useless useless skrev:
Det skrevs ju om det i kvällstidningarna för en dryg vecka sen, så dom har väl blivit tvungna att ta kundernas klagomål på alvar.
Haha ja. Det var mer ” om du verkligen, verkligen vill ha rörligt så får vi lösa det”

och väldigt oklart varför det hade ändrats
 
Snyggt krigat! Jag hade ändå planerat att byta till ett timprisavtal så nu fick jag foten ur bytte till Tibber. Jag ringde dock upp Vattenfall och sa några väl valda om hur jag ansåg att de behandlade sina kunder.

K kahnilainen skrev:
Jag har nu efter ett antal vändor med Vattenfall fått följande information.

1. Greenlys fullmakt har inneburit att mitt avtal ändrades från rörligt till timpris, enda indikationen att mitt avtal har ändrats är en liten rad i mitten på den 4 sidiga fakturan. Avtalsformen visas fortfarande som rörligt elpris och ingen indikation via datumet att det har ändrats [bild]
[bild]

2. Avtalsformen på fakturan har rättats till från och med oktobers fakturor, så där står korrekt elavtal. Vattenfall menar att det mail de skickat ut till kunder med ämnesrad "Information till dig som har elavtal med timpris" och det är deras sätt att uppmärksamma kunder på att de har timprisavtal, även om de kanske inte vet om det. Tycker de kan gå ut med en pressrelease också, det är ändå rätt märkligt att en fullmakt för 3:e part att läsa av/ ta del av förbrukningsdata resulterar i en ändrad avtalsform, som varken redovisas på fakturor eller på hemsidan/mina sidor, förutom en liten rad enl ovan "mitt" i ett 4 sidigt dokument. Såhär ser min faktura ut med ändringen:
[bild]

3. Vattenfall verkar ha vaknat till liv, för det är stor skillnad på den hjälp/information jag får nu idag när jag pratar med kundtjänst och för en dryg vecka sedan. Vattenfall kommer ändra mitt avtal till det jag hade tidigare, rörligt elpris. Fick även hjälp att beräkna eventuella merkostnader jag haft under dessa månader, och det har blivit dyrare, men inget jag kommer bråka om. Hon kommer också beräkna min kostnad när novemberfakturan kommer. Själva ändringen kommer gälla från 1/12 men det kommer inte hinna göras om till dess, så den fakturan jag får för dec kommer se ut som timpris, men jag är lovad att vattenfall kommer justera på fakturan månaden efter.

Med fru och 2 små barn hemma dagtid så är timpris inte rätt avtalsform för mig, kanske i framtiden. men till er som pratar om förbrukningsprofiler etc och slår ner på de som inte vill ha timpris så tycker jag inte att det spelar någon roll. Man kan inte ändra ett avtal hur som helst.
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
K kahnilainen skrev:
Jag skickade mail till Greenely igår och fick detta svar idag, även en kopia på hur fullmakten är skriven.

Kort och gott så skyller vattenfall på Greenely och Greenely skyller på vattenfall.

[bild]
Ja, den avtalstexten är allt annat än tydlig, och känns ju som ett försök av Greenely att avhända sig ansvaret för vad som händer med avräkningsmetoden. Men eftersom både begreppen "avtalsform" och "avräkningsmetod" har definitioner som får just som effekt att man i vissa fall flyttas över till timavtal så är det ju tyvärr ändå så att Vattenfall gjort det som de blivit ombedda av Greenely att göra. Problemet, menar jag, är att Greenely får kunder att skriver på en fullmakt som kunden på grund av sitt informationsunderläge inte förstår, därför att Greenely inte informerat tillräckligt tydligt om vad avtalstexten egentligen innebär, kombinerat med att Vattenfall inte informerar sina kunder i samband med att avräkningsformen läggs om.

Vattenfall verkar nu ta sin del av ansvaret, i alla fall för de kunder som aktivt kontaktar dem.
Återstår att se om Greenely också tar tag i detta!
 
  • Gilla
kahnilainen och 1 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Om du har rörligt med månadsavräkning och laddar ner appen greenely och ger fullmakt så kommer din avtal ändras till timpris tillsvidare så ni vet. Jag fick den chocken och vattenfall vill inte ändra tillbaka till månadsavräkning. Om det är fler som har haft samma problem som jag så kan ni kontakta mig på dm så lägger vi in en gruppreklamation till vattenfall.
Fick timpris pga appen också. Efter 3 påstötningar hos Vattenfall lyckades jag idag byta tillbaka till månadspris dvs rörligt. Enl kontakten idag skulle vi få bort timpriset i morgon. Räcker med tel samtal. Vi hade timpris i dec elomr 3, 289 öre plus allt annat. Månads pris dvs rörligt var i dec mån 292 öre. Trots att man flyttat förbrukn mm från dyra till billigare tider tjänade vi endast 3 öre, dvs 1 % av förbrukn. Alldeles för lite för att vilja ha timpris med alla de nackdelarna att behöva styra elförbrukn.
Man måste ringa Vattenfall försäljning och be dem skicka in en begäran om schablonpris till Vattenfall eldistribution. Har haft kontakt med Energimyndigheten som säger att du har rätt att bestämma själv vilket avtal man vill ha.
 
  • Digital display visar energiförbrukning i watt på 662W med tid och förbrukningshistorik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart text "greenely" under en grön glödlampsikon, överkryssad med två svarta diagonala linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.