Hej!
Håller på att renovera ett timmerhus, har reglat och riktat väggar med 45x45 regel för eldragning.
Tänkte även lägga på isolering med tanke på att det inte är någon på utsida av timret.
Har i dagsläget panel - gles (28x70) vindduk - timmer - 45x45 regel.

Efter många läsningar här på forumet har jag kommit fram till att man enbart ska använda träfiber isolering i ett timmerhus?
Och även att man inte bör isolera mer än 45mm pga att man kyler ner timret?
Jag har ju 45mm på minsta stället men går upp mot 70-90 på vissa ställen då timret inte har varit rakt. Skall jag inte då utnyttja och isolera fullt där?

Ska jag ha nån ångbroms på utsida regel innan skivor?

Tacksam för svar
 
E Emilfi skrev:
Hej!
Håller på att renovera ett timmerhus, har reglat och riktat väggar med 45x45 regel för eldragning.
Tänkte även lägga på isolering med tanke på att det inte är någon på utsida av timret.
Har i dagsläget panel - gles (28x70) vindduk - timmer - 45x45 regel.

Efter många läsningar här på forumet har jag kommit fram till att man enbart ska använda träfiber isolering i ett timmerhus?
Och även att man inte bör isolera mer än 45mm pga att man kyler ner timret?
Jag har ju 45mm på minsta stället men går upp mot 70-90 på vissa ställen då timret inte har varit rakt. Skall jag inte då utnyttja och isolera fullt där?

Ska jag ha nån ångbroms på utsida regel innan skivor?

Tacksam för svar
Jag skulle fyllt ut allt (ingen ide med tomrum som kan agera resonanslåda). Just varför 45mm skulle vara en gräns vet jag dock inte - tror inte det kan bli en "kondenspunkt" inuti timret på samam sätt som isolering ?

Ångbroms (men inte spärr) är nog inte fel.
 
Hade en timmerstuga från 1700 talet, påbyggd inåt flera gånger, väggarna var 45 cm tjocka.
Först nån tjärpapp och stående plank som målats. (1900 tal ??)
Sen masonit som tapetserats. (1940 tal ??)
Sen utreglad 3" isolerad med stenull, råspont, masonit och en jäkla massa lager med tapet. (1960 tal - ??)
Utvändigt var det tjärpapp, läkt och stående panel. (Gissningvis gjort för 100 år sen)
Fick av en anledning riva upp en bit vägg, det var hur fint som helst bakom.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har också en halvt isolerad timmerstuga, tror det är möjligt att isolera på det insidan, men beroende på var i landet den står och närhet till sjö/hav kan vara skillnaden mellan att det inte ruttnar och att det går hur bra som helst. Heimlaga här på forumet är otroligt kunnig gällande timmerhus.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Varför enbart träfiber, är det för det är trä tro? Jag har isolerat med hampa och lin. Isoleringen är på utsidan sen lerklining på insidan som jag har dragit elen i. Och i ett av rummen linmatta med ångbroms. Att du har lite mer m 45mm gör nog inte nå, bara du har någon ångbroms, av papper eller lera.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Mycket handlar väl om mängden isolering och hur tätt man gör sitt fina gamla timmerhus. Hos oss verkar det funka, men sen läser jag på forum att det avråds från all typ av isolering på insidan. Tror inte att det är taget från luften om att inte isolera på insidan. Hur det går att göra från utsidan är nog mera säkerställt. Ger mig inte på att ändra något på vårt hus, endast se till att dreva från utsidan, annars får resten vara som det är idag och sett ut sedan 1954 när vårt hus byggdes till och förändringar med isolering på insidan gjordes.
Endast två syllar mår dåligt, detta pga att det stod vegetation upp mot huset på baksidan. Och att förra ägaren hade en utedusch på baksidan, mot samma syll som nu mår mindre bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.