Magnus E K
Ser ut att bli halverad förbrukning jämfört med förra året men ca 100 kWh (20%) mer än mitt tidigare snålaste november (2020).
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
2021: 1062 kWh
2022: cirka 960 kWh

Ser inte ut som att bli någon jättebesparing tyvärr.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hur kommer ni ner i dessa siffror :p Jag har bergvärme, nya fönster i hela kåken, solceller, tilläggsisolerat, ny tvättmaskin etc... min ser ut att landa på 1644kwh i november. Jag letar och letar efter energitjuvar men inte lyckats hitta något än...

Dock värmer jag 268kvm yta.

I vilket fall, många har imponerande siffror!
 
  • Gilla
chevan och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag värmer i år (och 2020) bara ca 50 kvadrat till full temperatur (oftast 20-24 grader), med LLVP.
 
  • Gilla
lamalm och 1 till
  • Laddar…
Här tippar jag på en halvering, minst 45% besparingar.
 
  • Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i november jämfört med föregående år och temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Nej, uppvärmning med ved och hushållselens ca 400kWh är som förra året.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
P Perry39 skrev:
Hur kommer ni ner i dessa siffror :p Jag har bergvärme, nya fönster i hela kåken, solceller, tilläggsisolerat, ny tvättmaskin etc... min ser ut att landa på 1644kwh i november. Jag letar och letar efter energitjuvar men inte lyckats hitta något än...

Dock värmer jag 268kvm yta.

I vilket fall, många har imponerande siffror!
134m², tre vuxna och en 17-åring, så mycket duschvatten. LLVP+FLVP för vatten. Tre elbilar som laddas med olika frekvens också. 1400kWh för November (prediktion, håller upp siffran lite).
 
  • Gilla
Perry39
  • Laddar…
Nu är det första vintern vi bor i huset men uppskattat för november 1500KWh, förra ägaren låg på 2300 KWh förra november.
 
H hakan_o skrev:
Tiden går och det är snart dags för november månads rapportflod. Bara ett par dagar kvar.
Så här är tråden för det...:)
Jo, tills det blev kallt ute , sen minskar minskningen kraftigt varje dag. Ändå ofta inte mer än 18 grader inomhus…bor i södra skåne. 25 % mindre i nov än sålänge
 
N
Precis som i oktober har jag inte gjort något särskilt utan använt el precis som vanligt (d.v.s. glödlampor och tjock-TV används fortsatt och vi håller c:a 22 grader inne med hjälp av luftluftvärmepump).
En mild inledning på månaden bidrar nog till att minska förbrukningen marginellt jämfört med 2021.

2022: 615 (som det ser ut med ett drygt dygn kvar)
2021: 655
2020: 569
2019: 755
2018: 1069 (värmde upp ett rum i ett av uthusen då också).

Ser min förbrukning antingen hos min nätägare (Vattenfall), i Greenlys app (dock ej kund hos dem) eller i EON:s app (har mitt elavtal hos dem). Det finns alltså många möjligheter att följa sin förbrukning.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Besparing blir det.
Nov 2021 = 1662kWh

Kommer hamna på ca 1470
1423 just nu och timmar kvar.

Mildare väder. 3 grader varmare i snitt över hela månaden gör sitt. Inte använt motorvärmare än.

Aldrig haft så billiga räkningar. Bundet på 42 öre så det är väl bara lägga undan till framtida räkningar
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Precis som i oktober har jag inte gjort något särskilt utan använt el precis som vanligt (d.v.s. glödlampor och tjock-TV används fortsatt och vi håller c:a 22 grader inne med hjälp av luftluftvärmepump).
En mild inledning på månaden bidrar nog till att minska förbrukningen marginellt jämfört med 2021.

2022: 615 (som det ser ut med ett drygt dygn kvar)
2021: 655
2020: 569
2019: 755
2018: 1069 (värmde upp ett rum i ett av uthusen då också).

Ser min förbrukning antingen hos min nätägare (Vattenfall), i Greenlys app (dock ej kund hos dem) eller i EON:s app (har mitt elavtal hos dem). Det finns alltså många möjligheter att följa sin förbrukning.
man kan alltså behålla sitt nuvarande avtal men begära att det ska visas i greenelys app?
 
  • Gilla
Borgborgborg
  • Laddar…
N
B bjorsi skrev:
man kan alltså behålla sitt nuvarande avtal men begära att det ska visas i greenelys app?
Ja det går bra. Eller gjorde det åtminstone när jag anmälde mig hos dem för ett par år sedan och det funkar fortfarande så det är nog samma sak nu. Bra och överskådligt per dag, vecka och månad. Två dagars eftersläpning så idag kan jag se förbrukningen i söndags o.s.v.
 
  • Mobilskärmdump visar elförbrukningsdata för november 2022, med dagliga kWh och total på 530 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer landa på knappt 600 kWh i november, ner från drygt 900 kWh i fjol.

Känns helt okej, med tanke på att vi värmer ca 190 kvm med el (bergvärme).

Har dragit ner på värmen så pass att jag måste ha på mig vantar inomhus.

Förra årets elräkning för okt-dec blev ca 9 000 kr (inklusive nätdelen). Siktar på att försöka komma under det i år.
 
  • Gilla
  • Wow
Hålis och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Kommer landa på knappt 600 kWh i november, ner från drygt 900 kWh i fjol.

Känns helt okej, med tanke på att vi värmer ca 190 kvm med el (bergvärme).

Har dragit ner på värmen så pass att jag måste ha på mig vantar inomhus.

Förra årets elräkning för okt-dec blev ca 9 000 kr (inklusive nätdelen). Siktar på att försöka komma under det i år.
Hur varmt har du inomhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.