En äldre släkting har fått på sig att låta renovera sitt badrum och då jag inte är särskilt bekant med badrumsrenoveringar tänkte jag slänga upp frågan här. Enkelt beskrivet så ingår allt arbete (rivning, bortforsling, el, vvs, kakling/klinkning) utom eventuella fuktskador. Allt material, utom lite skivor, färg och puts tillkommer. Badrummet är c:a 4 kvadrat stort och kostnadsförslaget ligger på c:a 73000:-. Är detta ett normalt pris eller känns det i överkant?

 
traktor05 skrev:
En äldre släkting har fått på sig att låta renovera sitt badrum och då jag inte är särskilt bekant med badrumsrenoveringar tänkte jag slänga upp frågan här. Enkelt beskrivet så ingår allt arbete (rivning, bortforsling, el, vvs, kakling/klinkning) utom eventuella fuktskador. Allt material, utom lite skivor, färg och puts tillkommer. Badrummet är c:a 4 kvadrat stort och kostnadsförslaget ligger på c:a 73000:-. Är detta ett normalt pris eller känns det i överkant?
Jag fick höra 40-50 000 kr för mitt badrum på 2,2 m2 som första förslag. Jag tyckte att det lät dyrt, men å andra sidan så är just denna bransch i en så pass otrolig högkonjuktur så det är knappt att man tror det. Och det är ju trots allt efterfrågan som driver upp priserna. Kanske någon som är mer insatt i branchen kan svara bättre på frågan om det är vettigt eller inte.

MVH

/Leo
 
Vi ska renovera vårt badrum på 12 m2. Vi har fått en offert på 67 000:- och då ingår vattenburen golvvärme, kakel + klinker á 375:-m2, golvbrunner, nytt gipstak, all VVS och allt arbete. Så jag tycker nog att Er offert låter ganska dyr...
 
Börjar också få känslan att det är dyrt. Hade det inkluderat material hade jag inte reagerat men bara arbetet? Har föreslagit att vi själva river och transporterar bort och det var inte ens värt 2000:-.

Ylva, jag misstänker att ni inte bor i StorStockholm?
 
Tror det beror lite på var i landet man bor/anlitar hantverkare. Ylva P, din offert lät extremt billig, sådana priser går nog inte att få i exmpelvis stockholm. Håller själv på att undersöka möjligheterna till en badrumsrenovering och det verkar bli ganska mycket dyrare. Och då är mitt badrum endast 4kvm
 
Tycker också det låter dyrt. Den kostnaden borde kunna inkludera allt material&inredning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.