Är det någon som har några bilder på hur Steni sockelskivor ser ut när de sitter monterade?

På Stenis hemsidan finns inte mycket att titta på tyvärr...
 
Hej.
Har du fått tag på några bilder än. Om du fortfarande är intresserad kan jag skicka några i slutet av helgen.
/Roger
 
Hej. Nej jag har inte lyckats fått tag på några. Vore toppen om du hade lust att maila ett par till mig. :)
 
Eller lägga här, finns alltid nån som är intresserad.
 
Hej igen.
Här kommer några bilder, tyvärr är inte väggen komplett med foder och allt, men det ger i alla fall en fingervisning om resultatet. Jag är mycket nöjd med resultatet. Alla fogar på bilden är inte klara.
 
  • blandat2007 064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källaryttervägg 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju helt ok ut... :) . Vackert!
Så blir det! (Andra försöker övertala mig att putsa väggen istället...)
Jag har bara sett sockel-skivorna, just på källarväggar, och var osäker på hur det skulle se ut med större ytor.

Åsså frågorna då...
Vad har du bakom steniskivorna?
Är där någon luftspalt ? (som de visar i steni-broschyren ).
 
Ja ser fint ut.

-Hur var det att sätta upp dem?
-Hur gör du med spalten mellan skivorna?
 
Hej
Skivorna är lätta att jobba med. Vinkelslip och stenskiva skär bra, lätt att göra raka kanter. 5mm borr skall det vara till skruven, skruvens färg är riktigt bra, den synns knappt. I skarvarna lägger man en plastremsa sedan lämnar man 3-5 mm glapp som man fyller med en utomhusfogmassa som stämmer överens färgmässigt. Håller bra vid borrning, borrar ca 15mm från kanten och det spricker inte. Kapningen skall göras från baksidan på plattan.
Det enda jag funderade på var om jag skulle sätta dem kant i kant eller göra en fog, det blev fog, men jag ångrar mig lite. Tror inte att underlaget rör sig så det borde ha gått att lägga dem kant i kant. Men, men, gjort är gjort, och fogarna skäms inte heller för sig. Dom är ganska tunga så vi var två st som hjälptes åt att hålla dem på plats vid monteringen.

Luftspalten glömde jag i planeringen, så jag fick bara plats att lägga en masonitrand på regeln (ca 5mm), skulle egentligen har vart mer. Jag hade inte läst instruktionen och reglade ut så mycket att skivorna skulle
hamna precis under panelbrädorna.....och då fick jag inte plats med mer än 5mm luftspalt.

Jag är medveten om att jag inte gjort detta alldeles på rätt sätt, skulle vart impregnerat virke till reglingen och i och med att jag isolerat skulle jag nog ha haft en platonmatta mot väggen innan isoleringen, men hela väggen var så ojämn och svårjobbad så jag tog en genväg.....

1. Platon mot vägg
2. Tryckade reglar liggande (bultade med 165mm expanderbult köpt på Biltema, 95 kr/10st)
3. Isolering
4. Tryckade reglar stående
5. Isolering
6. Vindduk
7. Luftspalt
8. Steniplattor

Jag hoppade över platon och tryckade reglar. Huset står så till att fukten är mycket begränsad, åtminstone så har den gamla dörrkarmen direkt stående på sockeln stått på plats i 50 år utan angrepp från fukt och mögel. Och håller det i 50 år så är jag död och begraven......

Jag var också inne på att först putsa väggen, men priserna jag fick var inte billiga, och vem vet hur länge den putsen sitter.... Skivorna är inte direkt gratis heller, men jag ångrar mig inte. Betalade 970 kr/st, sen tillkommer skruv och plastremsa i skarvarna.
Om ni inte ska isolera blir det naturligtvis mycket enklare.
Hoppas det går bra.
 
Några bilder till...
 
  • Källaryttervägg 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick inte med den första.
 
  • Källaryttervägg 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för informationen.
Jag struntar också i platon mattan. (Känns lite dumt att sätta sådan ovan marken när jag inte har någon under... har pordrän isolering i marken.)

Men tryckta reglar skall jag använda... eller plåtreglar kanske... eller regellöst med falsad frigolit... eller... :confused:
Vi får se vad det blir.

(Har hyrt en minigrävare att roa mig med i helgen :), så detta projekt får vänta en vecka.)
 
Hej !

Verkar intressant !

Jag har ett hus med ca 1 m rött tegel i nederkant och resten trä. Vill ha lite lite modernare snitt på huset och tänkte därför slätputsa teglet. Fick då tips om liknande skivor, vilket jag tycker verkar kanon ! 970:- st, hur stora var de då ? Kan man måla på för att täcka skruv m.m eller´hur gör man ? Inköpsställe ?

/Lars-inge
 
Hej
Dom jag köpte var 1200 x 2400, dom betalade jag 970 kr/st för. Skruvarna är redan "målade", det är knappt att dom syns.
/Roger
 
Hej !

Kan man sätta plattorna direkt på teglet ? det är ju bara för utseendets skull, ovankanten täcks av fönsterblecken / blecken under brädfordringen så någon större luftspalt borde väl inte behövas ? Vill inte att det skall bygga ut för mycket då tegeldelen redan idag ligger utanför brädorna och fönstren. Om jag lägger 1200 x 2400 skivorna ner får jag ju en skarv var 2400:e mm, hur ser denna ut ? fogar man igen denna ?

/Lars inge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.