J JRMKJRM skrev:
Tack för alla bra svar. Jag börjar med att sätta min Ipad på laddning när jag inte är där, och låter den skicka meddelande när batteriet börjar ta slut, såg enkelt ut i ios.
Då måste du ha ett mobilabonnemang också.
 
J JRMKJRM skrev:
Hmm, så klart, tänkte inte på det :). Men om jag kompletterar med en sån här? Och har routern på ups och ipaden på vanligt uttag…

[länk]
Kör på en billig begagnad telefon och ett sim-kort från Wifog istället. Ju färre inblandade komponenter desto bättre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JRMKJRM skrev:
Hmm, så klart, tänkte inte på det :). Men om jag kompletterar med en sån här? Och har routern på ups och ipaden på vanligt uttag…

[länk]
Fast om du ska skicka en notis när ipaden börjar få dåligt batteri så kommer ju inte det att inträffa förr än några timmar efter att UPS'en har fått slut på batteri och då är ju nätverket ganska dött...

Bättre i så fall med t ex automate eller nåt liknande som kan skicka meddelande baserat på andra saker. Eller en UPS som kan skicka mail direkt.
 
A
Jag tror fortfarande att min lösning är enklast och möjligen också billigast, dessutom kan du slå på ett element på distans innan du kommer till stugan. Jämfört med UPSer och allt annat så är det ju peanuts.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast om du ska skicka en notis när ipaden börjar få dåligt batteri så kommer ju inte det att inträffa förr än några timmar efter att UPS'en har fått slut på batteri och då är ju nätverket ganska dött...

Bättre i så fall med t ex automate eller nåt liknande som kan skicka meddelande baserat på andra saker. Eller en UPS som kan skicka mail direkt.
Tasker känner av när nätanslutningen försvinner, det är jättelätt att då starta en timer och höra av sig efter en bestämd tid med strömavbrott.
 
J
Jag vidhåller att det absolut billigaste och säkraste är att använda det befintliga, alltså sitt bredband. En Google home mini högtalare kan köpas för en hundring, och kopplas upp mot molnet. Detta eller valfri hub kan man ju i en handvändning upptäcka om den tappar kontakten med internet. Varför böka med simkort, iPhones, upser etc etc? Man är ju ändå inte hundra på att luren ligger där och laddar.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Det och så tänka lite på det som useless skrev i #3 så finns nog inte mycket att tillägga. För egen del skulle jag lägga allt krut på #3 men lite extra lek skadar ju inte heller.
 
Den kräver ju sim-kort med tillhörande abonnemang vilket TS inte är intresserad av.
 
A
useless useless skrev:
Den kräver ju sim-kort med tillhörande abonnemang vilket TS inte är intresserad av.
Eller ett larm-simkort, engångskostnad för fem år.
 
Scouten skrev:
Eller ett larm-simkort, engångskostnad för fem år.
Eller Wifog gratis.
 
När jag byggde mitt hus sa min elektriker att kyl/frys samt LLVP inte ska kopplas via jordfelsbrytaren.
Konsekvensen när jfb löser ut och man inte är hemma är för stor enl honom.
Så har jag det hemma och än är jag inte dö ;-)

//Janne
 
J Jan_G skrev:
När jag byggde mitt hus sa min elektriker att kyl/frys samt LLVP inte ska kopplas via jordfelsbrytaren.
Konsekvensen när jfb löser ut och man inte är hemma är för stor enl honom.
Så har jag det hemma och än är jag inte dö ;-)

//Janne
Det är över 20 år sedan man slutade att rekommendera att lägga kyl/frys utanför JFB.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är över 20 år sedan man slutade att rekommendera att lägga kyl/frys utanför JFB.
Oj då.....
Jag ska inte koppla om, och få tag i en elektriker för sånt litet jobb är inte lätt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.