Hej.

Jag har en snickarbod :Di vår lilla lada. Jag skall nu dra in el och tänkte dra allt själv och sen låta en elektriker koppla ihopat.

Då undrar jag vilken IP-klass som behövs? Det är ju inte riktig som inne i huset men inte helt utomhus heller. Hur gör jag?

Pelle
 
Det beror på vad du har tänkt att använda lokalen till, utan att veta användningen kan man inte säga nått om IP klass. Snickeri ska ska ju ha en helt annan klassning än ett TV rum
 
Där sa du något!!

Jag skall ha en liten bandsåg, köra handmaskiner, kanske en pelarborr, allt 230V och en frysbox samt lysrör i taket. Det är väl allt tror jag. Sen vet jag inte vad som händer i framtiden. Man får väl hoppas på en stor kombimaskin.
3-Fas har jag bara några meter bort på husväggen så det bryr jag mig inte om att dra in.
 
Lika bra att jaga rätt på en elektiker som är villig att koppla in detta när du är färdig det första du gör innan du gör något mer. Detta förfarande som du vill göra är vanligt men inte enligt regelboken.
Vill bara skriva detta så andra slipper.
 
Jag skulle i min HOBBY snickarbod ha minst IP44 på brytare och uttag samt minst IP 44 T på belysning
 
Med betoning på MINST!
 
Tänk på att snickerimaskiner och även handmaskiner ger mängder av damm. En frysbox lär bli rätt så väl inbäddad av damm efter ett kort tag och med tanke på hur sällan man drar ut den för att städa bakom så kanske man bör överväga en alternativ placering? Det är väl liksom en viss brandrisk med en sådan stående.

Uppvärmningen brukar vara ett gissel om man är hänvisad till el.

/Kent
 
Tack för alla svar.

Det är ett kallutrymme så värme behöver jag ej. Beträffande frysen så står den i ett förråd i grannrummet i ladan. Det är öppet högst uppe i tak och kanske nån glipa i väggen. Men jag tror den står relativt skyddad från snickeridamm där.

Beträffande IP 44 och IP 44 T. Vad skulle ni använda för klass om man vill vara lite på dn säkra sidan?
 
kanske "d"märkta(låg yttre temp) amaturer?? som är gjorda för dammiga och brandfarliga mijöer som tex stall. vet ej om det är ett krav.
 
Vill man vara säker och det är en dammig miljö bör man använda Ex. klassat matr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.