Hej,
Har en fristående vedeldad bastustuga (inget vatten eller el).

Har gjort god dränering under stugan men har ännu inte lyckats komma till skott med vattenavrinningen… vi brukar skölja av oss ganska rikligt med vatten i bastun (ca 1 gång i veckan) men funderar på olika alternativ till avlopp eller spygatt.

vattnet behöver bara rinna ut rakt under då marken/dräneringen tar hand om det. Men har inte lyckats hitta någon bra lösning?

Såg framför mig att vi bara skulle borra ett hål och släppa ner en spygatt som vilade på kanten men det verkar vara lite blåögt tänkt

hur har ni löst det..?

Förutsättningarna är:
timrade väggar,
”tätt” 22×95 mm slätspontat grangolv,
tilluft och frånluft genom ventiler.
Vedeldat.
Helt oisolerad i golv, tak och väggar.

tacksam för lite inspiration
 
Lutar golvet åt något håll eller plant?

Vi byggde lutande in mot mitten och sen en 2cm glipa i mitten utmed hela bastuutrymmet. Tilluft och vatten ut...

Jag hade skippat spygatten. Eller kanske monterat den underifrån.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
H HinCen skrev:
Hej,
Har en fristående vedeldad bastustuga (inget vatten eller el).

Har gjort god dränering under stugan men har ännu inte lyckats komma till skott med vattenavrinningen… vi brukar skölja av oss ganska rikligt med vatten i bastun (ca 1 gång i veckan) men funderar på olika alternativ till avlopp eller spygatt.

vattnet behöver bara rinna ut rakt under då marken/dräneringen tar hand om det. Men har inte lyckats hitta någon bra lösning?

Såg framför mig att vi bara skulle borra ett hål och släppa ner en spygatt som vilade på kanten men det verkar vara lite blåögt tänkt

hur har ni löst det..?

Förutsättningarna är:
timrade väggar,
”tätt” 22×95 mm slätspontat grangolv,
tilluft och frånluft genom ventiler.
Vedeldat.
Helt oisolerad i golv, tak och väggar.

tacksam för lite inspiration
Varför la du spontant golv om vattnet bara ska rinna rakt ut?

Hyvlade brädor med några mm mellanrum är mycket enklare enl min erfarenhet.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Är det inte bara att borra några hål eller "slitsa" ett spår med cirkelsågen på lämplig plats? Känns som jag kanske missförstår något. :thinking:
 
  • Gilla
HinCen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför la du spontant golv om vattnet bara ska rinna rakt ut?

Hyvlade brädor med några mm mellanrum är mycket enklare enl min erfarenhet.
mkt bra fråga så här i efterhand! Själva bygget kom med en (gigantiskt) konstruktion för avloppet så vi valde att inte köra på den lösningen, och detta märkte vi när vi lagt klart golvet
 
O [old rusty] skrev:
Lutar golvet åt något håll eller plant?

Vi byggde lutande in mot mitten och sen en 2cm glipa i mitten utmed hela bastuutrymmet. Tilluft och vatten ut...

Jag hade skippat spygatten. Eller kanske monterat den underifrån.
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte bara att borra några hål eller "slitsa" ett spår med cirkelsågen på lämplig plats? Känns som jag kanske missförstår något. :thinking:
Helt plant golv… detta kanske är enklast, att vi drar upp ett spår eller borrar några hål! Klarar sig trägolvet ganska bra mot fukt och väta i de hål man borrar upp? Det borde torka upp ganska bra mellan gångerna va?

följdfråga: om vi borrar eller sågar i golvet mitt på bastun, då gör det inget att tilluften hamnar framför kaminen och mellan kaminen och ”frånluften” - tänkte om man öppnat frånluften att suget går
Direkt från golvet till frånluften utan att komma kaminen till godo? :thinking: Samt att vi helt kan skippa ventilen bakom kaminen?
 
H HinCen skrev:
Helt plant golv… detta kanske är enklast, att vi drar upp ett spår eller borrar några hål! Klarar sig trägolvet ganska bra mot fukt och väta i de hål man borrar upp? Det borde torka upp ganska bra mellan gångerna va?

följdfråga: om vi borrar eller sågar i golvet mitt på bastun, då gör det inget att tilluften hamnar framför kaminen och mellan kaminen och ”frånluften” - tänkte om man öppnat frånluften att suget går
Direkt från golvet till frånluften utan att komma kaminen till godo? :thinking: Samt att vi helt kan skippa ventilen bakom kaminen?
Ett plant spontant golv kommer ha svårt att torka upp jämfört med ett glest trall golv, klart att det kan bli något bättre om du tar hål i det men mellan brädorna lär du alltid ha svårt att få det att torka när du bastat.

Varför inte ta upp golvet, hyvla bort fjädern och lägga tillbaka golvet glest?
 
  • Gilla
HinCen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett plant spontant golv kommer ha svårt att torka upp jämfört med ett glest trall golv, klart att det kan bli något bättre om du tar hål i det men mellan brädorna lär du alltid ha svårt att få det att torka när du bastat.

Varför inte ta upp golvet, hyvla bort fjädern och lägga tillbaka golvet glest?
Det du föreslår kanske blir det bästa i slutänden ändå! Bastun inkl kamin är färdigbyggd och allt på plats , därför jag sökte lite efter en lösning som inte skulle innebära så mycket jobb alternativt en praktisk lösning , men inte alltid man hittar det :geek:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag håller med dem som gillar trallgolv, men nu när du inte har det, varför skulle inte spygatt-lösningen funka? Med bad någon gång i veckan och att överflödsvatten rakas ner i hålet efter bad borde väl det duga.

Jag skulle bara borra ett hål eller tre någonstans där man inte sätter fötterna. Det lär nog hålla i många år.
 
  • Gilla
HinCen
  • Laddar…
Ja, livslängden på golvet ökar säkert om man gör glest mellan.
Jag var rädd att det skulle bli för dragigt/okontrollerbart, så körde spontat med en glipa i mitten av rummet som jag kan täcka delvis vid behov. Sen byggde jag så att golvet är lätt att ersätta, men åtta år (bastu med rikligt vatten 1-8ggr/månad beroende på årstid) senare så syns eller märks inget konstigt.
Jag brukar slänga in några klabbar extra på slutet för att torka upp.

Det blir ju mer känsligt att borra i befintlig bräda än min lösning men ett trägolv i en bastu som används rätt får väl ändå ses som förbrukningsvara (?), så budgetera ett byte om 10-20 år.
 
  • Gilla
HinCen
  • Laddar…
Tack för era tankar!
Vi kör nog på lösningen att borra några hål i mitten av bastun, där vi brukar skölja av oss, och visar det sig att plankan/plankorna blir sliten av detta på 10 år så håller jag med om att det inte är ngt problem att byta just dem!

Tack för er tid!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Brukar ni svabba eller torka av golvet efter bastu?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brukar ni svabba eller torka av golvet efter bastu?
tanken är att vi ska dra med skrapa ner i vattenavrinningen efter avslutad bastu (men lots eftervärmen gör lite med sitt), i dagsläget svabbar vi av det värsta.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.