N
Hej! Under sommaren upptäckte vi en läcka i taket på vårt hus från -23. Vi hittade den trasiga pannan och har nu ”lagat” för stunden så själva läckan är åtgärdad. Dock söker vi nu takläggare för att renovera taket inom ett år.

Det var ett dödsbo så vi har inga exakta uppgifter om när taket senast är renoverat med besiktningsmannen uppskattade det att vara gammalt men utan större problem. Oavsett har vi såklart budgeterat för renovering av tak när vi köpte huset. Dock fick vi nu in en offert på 1.330.000kr (!). Detta är ungefär dubbelt så högt som vi budgeterat för. I offerten ingår allt (ställningar, plåtarbete, nedtagande och tillbakasättande av pannor, byte av ett takfönster mm)

Vi har ett gammalt hus på 200 kvm med kulturmärkning vilket innebär att vi måste behålla takpannorna i största möjliga mån (ej oss emot, vi uppskattar byggnadsvård) och det är uppdelat i tre, valmade tak med en skorsten, två sidofönster samt ett takfönster. Absolut inte ett enkelt sadeltak men ändock. Är inte offerten ofantligt dyr? Jag ryste i alla fall av obehag när jag fick den.

jag söker nu hjälp med följande:
1. Om du har erfarenhet av att renovera tak eller själv anställd någon att renovera ett liknande tak-vad är en rimlig kostnad?
2. Har du takläggare i hallandsområdet att tipsa om?

Största tack på förhand för alla tips som leder oss framåt!
 
  • Offert för takarbete med priser och detaljer, svenskt företagsdokument, daterad Halmstad 2022-11-28.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med rött tak, omgivet av gröna träd och gräsmatta, luftvy på dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
Utan att kunna något om tak så måste det vara bland de mest saltade offerter som skickats
 
  • Gilla
Vetallt och 10 till
  • Laddar…
N
H henche skrev:
Utan att kunna något om tak så måste det vara bland de mest saltade offerter som skickats
Haha ja sannerligen! Så känner då verkligen jag också som står på mottagarsidan. Svettigt värre!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja de va de sjukaste jag hört.. De ser ju inte så stort ut direkt.. Nog för att de är många vinklar, men ändå..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T
WHAAAT?
Nu är jag långt ifrån takexpert men jag hade aldrig gissat mer än 400-450k för det där taket :surprised:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
Jag kommer ner och löser det för en miljon jämt, inga problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Matlådan och 10 till
  • Laddar…
Måste vara 1 miljon för mycket?? Runt 350-400k MAX.

Ring och fråga om de menar allvar.
 
  • Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
Känns som en typisk offert man skriver när man egentligen inte har tid.
Får man det trots allt så är det värt besväret med tanke på överpriset man lagt sig på.
 
  • Gilla
jonas.o och 10 till
  • Laddar…
600000 för arbetet, vad är resten?
 
N
S sunqan skrev:
600000 för arbetet, vad är resten?
Det undrar jag med. Vi hade nog accepterar en offert på 700’ men detta är ju nästan det dubbla.
 
N Naiv entusiast skrev:
Det undrar jag med. Vi hade nog accepterar en offert på 700’ men detta är ju nästan det dubbla.
Men har de inte specat mer än arbetskostnaden? Det som t.ex. framgår i övrigt är att byte från koppar till aluminium skulle bli ca 130000 billigare hur mycket koppardetaljer är det? Sidofönstren, är det de runda "rören" på taket? Är de kopparskodda, då är det nog dyrt, men å andra sidan - måste de skos om? har de räknat in skrotvärdet på kopparplåten?

Vad står mer i bilagan?

Jag undrar också om arbetskostaden är den totala, eller bara den på plats - som exempel - plåtslagare brukar väl göra en hel del hemma i verkstan och det jobbet är inte rotberättigat.

Sedan är det en budgetoffert, vad nu det innebär.

Det kan ju tyvärr vara så att materialpriserna dragit iväg, men jag har svårt att tänka mig 800000+ i material. Men att plåtsko en skorsten i nordmaling gick tydligen på typ 20'+ montering för ett år sen, så man vet aldrig.
 
N
S sunqan skrev:
Men har de inte specat mer än arbetskostnaden? Det som t.ex. framgår i övrigt är att byte från koppar till aluminium skulle bli ca 130000 billigare hur mycket koppardetaljer är det? Sidofönstren, är det de runda "rören" på taket? Är de kopparskodda, då är det nog dyrt, men å andra sidan - måste de skos om? har de räknat in skrotvärdet på kopparplåten?

Vad står mer i bilagan?

Jag undrar också om arbetskostaden är den totala, eller bara den på plats - som exempel - plåtslagare brukar väl göra en hel del hemma i verkstan och det jobbet är inte rotberättigat.

Sedan är det en budgetoffert, vad nu det innebär.

Det kan ju tyvärr vara så att materialpriserna dragit iväg, men jag har svårt att tänka mig 800000+ i material. Men att plåtsko en skorsten i nordmaling gick tydligen på typ 20'+ montering för ett år sen, så man vet aldrig.
S sunqan skrev:
Men har de inte specat mer än arbetskostnaden? Det som t.ex. framgår i övrigt är att byte från koppar till aluminium skulle bli ca 130000 billigare hur mycket koppardetaljer är det? Sidofönstren, är det de runda "rören" på taket? Är de kopparskodda, då är det nog dyrt, men å andra sidan - måste de skos om? har de räknat in skrotvärdet på kopparplåten?

Vad står mer i bilagan?

Jag undrar också om arbetskostaden är den totala, eller bara den på plats - som exempel - plåtslagare brukar väl göra en hel del hemma i verkstan och det jobbet är inte rotberättigat.

Sedan är det en budgetoffert, vad nu det innebär.

Det kan ju tyvärr vara så att materialpriserna dragit iväg, men jag har svårt att tänka mig 800000+ i material. Men att plåtsko en skorsten i nordmaling gick tydligen på typ 20'+ montering för ett år sen, så man vet aldrig.
Det som är koppar är hängrännorna och stuprören. De runda rören är fönster men de är av röd plåt, samma sak med skorstenen som också har röd plåt.

jag bifogar de övriga två sidorna. Jag har strykt över företagets namn så jag inte trampar någon på tårna om de brukar vara i detta forum.

Jag hoppas innerligt att det inte tillkommer arbetskostnad haha.
 
  • Svensk byggdokumentation, förtydligande kring rivning och nybygge, plåtarbeten och materialhantering omnämnda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text, offertdokument, datum, GDPR-information, kvalitets- och miljösystem, tjänster och priser specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska nog diskutera offerten med firman.
Hyffsat mycket koppar 73+73+30 löpmeter, plus diverse beslag antar jag., men koppar har väl ett relativt högt skrotvärde också?
Sen ser det ut som att de räknar med 18 veckor (4 månader?) ca för jobbet. Och sen tillkommer servicebil med 300 spänn i timmen - 216000??? Eller behövs den bara ibland?
Är arbetsledningen inkluderad i de 455000 i arbetskostnad?
Råspont utöver de 10% de budgeterat för, dtygt 800 spänn per m2, är det inklusive arbete? Sen står det att det gäller för det som överstiger 10m2, är taket bara på 100m2?
Ser ingen timkostnad för plåtslagarna.
Vad kostat ytterligare takpannor? Leveranstid?
Behöver du bygglov för något? (Byte av takfönster t.ex)
Man kan ju tycka att en offert på 1,4 mille+ för en takrenovering skulle behöva vara lite mer detaljerad.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
A
N Naiv entusiast skrev:
Hej! Under sommaren upptäckte vi en läcka i taket på vårt hus från -23. Vi hittade den trasiga pannan och har nu ”lagat” för stunden så själva läckan är åtgärdad. Dock söker vi nu takläggare för att renovera taket inom ett år.

Det var ett dödsbo så vi har inga exakta uppgifter om när taket senast är renoverat med besiktningsmannen uppskattade det att vara gammalt men utan större problem. Oavsett har vi såklart budgeterat för renovering av tak när vi köpte huset. Dock fick vi nu in en offert på 1.330.000kr (!). Detta är ungefär dubbelt så högt som vi budgeterat för. I offerten ingår allt (ställningar, plåtarbete, nedtagande och tillbakasättande av pannor, byte av ett takfönster mm)

Vi har ett gammalt hus på 200 kvm med kulturmärkning vilket innebär att vi måste behålla takpannorna i största möjliga mån (ej oss emot, vi uppskattar byggnadsvård) och det är uppdelat i tre, valmade tak med en skorsten, två sidofönster samt ett takfönster. Absolut inte ett enkelt sadeltak men ändock. Är inte offerten ofantligt dyr? Jag ryste i alla fall av obehag när jag fick den.

jag söker nu hjälp med följande:
1. Om du har erfarenhet av att renovera tak eller själv anställd någon att renovera ett liknande tak-vad är en rimlig kostnad?
2. Har du takläggare i hallandsområdet att tipsa om?

Största tack på förhand för alla tips som leder oss framåt!
Jag måste börja med att säga att det är ett otroligt läckert hus ni har!

Sen vågar jag påstå att om ni så tar in 100 offerter till, aldrig mer kommer att se en så galen offert. Tacka dem för visat intresse och ta vem som helst utom dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
N
Scouten skrev:
Jag måste börja med att säga att det är ett otroligt läckert hus ni har!

Sen vågar jag påstå att om ni så tar in 100 offerter till, aldrig mer kommer att se en så galen offert. Tacka dem för visat intresse och ta vem som helst utom dem.
Tack! Vi gillar det men när vi fick offerten idag så kände vi att vi gillade huset lite mindre haha.

Ja här blir det att begära in offerter från fler så har vi hallänningar här i tråden så får man gärna höra av sig med tips! Även om detta företag skulle kunna sänka sin offert så har de ju förlorat vårt förtroende med denna offert.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.