Hej!
Jag har blivit tvungen att riva ut ett gammalt badrum i vårt hus som är byggt 57'.
Ytterväggen har haft bad och dusch vid sig och ett fönster mitt i... så en del vatten har trängt in i isolering och papp som börjat mögla.
Jag har tänkt att byta all isolering på den väggen och sen byta ytskikt och så vidare på insidan men jag är osäker på nytt material samt eventuella fuktspärrar.
Väggen är i dagsläget uppbyggd utifrån och in såhär:
Puts
vass
ribbor (se bild 1)
Papp (se bild 2)
Isolering
Råspont
Tunn masonitskiva
Kakel/våtrumstapet.

Jag vill byta allt från och med pappen innåt men inte stommen. Men jag är lite osäker på om man ska ersätta pappen och sen ha en ångspärr på den torra sidan om isoleringen eller skita i ny papp.
Pappen sitter ju fast på utsidan av själva väggkonstruktionen så den är nog omöjlig att få heltäckande utan att ta bort putsen eller riva allt ut till putsen inifrån. Så det blir i såfall i rutorna där isoleringen är man kan byta pappen.
Jag vill helst bara ta bort råspont, ta ut gammal isolering och papp för att sen sätta i nytt, sätta in ångspärr och ny innervägg på det.

Så ge mig gärna tips på material och tillvägagångssätt.
Obs! Endast DIY så inga "anlita en snickare" tips tack.

Med vänliga hälsningar, Johannes Bergman Olsson
Gamla träreglar och murbruk, synlig konstruktion, eventuell renovering eller skadeutredning, oavslutat byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med isolering delvis utsatt, träreglar synliga, byggmaterial, renoveringsprojekt, interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg i ny isolering 15 mm plywood o gips vatrumsfolien fungerar som ångspärr man skall undvika dubbla ångspärrar
 
  • Gilla
BergmanOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.