska avlasta våra gamla jordvärme samtidigt som den ger ett bättre klimat. Annars har jag skruvat ner värmen och trimmat in systemet. Bytt cirkpump i pannan och bytt ut Flex slangar med magnetit i..

Ligger än plus från sommarens solel men det sista kommer väl försvinna nu när elpriset skjuter i höjden....
 
  • Skärmavbild av mobilapp som visar jämförelse av elförbrukning mellan 2021 och 2022 i stapeldiagramform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3000kwh nov 2021
2000kwh nov 2022 (ser det ut att landa på)

Förutom att november varit varmare än förra året så har vi inte golvvärmen satt lika varmt och har luftvärmepumpen på 21°. Ser ut att landa på runt 21000kwh för året (27000kwh förra året).
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
hushålls el just nu 2022 473kWh, 2021 var totalen 911kWh (hade inte elbil 2021)

Sen tillkommer bilen med 294kWh (färdigladdad för november). Så det blir just nu totalt 767kWh.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Kommer landa på knappt 600 kWh i november, ner från drygt 900 kWh i fjol.

Känns helt okej, med tanke på att vi värmer ca 190 kvm med el (bergvärme).

Har dragit ner på värmen så pass att jag måste ha på mig vantar inomhus.

Förra årets elräkning för okt-dec blev ca 9 000 kr (inklusive nätdelen). Siktar på att försöka komma under det i år.
Har du alltså sparat 300kwh på att ha så kallt inne så du behöver vantar? Räknar vi på 3kr/kWh inkl allt har du sparat 900kr på det, bara nyfiken på om det är värt tumma så mycket på livskvaliteten för de pengarna? Imponerande är det iallafall :)
 
  • Gilla
bobman och 4 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Har du alltså sparat 300kwh på att ha så kallt inne så du behöver vantar? Räknar vi på 3kr/kWh inkl allt har du sparat 900kr på det, bara nyfiken på om det är värt tumma så mycket på livskvaliteten för de pengarna? Imponerande är det iallafall :)
Person täckt i snö och is, med texten "This is fine", ironisk eller humoristisk kontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
SMÖH och 8 till
  • Laddar…
R
Blir ca 500kwh för november.

699kwh 2021
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
harry73
A Akerfeldt skrev:
Har du alltså sparat 300kwh på att ha så kallt inne så du behöver vantar? Räknar vi på 3kr/kWh inkl allt har du sparat 900kr på det, bara nyfiken på om det är värt tumma så mycket på livskvaliteten för de pengarna? Imponerande är det iallafall :)
Nu skriver han inte hur han använder vantar. Kan vara fingerlösa vantar för datorarbete när man jobbar hemma. Sedan år 900 kr per månad upp till 4000 kr för hela vintern. Hittar man fler liknande besparingar, kan der vara skillnaden mellan att kunna bo kvar och behöva flytta
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.