Kolla hur en combi heat vedpanna sköter förbränningen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Det fungerar att exv förbränna kolmonoxid om man tillför nytt syre - så länge temperaturen i gaserna inte blir för låg men det extra syret kommer att kyla ner gaserna.

Alltså måste förbränningsgaserna innan syret tillförs vara riktigt heta.
Låter bra. Förstått är de är hyffsat heta ifrån en pellets brännare. Man får regelbundet svetsa ihop "kepsen" som riktar lågan rakt inåt.
Det blir skärbränning rakt igenom 2 mm plåt efter en tid.
 
A Anderscurl skrev:
Det är egentligen så att jag snor endel av primärluften längst fram och matar ut den genom de små borrhålen längst bak. Inga ingrepp i själva kaminen. Utan allt går att plocka ut och återställa till ursprungligt skick.
Här är en länk till tråden och inlägget som inspirerade mig.
[länk]
Aha!
 
K kattenPy skrev:
Intressant
[länk]
Synd är länken till själva rapporten ger en 404 bara.
 
K karlmb skrev:
Låter bra. Förstått är de är hyffsat heta ifrån en pellets brännare. Man får regelbundet svetsa ihop "kepsen" som riktar lågan rakt inåt.
Det blir skärbränning rakt igenom 2 mm plåt efter en tid.
Nja, det kanske inte är någon idé att fundera ens. Pelletsbrännare har både primär och sekundärluft inuti:
http://pellets.info/viewtopic.php?t=15161
 
Sewen Sewen skrev:
Så, för att minska utsläpp av växthusgaser ska 600 000 kaminer kasseras och det ska istället tillverkas nya för att ersätta dessa? Jag tvivlar på att det resulterar i färre utsläppta växthusgaser..
Vem har föreslagit att det ska kasseras 600 000 kaminer för att ersättas av nya?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, du måste i princip ha underförbränning för att det ska bli riktigt bra. Sedan finns det ju bättre och sämre varianter av konventionella kaminer också. Jag har en insats av sämsta modell. En gjuten järnlåda i princip.
Hej,
Hur skulle du bedöma min kamin som är från ca 2010. Det är i princip en gjutjärnslåda. Skulle du kategorisera sen som gammal?
Keddy 510,
https://images.app.goo.gl/XnLwqfS5a7uHho1v9
Mvh
Fredrik
 
Cheesen
D dennis_f skrev:
Nu blir jag nyfiken på vilken kamin du har :)
Jag funderar på att installera en eller två i mitt gårdshus.
En sån där dansk med ekorre på sidan.
K karlmb skrev:
Hmm, det där borde man ju kunna modda till på en gammal kamin eller panna också? Någon som gjort det? Man ser till att rökgaserna får extra luft helt enkelt.
Det är ju lite mer än några rör som behövs, man behöver även fundera på hur man ska styra rökgaserna.
 
  • Gilla
Kartong
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vem har föreslagit att det ska kasseras 600 000 kaminer för att ersättas av nya?
Det skrivs så mycket i artiklar och ofta lösryckt ur ett sammanhang.
Man eldar i de kaminer man har med torr ved och säkerställer att man har tilluft i den mängd som behövs.
En ny kamin behöver inte vara bättre om det inte görs rätt, många trådar här i forumet där man har problem med tilluft. De tester som görs är under optimala förhållanden i labbmiljö, vilket kan vara något helt annat än när de sedan placeras i våra bostäder. Så elda på i det ni har så länge det är brandsäkert, men elda rätt.:D
 
  • Gilla
Hultstigen och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Sen är det ju en del av problemet att man fastnar helt i att nya är bra och gamla är dåliga men det är ju som vanligt när livrädda miljömuppar får hålla i taktpinnen och skrika om hur farligt allt är...

Ge mig vilken modern miljögodkänd panna eller kamin som helst så ska jag elda den så fel så den blir en större miljöbov än dom flesta gamla..

Sen blir det ju sjukt där så fort man sätter in en kasett så ska den vara godkänd och testat osv och är den inte det blir det olovligt från bygg och miljö nämden hos kommunen. men så fort man murar en eldstad så finns det inga krav alls och den kan vara hur dålig som helst och sen vill man förbättra den med en kassett men då tjatar man igen om godkända kasetter.. man kan inte se att det blev rejält bättre än det var innan utan man vill gärna vara överförmyndare och bestämmma åt alla andra vad som är rätt och fel.. men då blir det ju som nu där många slutar fråga och gör som man själv anser och skiter tramsiga regler som spårat ur helt bitvis..

men elda i trädgården i en tunna är ok så länge man inte eldar nåt olovligt

och det spelar ingen roll att man har en kassett för att använda enstaka gång kanske vid strömavbrott utan man ställer samma krav på allt utan att fundera vad syftet är.. ska det eldas 3 gr om året eller 3 ggr per dygn det har ju viss betydelse
Min tidigare granne hade lackeringsverkstad och eldade alla hinkar m.m. i en tunna. Tvivlar på att det var nyttigt för miljön.
 
  • Gilla
knauer
  • Laddar…
Cheesen
P Peking1959 skrev:
Min tidigare granne hade lackeringsverkstad och eldade alla hinkar m.m. i en tunna. Tvivlar på att det var nyttigt för miljön.
Det var nog mindre farligt än alla gaser som lacken avgav när den torkade...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
Hur skulle du bedöma min kamin som är från ca 2010. Det är i princip en gjutjärnslåda. Skulle du kategorisera sen som gammal?
Keddy 510,
[länk]
Mvh
Fredrik
Har en gjutgärnslåda klädd med sten. Genom att installera en radialfläkt under lådan får jag betydligt bättre värmeutbyte. Kall luft pressas runt den varma lådan, värms upp och strömmar ut i rummet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.