Jag ställer frågan till någon som har bra info att återkoppla till mig. Samt att kanske få till en frodig debatt som kanske leder till något konkret.

Jag har 2 abonnemang (till 2 fastigheter) hos vattenfall. 2 elmätare i samma skåp. Skåpet är försett med 3 st 20 A säkringar. Min undran är varför ska bägge abonnemangen bli belastade med full avgift för 20 A abonemang/elnätsavgift var, när bevisligen bägge abonnemang måste dela på 3x20A?
Ser fram emot svar.
Mvh
Rikard
P. S. Kan tillägga att jag har försökt nå vattenfall både via telefon (gav upp efter 3.5 timmar i kö) och via email utan återkoppling förutom autosvar Skärmdump av pågående samtal på en smartphone, med samtalsalternativ och batteriindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad menar du med att dela 3*20A. Är det matarledning till fastigheterna så inga problem att klara den belastningen på båda fastigheterna.
 
  • Gilla
islander
  • Laddar…
3 proppar @20 ampere mao huvudsäkringar som ligger till grund till vilken "klass" jag blir fakturerade. Jag betalar för 20 ampere abonnemang på bägge fastigheterna. Men eftersom de matas från endast ett set av 3 20 ampere säkringar så kan var och en av fastigheterna endast belasta till 20 ampere samtidigt vilket då i min värld betyder att jag då också ska betala endast för hälften per abonemang. Hade jag haft 2 set av 3x20A säkringar så förstår jag att jag ska betala för 20A per fastighet. Är du med?
 
Låter som en skum lösning. Har du nån bild på skåpet? Slocknar båda fastigheterna om du skruvar ur propparna?
 
useless useless skrev:
Låter som en skum lösning. Har du nån bild på skåpet? Slocknar båda fastigheterna om du skruvar ur propparna?
Svar ja.
 
Här är en bild
 
  • Elektriskt skåp med mätare och säkringar monterade på en trästolpe, utomhus, dagtid, delvis öppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag nu är rätt ute så kanske jag har hittat en fadäs som berör många i min situation och även ni andra som delar huvudsäkringar med grannar. Då ska ni inte alla betala för den Ampere styrkan allihop. Den kostnaden skall då delas i andelar per antal brukare. Om jag nu tänker rätt.
 
Jag har ställt frågan till energi inspektionen. Få se vad dom svarar.
 
Varför inte direkt till din elleverantör?
 
Istället för 3.5t i telefonkö, kan du i brev bestrida, och inte betala, halva (fasta) nätavgiften i nästa faktura med hänvisning till situationen. Kräv även återbetalning tex för de senaste 36 månader. Då blir det upp till VF att motivera istället för att du ska fråga.
 
A AndersS skrev:
Varför inte direkt till din elleverantör?
Telefonkö i över 3 timmar
 
z28rikard z28rikard skrev:
Här är en bild
Ja så ska du inte ha det varje mätare/abonnemang ska ha sin säkring som ger avgiften för varje.

Men den detaljen åt sidan har du felaktigheter rent eltekniskt i ditt skåp det bör du ordna till oavsett. Brist 1A i dessa fall är din delbara nollplint använd för PEN det är riktigt dåligt och inget man ska lämna så. Samma med anslutningen för högra mätaren där PEN är kopplad via mätaren och mot utgående kabel. Sen ser det rent generellt ut som att diverse stolpskott varit framme vid olika tillfällen och "förbättrat" där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Istället för 3.5t i telefonkö, kan du i brev bestrida, och inte betala, halva (fasta) nätavgiften i nästa faktura med hänvisning till situationen. Kräv även återbetalning tex för de senaste 36 månader. Då blir det upp till VF att motivera istället för att du ska fråga.
Tack. Bra där.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja så ska du inte ha det varje mätare/abonnemang ska ha sin säkring som ger avgiften för varje.

Men den detaljen åt sidan har du felaktigheter rent eltekniskt i ditt skåp det bör du ordna till oavsett. Brist 1A i dessa fall är din delbara nollplint använd för PEN det är riktigt dåligt och inget man ska lämna så. Samma med anslutningen för högra mätaren där PEN är kopplad via mätaren och mot utgående kabel. Sen ser det rent generellt ut som att diverse stolpskott varit framme vid olika tillfällen och "förbättrat" där.
Vattenfalls eltekniker hela bunten. Allt skruva de och bytande började när jag blev mikrosolenergiproducent 2020.
 
z28rikard z28rikard skrev:
3 proppar @20 ampere mao huvudsäkringar som ligger till grund till vilken "klass" jag blir fakturerade. Jag betalar för 20 ampere abonnemang på bägge fastigheterna. Men eftersom de matas från endast ett set av 3 20 ampere säkringar så kan var och en av fastigheterna endast belasta till 20 ampere samtidigt vilket då i min värld betyder att jag då också ska betala endast för hälften per abonemang. Hade jag haft 2 set av 3x20A säkringar så förstår jag att jag ska betala för 20A per fastighet. Är du med?
Helt riktigt tänk, låt oss tänka att du hade 16A först så ska det inte spela någon roll om du har 10, 16, 20 eller 25A senare efter huvudsäkring för du betalar redan för 16A i första skedet och kan inte ta ur mer än 16A per fas.
Jag kan tänka mig att VF tycker att en huvudsäkring på 20A är X antal kronor även om den sitter bakom 16A för att maximera sina vinster men där har de fel, ta dem till domstol om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.