M myrstack skrev:
En annan arbetsintensiv möjlighet är annars att klyva upp så bärläkt till exakt den tjocklek som krävs för att få ett jämnt underlag för pannorna. Alt grovkapa och sedan köra elhyvel...) Avundas inte den som åker på detta jobbet dock.
Hänger inte riktigt med på hur du menar här. Menar du klyva ny bärläkt och sen spika den ovanpå den gamla?

Skulle ett annat alternativ vara att kapa den befintliga bärläkten precis bredvid alla spikar så att den går att plocka bort (räknar med att den spricker om man kapar tillräckligt nära spiken), och sen låta alla spikar sitta kvar och bara böja ner dem. Sen pallar man under och lägger ny bärläkt och spikar den också. Skulle det kunna funka?
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Jag har kontaktat en besiktningsman och väntar på svar. Hoppas han kan komma och kolla på taket så jag får ett utlåtande från en tredje part som jag kan visa för snickarna.
Han har redan varit här en gång och kollat på underlagspappen som snickarna la. Den fick de göra om. (Och det gjorde de utan att sucka allt för mycket)
 
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Hänger inte riktigt med på hur du menar här. Menar du klyva ny bärläkt och sen spika den ovanpå den gamla?

Jupp. Antar att den sett från sidan måste få från någon millimeter i tjocklek tills dalarnas djup som gissningsvis från din mätning blir några centimeter då
T tlundberg skrev:
Hänger inte riktigt med på hur du menar här. Menar du klyva ny bärläkt och sen spika den ovanpå den gamla?

Skulle ett annat alternativ vara att kapa den befintliga bärläkten precis bredvid alla spikar så att den går att plocka bort (räknar med att den spricker om man kapar tillräckligt nära spiken), och sen låta alla spikar sitta kvar och bara böja ner dem. Sen pallar man under och lägger ny bärläkt och spikar den också. Skulle det kunna funka?
Skulle förmodligen funka. Kör man tex en multicutter borde man kunna kapa loss bärläkten rätt enkelt med ett fräscht blad men det blir ju ett gäng ställen att kapa på…. Ingen alternativ är väl annat än arbetsintensivt
 
En liten uppdatering: Vi kom överrens med snickarna om att betala delar av materialet och inget av arbetet och sen avsluta affären. Så idag betalade jag fakturan till dem. Sen får vi se till våren om jag själv ger mig på att räta upp taket, eller om vi försöker hitta någon mer kompetent takläggare till att fixa det åt oss.
 
T tlundberg skrev:
En liten uppdatering: Vi kom överrens med snickarna om att betala delar av materialet och inget av arbetet och sen avsluta affären. Så idag betalade jag fakturan till dem. Sen får vi se till våren om jag själv ger mig på att räta upp taket, eller om vi försöker hitta någon mer kompetent takläggare till att fixa det åt oss.
Ja det kan räcka att plocka bort pannorna 1 m åt varje sida från högpunkten och ta bort ströläkten som ligger på bulan.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.