Funderar på IVT eller Nibe pump. Vad välja? Vilken är bäst?

Troligen IVT 495 Twin eller Nibe Fighter 1225-6 med frånluftmodul.

Huset som skall byggas är ca 138 m2. Väl isolerat.
 
Nu jämför vi lite fel.
Har du råd så kör du på Nibe med frånluften, den lär täcka husets energibehov ganska bra, men inte fullt ut.
En 495:a ger 4 kW med kompressordrift, och resten via patron (vilket vi ska akta oss för).
Jag har en energiberäkning för 495:a på ett hus som är 137,5 kvm i mellansverige. PM:a om du vill ha den.

Nibevarianten kommer att kosta styvt 110 000:- medan IVTlösningen ligger på ca 55000:- med jordslang.
 
Håller med ovanstående:
det di skriver är följande.

Rumrik. ska jag välja Renault eller Ford

sen säger du i texten att du väljer mellan en Clio eller Mondeo

Ska du välja mellen olika storlekar eller mellan olika fabrikat, hur har du komitfram tii dessa 2 altanativen?
 
haddirajan skrev:
Nu jämför vi lite fel.
Har du råd så kör du på Nibe med frånluften, den lär täcka husets energibehov ganska bra, men inte fullt ut.
En 495:a ger 4 kW med kompressordrift, och resten via patron (vilket vi ska akta oss för).
Jag har en energiberäkning för 495:a på ett hus som är 137,5 kvm i mellansverige. PM:a om du vill ha den.

Nibevarianten kommer att kosta styvt 110 000:- medan IVTlösningen ligger på ca 55000:- med jordslang.

Är det Tellus/Carlbro som gjort energberäkningen?
 
Nej, min husleverantör. Med ett program som heter EQUA Simulation 2004.
 
Hej Haddirajan!

Jag tar tacksamt emot din energiberäkning.

Men tycker du verkligen att jag jämför fel?!

IVT föreslår 495:an till min husstorlek och Nibe förseslår 1225-5 alt. 1225-6 till min husstorlek och tilläggas bör att jag bygger nytt.

Priset är ungefär samma för mig. IVT 495 Twin ca. 2000 kr dyrare än nibe.
 
Skicka mig ett PM med din mail så ska jag skicka den.
Du jämför lite galet då den ena pumpen (IVT) endast ger 4 kW med kompressor, medans Nibevarianten är en äkta berg-/ jordvärmepump som ger 6 kW.
Om du ligger så pass nära i pris så är det ingen tvekan om att du skall välja Niben, den kommer att täcka ditt behov medans IVT kommer att spetsa med elpatron när det är kallt ute.
Men menar du verkligen "nästan samma pris" installerat och klart, MED bergborrningen eller jordslang nedgrävd?
IVT-lösningen kräver bara 150 meter jordslang eller 60 meters aktivt borrdjup.
Niben vill nog ha närmare 400 meter jordslang eller 110+ meter aktivt borrdjup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.