Hej! Skulle gärna vilja höra om era tankar om nedan vitvaror till ett nytt, mellanstort kök. Specifikt är jag nyfiken, per kategori, om det är någon specifik feature som ni stör er på hos era prylar, eller något ni är extra glada över att ni har? Eller om ni tycker jag är ute o cyklar i mitt resonemang :giggle:

1) Spishäll - Miele KM 7564 FL (länk)
Tittade länge på Mieles "full surface"-häll med automatisk igenkänning var man placerar kärlen, mest för att jag gillar ny teknik. Blev avrådd av Miele själva pga att den inte har möjlighet till boost (använda båda faser på samma ställe). De rekommenderade en annan annan som har två flexzoner, med automatisk igenkänning vart kärl placeras och boost.

2) Ugn #1, primär, fullstor kombinerad varmluftugn, mikro- och ångugn - Siemens kombiugn med ångfunktion iQ700 HN678G4S6 (länk)
Monteras i midjehöjd. Vi bodde länge med en kompakt ugn-mikro-kombo i vår förra lägenhet vilket var väldigt smidigt. Därför har vi designat vårt nya kök med planen att ha det även i detta, dvs inte ha en fristående mikro. Fick sedan tipset om att välja till ångfunktion, så landade i denna. Vi vill dock ha en fullstor 60cm, dvs ingen 45cm, och då slutade det med att det bara fanns Siemens och Smeg som hade kombiugnar i den storleken. Nu ser jag att Bosch lanserat en också, men är rätt inställd på Siemens pga det estetiska ffa. Vill egentligen ha StudioLine-varianterna av ugnarna då de är snäppet elegantare, men svårt att få tag till ett rimligt pris utan att också köpa köket via typ Ballingslöv/Marbodal.

3) Ugn #2, sekundär, vanlig varmluftsugn, Siemens iQ700 HB675GIS1S Varmluftsugn (länk)
Monteras under häll. Vi har plats för två ugnar utan att tappa för mycket underskåp, och även om de bara kommer användas samtidigt ett fåtal gånger per år så blir det två.

4) Köksfläkt - Fjäråskupan Diskret 59 (länk)
Fick rekommenderat av första köksleverantören vi träffade. De övriga har också tyckt den är bra. Har ingen superkoll på fläktar även om jag hört att folk säger "se till å köpa en bra fläkt". Så nu frågar jag er folk - är denna fläkt bra? :D

Som sagt; har ni någon erfarenhet, eller någon åsikt om alla, eller någon, av ovan så är jag idel öra!

Tack för inspel! Bjuder på virtuell öl eller kaffe till er som svarar, självservering härifrån: :beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::coffee::coffee::coffee::coffee::strong:

/Viktor
 
Jag skulle välja en större häll. Tycker det är svårt att få plats på en 60häll om man vill ha t.ex två stekpannor. Eller bara stekpanna och en storkastrull
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
+1 på större häll. Jag har en 70 cm häll och skulle gärna velat ha 80. Akta dig för Bosch/Siemens induktionshällar, de har en del fulingar för sig som gör att det det inte går att köra hög effekt på två plattor samtidigt, det finns en lång tråd om det här på forumet (länk) men kortversionen är att man har sparat in på styrelektroniken. Vi har en Electrolux-häll och kan köra Boost på två plattor samtidigt utan problem (jag kokar ofta två sorters pasta då frugan är glutenintolerant).

BSH gör däremot bra ugnar som brukar klara sig bra i tester. Lika nöjd som jag är med hällen, lika missnöjd är jag med vår Electrolux-ugn. Det största problemet är att den är ojämn i värme och att det tar lång tid för den att stabilisera sig ens hyfsat eftersom konstruktören har satt temp-givaren alldeles intill värmeslingan. Jag saknar också utdragbara skenor och inbyggd termometer (inte hela världen men väldigt praktiskt).

BSH gör även bra fläktar, mycket bättre än Elux. Fjäråskupan gör bra grejer men kostar därefter, just den här var dock inte så dyr. Ökar du spisbredden bör du öka även fläktkåpans bredd (jag har en 90 cm fläkt).

Får jag ta en pilsner nu? :)
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Jag skulle välja en större häll. Tycker det är svårt att få plats på en 60häll om man vill ha t.ex två stekpannor. Eller bara stekpanna och en storkastrull
zarkov zarkov skrev:
+1 på större häll. Jag har en 70 cm häll och skulle gärna velat ha 80. Akta dig för Bosch/Siemens induktionshällar, de har en del fulingar för sig som gör att det det inte går att köra hög effekt på två plattor samtidigt, det finns en lång tråd om det här på forumet (länk) men kortversionen är att man har sparat in på styrelektroniken. Vi har en Electrolux-häll och kan köra Boost på två plattor samtidigt utan problem (jag kokar ofta två sorters pasta då frugan är glutenintolerant).

BSH gör däremot bra ugnar som brukar klara sig bra i tester. Lika nöjd som jag är med hällen, lika missnöjd är jag med vår Electrolux-ugn. Det största problemet är att den är ojämn i värme och att det tar lång tid för den att stabilisera sig ens hyfsat eftersom konstruktören har satt temp-givaren alldeles intill värmeslingan. Jag saknar också utdragbara skenor och inbyggd termometer (inte hela världen men väldigt praktiskt).

BSH gör även bra fläktar, mycket bättre än Elux. Fjäråskupan gör bra grejer men kostar därefter, just den här var dock inte så dyr. Ökar du spisbredden bör du öka även fläktkåpans bredd (jag har en 90 cm fläkt).

Får jag ta en pilsner nu? :)
Intressant med BSH(antar Bosch/Siemens) och deras hällar, ska plöja tråden. Ska även ta en lång funderare på hällstorleken. Jag är en sucker för symmetri och elegans, och köket har 60-stommar i den primära längden därav att hällen blev 60. Men vill såklart inte att funktion blir alltför lidande. Ska sätta dit en 80-häll i Sketchup och gå runt lite i VR för att känna in det.

Ni är helt klart värda varsin pilsner, här har ni!: :beer: :beer:
 
Nu handlar den tråden om en Spis.... Att det ska vara så svårt o veta skillnaden
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vonelffors Vonelffors skrev:
Nu handlar den tråden om en Spis.... Att det ska vara så svårt o veta skillnaden
Gör den?
TS både skriver häll i rubriken och länkar till en häll i trådstarten.
 
  • Haha
  • Gilla
tehvicke och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gör den?
TS både skriver häll i rubriken och länkar till en häll i trådstarten.
Denna tråd ja, men inte länken till andra tråden
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Vi valde Fjäråskupan då den var tystas med tanke på effektiviteten och har inte ångrat det köpet.
Nu är köket sju år och är fortfarande lika nöjd...
 
Större häll ger ju absolut mer utrymme, ser ju klart trångt ut på 60cm. Men symmetrin förstörs lite, då det blir ett 20-cm-skåp på högersidan. Om det görs större så blir symmetrin mot fönstret fel då avståndet mellan överskåpen på vardera sida om fönstret just nu är lika. Svårt detta!
 
  • Modernt kök, skåp, häll, grytor, diskho, belysning, ugn, trägolv, 3D-modell eller rendering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, induktionshäll, gula kastruller, rostfri diskho, skåp, trägolv, 3D-rendering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P-plats P-plats skrev:
Vi valde Fjäråskupan då den var tystas med tanke på effektiviteten och har inte ångrat det köpet.
Nu är köket sju år och är fortfarande lika nöjd...
Det låter ju som ett bra val då. Vilken modell och storlek har ni?
 
BirgitS
Vonelffors Vonelffors skrev:
Denna tråd ja, men inte länken till andra tråden
Både när det gäller separata hällar och spisar så har BSH modeller där bara en fas används till hällen. Det är alltså viktigt att känna till det oavsett om man ska köpa en spis eller en häll.
 
  • Älska
tehvicke
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gör den?
TS både skriver häll i rubriken och länkar till en häll i trådstarten.
Jag tror Vonelffors syftade på att den tråden handlar om spis (häll+ugn kombo) och denna tråd enbart häll.

Vonelffors Vonelffors skrev:
Denna tråd ja, men inte länken till andra tråden
... men problemet i tråden verkar vara hur effekten fördelas ut på plattorna, alltså häll-delen av spisen, så tror zarkov menar att risken finns att BSH även gjort det på hällarna.
 
BirgitS
tehvicke tehvicke skrev:
... men problemet i tråden verkar vara hur effekten fördelas ut på plattorna, alltså häll-delen av spisen, så tror zarkov menar att risken finns att BSH även gjort det på hällarna.
Ja, de gör en del sådana hällar så det gäller att du är uppmärksam på anslutningseffekten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi har Fjäråskupan diskret i kombination med en extern takfläkt. Vi har bara haft den ett par månader så kan inte uttala mig om kvaliteten, men har fungerat tillfredställande hittills.
Jag skulle också rösta för en större häll än 60. Vi tog en 80 häll och det ger tillräckligt med plats för stora pannor och kastruller.
 
C Conqvist skrev:
Vi har Fjäråskupan diskret i kombination med en extern takfläkt. Vi har bara haft den ett par månader så kan inte uttala mig om kvaliteten, men har fungerat tillfredställande hittills.
Jag skulle också rösta för en större häll än 60. Vi tog en 80 häll och det ger tillräckligt med plats för stora pannor och kastruller.
Det låter ju enhälligt som att ni rekommenderar större häll helt klart. Nu funderar jag på hur man kan sätta en 80-fläkt i ett 60-överskåp... att ta bort delar av skåpsidorna försämrar ju konstruktionen på de skåpen, men det kanske är försumbart/går att avväxla relativt enkelt.
 
  • 3D-rendering av köksskåp, skåpdörr öppen, hörna av arbetsyta, byggverktyg på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.