Hej,

Jag försöker förstå ritningen till min yttervägg (gavelspetsar). Vad är det för bräda/skiva som är mellan, vad jag förmodar är impregneringsboard (vad nu det är?), och panelen?

Och… borde det inte vara isolering? Jag vet inte om det har någon betydelse, men vi bor i sydligaste Skåne.
 
  • Teknisk ritning på skrynkligt papper visar måttskisserad detalj med anmärkningar "IMP BOXED", "120 REGELVERK" och "120 MIN-ULL".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vindutrymme med takstolar, strålkastare, träplankor och oskyddad elektrisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallpanel nära träyta, etiketter använder svenska, skräp syns, oskarp bakgrund, konstruktionsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
asfaboard
man har normalt ingen isolering i gavelspetsen
 
T tergo skrev:
asfaboard
Tack för svar. Efter en snabb googling ser det som jag markerade som impregneringsboard vara asfaboard, men vad är då det som sitter mellan asfaboard och panel?
 
En spikläkt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En spikläkt?
Tack för svar. Är det här en vanlig konstruktion eller är det något som urskiljer sig? Och medför spikläkt att vi har en luftspalt? Förlåt för dumma frågor.
 
T tergo skrev:
asfaboard
man har normalt ingen isolering i gavelspetsen
Okej att det inte är någon isolering på vinden, men på den övre våningen får man väl ändå förutsätta att det är det? Eller? Det är ett 1,5 våningshus.
 
S skanfals skrev:
men på den övre våningen får man väl ändå förutsätta att det är det? Eller?
sannolikt finns det isolering på övervåningen, längst upp är det ju kallutrymme ingen större mening att isolera där
 
S skanfals skrev:
Tack för svar. Är det här en vanlig konstruktion eller är det något som urskiljer sig? Och medför spikläkt att vi har en luftspalt? Förlåt för dumma frågor.
Ja och ja är svaren :=)
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.