Hej!

Jag har en VW Sharan från 2013 där vänster skjutdörr har slutat fungera. Trycker man på knappar på nyckel, instrumentbräda eller drar i handtaget så händer ingenting.

Om man tar ett rejält tag och drar i handtaget för att få upp dörren, och sedan drar tillbaka den igen för att stänga, så kopplas den motorn på som drar in bildörren den sista centimetern. Så den fungerar som den ska.

Vad kan ha hänt?

Ska också nämna att skjutdörren på högra sidan fungerar.

Jag vet inte om detta har någon betydelse, men jag skriver kort om bakgrunden. Problemet uppstod för två dagar sedan när jag stod i kö i 3 timmar för att byta bildäck. Det var kallt och snöigt, om det kan ha betydelse. Halvvägs in i köandet dog även bilbatteriet, så jag fick hjälp att starta bilen. När vi sedan kom fram till däckbytet så fungerade bildörren att öppna och stänga som vanligt, men när däcken var bytade och jag skulle sätta in barnet i bilbarnstolen igen, så fungerade den inte. Natten efter det laddade jag bilbatteriet hela natten, men det hade ingen effekt. Och därefter har jag flyttat den från carport till garage för att tina det, men det hade inte heller effekt. När man startar bilen så blinkar lampan och när man börjar köra så lyser den helt, vilket inte knappen för höger sida gör.

Jag hade precis tänkt sälja bilen och nu händer detta.. Så jag behöver verkligen hjälp att fixa detta först. Tack!!
 
Ett dåligt batteri kan ge många konstiga följdfel , jag hade börjat med att göra ett test på batteriet för att utesluta att det är dåligt.
 
Kanske en riktig norskreset. Låt batteriet vara urkopplat 15 min eller så.
 
Hej!

Jag fick ett tips från verkstaden som faktiskt fungerade. Skriver det här, om det kan fungera för någon annan i framtiden.

Felet berodde på att batteriet hade laddats ur, det kan leda till olika konstiga problem, och lösningen är att återställa. Jag satte mig i baksätet vid skjutdörren som inte fungerade, och gjorde följande med fönsterhissen.
1. Höll inne knappen hela vägen ner. När den var nere släppte jag knappen, och tryckte sedan en gång till, så att man hör ett klick.
2. Gjorde samma sak, fast upp.
3. Tryckte en gång på knappen ner så att fönsterhissen åkte ner av sig själv.
4. Gjorde samma sak, fast upp.

Därmed var det återställt och skjutdörren fungerade som vanligt.

Timmar av Googlande och Youtubande hittade jag inget om den här lösningen, och så var det så enkelt. Hoppas det kan hjälpa någon annan!
 
  • Gilla
  • Älska
brajt och 8 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Hej!

Jag fick ett tips från verkstaden som faktiskt fungerade. Skriver det här, om det kan fungera för någon annan i framtiden.

Felet berodde på att batteriet hade laddats ur, det kan leda till olika konstiga problem, och lösningen är att återställa. Jag satte mig i baksätet vid skjutdörren som inte fungerade, och gjorde följande med fönsterhissen.
1. Höll inne knappen hela vägen ner. När den var nere släppte jag knappen, och tryckte sedan en gång till, så att man hör ett klick.
2. Gjorde samma sak, fast upp.
3. Tryckte en gång på knappen ner så att fönsterhissen åkte ner av sig själv.
4. Gjorde samma sak, fast upp.

Därmed var det återställt och skjutdörren fungerade som vanligt.

Timmar av Googlande och Youtubande hittade jag inget om den här lösningen, och så var det så enkelt. Hoppas det kan hjälpa någon annan!
Kanon att du lägger ut informationen om hur ni löste problemet... (y)
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset!
Det funkade fint för mig.
 
P
P peter.linkan skrev:
Hej!

Jag fick ett tips från verkstaden som faktiskt fungerade. Skriver det här, om det kan fungera för någon annan i framtiden.

Felet berodde på att batteriet hade laddats ur, det kan leda till olika konstiga problem, och lösningen är att återställa. Jag satte mig i baksätet vid skjutdörren som inte fungerade, och gjorde följande med fönsterhissen.
1. Höll inne knappen hela vägen ner. När den var nere släppte jag knappen, och tryckte sedan en gång till, så att man hör ett klick.
2. Gjorde samma sak, fast upp.
3. Tryckte en gång på knappen ner så att fönsterhissen åkte ner av sig själv.
4. Gjorde samma sak, fast upp.

Därmed var det återställt och skjutdörren fungerade som vanligt.

Timmar av Googlande och Youtubande hittade jag inget om den här lösningen, och så var det så enkelt. Hoppas det kan hjälpa någon annan!
Vill bara tacka så jättemycket för tipset som fungerade. Har försökt lösa det på diverse sätt utan framgång fram tills nu. Återigen tack!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.