Om någon har glömt, så här såg det ut för fjorton månader sen i ungefär samma vinkel. Kakelugnen nedtagen och omsatt sen dess.

Renoveringsarbete i ett rum, takbjälkar synliga, byggavfall, stege, ofärdigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Lite har det ju hänt...
Renovering pågår i gammalt hus, öppna bjälkar, söndertaget golv, verktyg synliga, kaotiskt, oavslutat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett minimalistiskt rum med snedtak, trägolv, vita möbler, en kamin och ett fönster med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Lite har det ju hänt...
[bild]
[bild]
Ni har verkligen lyckats, helt i min smak :D
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Äntligen är värmen och elen igång fullt ut så vi har kunnat börja täcka av golven och göra det sista finliret. Alla trösklar ska målas och vi valde mellan 30% eller 60% grön umbra. Den närmaste tröskeln är 30% och den bortre 60%. Efter moget övervägande tycker vi att 60% ger lite mera "tyngd" så den får det bli.

[bild]

Köket helt klart, äntligen!

[bild]
Jag sitter och försöker förstå om det är en underbänkskyl ni installerat? Annars får jag inte ihop ventilationen på bilderna.
Vart har ni satt utloppet för vattenläckage (diskho/diskmaskin)?
 
X xLnT skrev:
Jag sitter och försöker förstå om det är en underbänkskyl ni installerat? Annars får jag inte ihop ventilationen på bilderna.
Vart har ni satt utloppet för vattenläckage (diskho/diskmaskin)?
Ja, det är en underbänkskyl till vänster i bild.

Det finns inget utlopp för vattenläckage. Trågen under DM och diskho är "slutna" med installerade fuktlarm så vi kommer inte på traditionellt sett "se" om det skulle börja läcka. Det estetiska har i alla lägen vunnit kampen och vi kan möjligen ha frångått några "regler" ;)


Edit: frågan är intressant. Vi hade en lång diskussion med rörmokaren som ville leda ut läckageröret från golvvärmefördelningen till golvet i badrummet. Nej fult, sa vi, så nu leds dräneringsslangen rakt ner i källaren istället och det sitter för övrig fuktsensorer även i GVF:erna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Otroligt snygg och ambitiöst, framförallt med tanke på att det "bara" är en gäststuga.

Luckan till kattvinden kan väl inte vara mer än en halvmeter hög? Räknar ni med att aldrig behöva komma åt den?

Fotografera gärna ditt serverrack när det är färdigt, av hobby- och yrkesskäl finner jag det alltid intressant hur folk löser sina IT-anläggningar.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
limstift limstift skrev:
Luckan till kattvinden kan väl inte vara mer än en halvmeter hög? Räknar ni med att aldrig behöva komma åt den?
Nja, högsta höjd på kattvindarna är knappt en meter, 95 cm upp till spetsen på den på bilden, så det är inte jättegott om plats men just denna innehåller golvvärmefördelningen till övervåningen och jag har varit där inne och sytt ihop KNX-värmeaktorn med ventilstyrdonen. Gäller bara att inte ha klaustrofobi :)

Återkommer om serverracket.

Ett fönster med gröna växter, ljus tapet, trägolv och en vit dold dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är väl dina väl tilltagna golvlister som får luckan att se så liten ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Nja, högsta höjd på kattvindarna är knappt en meter, 95 cm upp till spetsen på den på bilden, så det är inte jättegott om plats men just denna innehåller golvvärmefördelningen till övervåningen och jag har varit där inne och sytt ihop KNX-värmeaktorn med ventilstyrdonen. Gäller bara att inte ha klaustrofobi :)

Återkommer om serverracket.

[bild]
Kul julprojekt för kattvindsluckan: Nissedörr! :love:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
limstift limstift skrev:
Fotografera gärna ditt serverrack när det är färdigt, av hobby- och yrkesskäl finner jag det alltid intressant hur folk löser sina IT-anläggningar.
Dags för lite tekniknörderi för den intresserade då. racket ser för närvarande ut så här. Än så länge bara två patchpaneler för allt nätverk ut i huset och däremellan en PoE-switch som strömförsörjer accesspunkter och kameror. Den gula fibern går vidare till huvudbyggnaden där inkommande fiber finns. Mitt krav var 10G så då var det nödvändigt att dra "lokal" fiber mellan byggnaderna. Längst ner i racket en UPS men snart ska även en NAS och några servrar (Intel NUC) flytta in i racket.

Serverrack med nätverksutrustning, patchpaneler, och UPS från APC, monterat mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon är intresserad av elcentralen så ser den ut så här. Överst är allt inkommande/utgående i huset plintat. Däremellan kommer KNX-prylarna i form av IP-gränssnitt, strömförsörjning för bussen, bryt- och dimmeraktorer. Längst ner sitter de "normala" starkströmsprylarna i form av huvudbrytare, JFB och alla dvärgbrytare. Basfunktionaliteten är autonom för värme och belysning så när det är programmerat och klart kan du tända och släcka så länge binärinterfacet bakom "strömbrytarna" och aktorerna i källaren kan kommunicera via bussen, men mer avancerade funktioner såsom t ex astro-styrning, tänd/släck i WC vid rörelse eller badrumsfläktens varvtalsreglering baserat på luftfuktigheten sköts via en separat automationsprogramvara (OpenHAB).

Elskåp med ordnade kablar, säkringar, och anordningar för eldistribution i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Dags för lite tekniknörderi för den intresserade då. racket ser för närvarande ut så här. Än så länge bara två patchpaneler för allt nätverk ut i huset och däremellan en PoE-switch som strömförsörjer accesspunkter och kameror. Den gula fibern går vidare till huvudbyggnaden där inkommande fiber finns. Mitt krav var 10G så då var det nödvändigt att dra "lokal" fiber mellan byggnaderna. Längst ner i racket en UPS men snart ska även en NAS och några servrar (Intel NUC) flytta in i racket.

[bild]

Om någon är intresserad av elcentralen så ser den ut så här. Överst är allt inkommande/utgående i huset plintat. Däremellan kommer KNX-prylarna i form av IP-gränssnitt, strömförsörjning för bussen, bryt- och dimmeraktorer. Längst ner sitter de "normala" starkströmsprylarna i form av huvudbrytare, JFB och alla dvärgbrytare. Basfunktionaliteten är autonom för värme och belysning så när det är programmerat och klart kan du tända och släcka så länge binärinterfacet bakom "strömbrytarna" och aktorerna i källaren kan kommunicera via bussen, men mer avancerade funktioner såsom t ex astro-styrning, tänd/släck i WC vid rörelse eller badrumsfläktens varvtalsreglering baserat på luftfuktigheten sköts via en separat automationsprogramvara (OpenHAB).

[bild]
Wow! Prydligt! Jag ser inte fram emot att försöka få igenom ett nätverksrack i budgetförhandlingarna här hemma.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Wow! Prydligt! Jag ser inte fram emot att försöka få igenom ett nätverksrack i budgetförhandlingarna här hemma.
Lite jobb/hobby för egen del. Då är det lättare att motivera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dåligt med uppdateringar här, mest beroende på att det inte hänt jättemycket. Hur som helst avslutades såpskurningen av alla golv för någon vecka sen. Det har tagit sin tid eftersom vi skurat ett rum per dag, fem gånger under fem dagar - totalt alltså ca 35 dagar för sju rum och i runda slängar 650 kvadratmeter skurade... Vi var två - en skurade in såpan med borste på skaft, och en våttorkade tre gånger, eller tills vattnet kändes rent/klart. Tog cirka en timme per rum och sen fick avfuktaren stå och gå över natten. Totalt runt 70 arbetstimmar alltså men vi blev väldigt nöjda med resultatet. Nästa och det sista steget med golven är att dra i handsmidd spik - pricken över iet!

Mysigt vindsrum med vita möbler, trägolv, stol, bord, växt, lampa, korg och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
Det ser riktigt fint ut!(y)
(Världens sämsta ikon för tumme upp. :thumbdown: Liksom dess kompis. Enda sättet att veta att det betyder tumme upp är pga ledtexten när man pekar på den. :mad: Ser ut som en utsträckt hand. En 5-åring kan bättre.)
@Marlen: När ska ni byta dessa fula emoijies tillbaka till de som fanns för 10 år sedan eller så? De var mkt bättre/snyggare/begripliga.


Märks det ngn skillnad på golvet från före till efter såpskurning x5?
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det ser riktigt fint ut!(y)
(Världens sämsta ikon för tumme upp. :thumbdown: Liksom dess kompis. Enda sättet att veta att det betyder tumme upp är pga ledtexten när man pekar på den. :mad: Ser ut som en utsträckt hand. En 5-åring kan bättre.)
@Marlen: När ska ni byta dessa fula emoijies tillbaka till de som fanns för 10 år sedan eller så? De var mkt bättre/snyggare/begripliga.


Märks det ngn skillnad på golvet från före till efter såpskurning x5?
Ja, det skulle jag no säga. Golvet känns hårdare och tåligare, men ändå silkesmjukt på ytan. Det är kanske inbillning men vi upplever det också ljusare och det är ju en del av poängen - ett vitt/ljusgrått golv som inte har den där gulaktiga nyansen. Gran ska ju enligt uppgift fungera bättre än furu i det avseendet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.