Jag vill isolera golvet i uterummet. Idag ligger det bara stenplattor.

Jag tänkte lägga ett träbjälklag med frigolit i "facken". Det känns som det billigaste alternativet.

Men hur exakt hade ni gjort?
 
  • En inglasad veranda med trästolar, naturlig belysning, grönskande utsikt och obehandlat träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En innesluten veranda med soffa, bord, och städutrustning i ett soligt hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns under plattorna ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns under plattorna ?
Sand/grus
 
Vad vill du ha för golv sedan? Kanske räcker med frigolit plus ytskick/golv?
 
Har tänkt mig heltäckningsmatta, alternativt parkettgolv.

Jag tror golvet skulle bli väldigt ojämnt om jag la golvet direkt på frigolit tyvärr
 
Bump
 
Står inför samma dilemma, plattor på sand och funderar på att lägga frigolit som golv isolering.
Nyfiken på hur det blev??
 
Hej! Jag håller på med golvet just nu faktiskt!

Jag la tryckimpregnerade reglar direkt på plattorna. Använde kilar och klossar där det behövdes.
Sedan och la jag isolering mellan reglarna. -sådan isolering man använder i mark.

Sedan skruvade jag trall.
 
  • Renovering pågår, träreglar på golv, verktyg, byggmaterial, fönstersikt mot trädgård, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med trägolv, isolering, verktyg och fönsterrad. Låg belysning. Oordnat intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett underkonstruktionsarbete för en golvrenovering med verktyg och en katt på insulationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Jag har även isolerat innerväggarna och spikat råspont (ändspont).

Passade på att dra nya slangar för vägguttag också innan jag spikade sponten.
 
  • Renovering pågår, träväggar halvfärdiga, stegpall, uterum med fönster, grönska utanför, högtalare står, golvmatta, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckat skulle jag inte lagt, onödigt. Vad händer om de blir fuktiga och börjar stinka?
 
Jag var inte helt säker på att impat var nödvändigt, tänkte lägga vanliga reglar. Men strax innan jag påbörjade bygget kom skyfallen under sensommaren och när jag såg hur fuktiga plattorna blev bestämde jag mig för impat.

Jag har aldrig hört talas om att virket börjar stinka ?

Tur att jag har ordentligt med ventilation då 🫡
 
Var kommer fukten ifrån? Har du bra dränerat runt huset?
 
Fukten kommer från marken under plattorna. Däremot var det ju monsunmycket regn som kom under perioden när jag märkte att plattorna blev fuktiga.

Nja jag tror inte att dräneringen runt uterummet är optimal. Det är ju bara en betongklack runt hela rummet typ som man byggt väggarna på tror jag. Sedan fyllt med sand innanför klacken. Det var inte byggt från början för att ha ett golv.

Det var därför jag snabbt lämnade idén om parkett/heltäckningsmatta.
 
Men då kommer ju isoleringen bli blöt i framtiden om nu plattorna blev blöta i somras
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Om det finns minsta risk att golvet blir fuktigt underifrån, bör du inte använda tryckimpregnerat virke i bjälklaget. Det är ett känt problem på hus från 80 talet då oisolerad platta på mark användes med tryckta reglar som blir fuktiga, möglar med en giftig och stark lukt. Efter någon timme blir det huvudvärk.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.