För att snåla in på kakelkostnaden (dyra kakel) funderar jag om vi skulle lämna ca 40 cm okaklat längst upp och ev. säta en bård/kakelkant som avslut. Kaklen är cremefärgade med tjock glasyr. Hur blir det att se ut, blir det bra ? Någon som gjort så ? Bilder tack ! :)
 
Kan med 100% säkerhet lova dig att en billigare platta som sätts ända upp kommer bli snyggare.
Ser i mitt tycke ut som allmännyttan att ha kakel nästan ända upp.

Mvh
 
Ser det ut som allmännyttan även om kaklen kostar 800,-/kvm ? Det var faktiskt kakelförsäljaren som föreslog detta, hon hade själv gjort så i sitt eget badrummet och då bara för att det var snyggt. Man sätter alltså en list/bård 4 cm bred som står ut ca 1 cm.
 
Jag tycker att det kommer att se konstig ut. Sjäv har jag blandat kakel, några som kostat 600kr, några 79kr och jag lovar att man kan inte att det är skillnad på 620kr mellan de.
Kakla hela väggen eller bara halvvägg, t ex 120cm och måla resten. Det blir snyggare än att lämna 40cm.
 
Ok, tack för synpunkter, kanske jag måste tänka om (igen ...) Jag tycker att kaklen är jättefina men kanske inte SÅ fina att de är värda 3 ggr mer än standardkakel. Klart man kan betala om man vet att det blir PERFEKT, men det vet man ju inte förrän det är klart.
Jag vet inte om jag vill ha kaklat bara halva väggen.
 
Pius skrev:
Ser det ut som allmännyttan även om kaklen kostar 800,-/kvm ?
Spelar ingen större roll vad plattan kostar.
Själva företeelsen att inte kakla ända upp ser billig ut oavsett kaklets pris.
Har du en given summa så blir det snyggare med billigare platta hela vägen upp.

Ett badrum blir inte snyggt för att plattan är dyr, det är slutresultatet av platta och sättning/fogning som räknas och att det matchar porslin och accessoarer.
Denna sättningen blir knas.

Men visst, vill du ha det på detta viset så är det upp till dig.


Mvh
 
Vill bara tillägga att nu har jag sett denna typ av sättning i både engelska och italienska kakelbroschyrer, så ... helt ute och cyklar är min kakelförsäljare inte. Tycker det ser bra ut, men min smak är väl som den är ... ;-)
 
Men vänta nu, ni har ju inte med ett ord nämnt takhöjd och golvyta? I vissa badrum med väldigt högt i tak, och liten golvyta ser det ofta bättre ut om man släpper plattorna en bit innan tak. Lite som att man inte tapetserar hela vägen upp i gamla lägenheter med högt i tak.
 
Liten golvyta, jo (3,5 m2), högt till tak lite mer än standard kanske (2,60 är det).
Synpunkter förJonH önskas ! Förresten såg jag denna typ av kakling också i Gysinge byggnadsvårds katalog !
 
Men nästa år är annan kakel med i katalogen och då är din ute. Men har man råd och tycker det är fint så ska man räkna på totala kaklingsytan. Har man skralt med cach får man kika annatsnas som är 1% fulare men 70% billigare...
 
Kommentar angående kakelkostnad i våtrum:
Jag gjorde om 6m^2 badrum förra året och tittade mig blind på vad kaklet skulle kosta.... det är förvånatsvärt liten del i hela kostnaden.. att spara in 1500:- på kakel har ingen betydelse jämfört vad förarbetet i materialväg kostar. Badrumet gick på 60.000:- materialkostnad (VVS, tätskick, badrumsmöbler) och då gick kakel och klinkers på 8500:-. Bara att montera nya brunnar gick på 1500-2000:- styck och då gjorde jag allt själv.Tätskick med alla delar som ingår låg på 4000-5000:-

Nu projekterar jag det andra badrumet som är 4m^2. Med de nya reglerna etc. så kommer VT-miniriten och tätskicken gå på närmare 600:-/m^2 väggyta...
 
Nja, då tycker jag nog att du ska kakla hela vägen upp. Eventuellt kan man släppa plattorna 20-30 cm från tak, men det ser i mitt tycke bara bra ut om tak/vägg-vinkeln är rundad ordentligt som det normalt är om det är putsade väggar och tak.
 
En liten blänkare från sovjettiden... Fanns det inte förr( eller, usch, kanske även idag) en taxeringsmässig anledning till att inte kakla ända upp? Man skulle ange om badrummet var helkaklet eller ej. Helkaklat leder till högre taxeringsvärde.
 
OlofChrister skrev:
En liten blänkare från sovjettiden... Fanns det inte förr( eller, usch, kanske även idag) en taxeringsmässig anledning till att inte kakla ända upp? Man skulle ange om badrummet var helkaklet eller ej. Helkaklat leder till högre taxeringsvärde.
Det stämmer! Minst 15cm (en hel rad sovjetplattor) från tak för att det skulle räknas som halvkaklat. Gäller inte längre vad jag vet. Kommer ihåg detta från allmänna bostadsräkningen i mitten av 90-talet.

Sedan förstår jag inte vad det har med Sovjetunionen att göra. Har det med politik att göra så kan det diskuteras i andra fora. ;)
 
Jag har ett långsmalt badrum och högt i tak (trots att det är sänkt i just badrum) ca 2,80 m. Granitkeramiken på golvet las med sockel för att förstora golvet och kaklet sattes inte ända upp (hade blivit en halvplatta), för att undvika akvariekänsla. Allt för det estetiska och med de förutsättningar som finns i just mitt badrum.

40 cm känns som ganska mycket för ert rum. Ni har inga planerade badrumsmöbler som kommer att skjuta upp ovanför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.