Hej hej min 50 m långa thujahäck satte jag i april iår. Den ska thujor.se ha över 7k för att hyra vintertäckning. Känner att det är för dyrt och tror inte kältorka blir något problem.

DOCK har senaste veckans snökaos i Stockholm fått mig att tänka om. Kan det va bra att vintertäcka bara för att baka in häcken i ett paket så den inte blir helt mos av all snö? Är det värt det eller kommer ska plantor att repa sig när det blir varmt och soligt igen?

Finns bättre alternativ att köpa själv och täcka med? Snötäckt trädgård med staket, vintergröna plantor, hus i bakgrunden, grå himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De bör klara sig fint utan täckning, blir någon brun är det inte hela världen. Se det som Darwinism, den skulle inte bo där...(y)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Va tror du om min rädsla att grenarna kan gå av pga all snö?
 
Borsta bort om det blir rikligt med snö. Täckning är viktigast först då vårsolen tittar fram och det fortfarande är tjäle i marken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Borsta bort om det blir rikligt med snö. Täckning är viktigast först då vårsolen tittar fram och det fortfarande är tjäle i marken.
Och om thujorna är dränkta i 1 m snö; finns det risk att viktiga grenar går sönder?
 
Luddest Luddest skrev:
Hej hej min 50 m långa thujahäck satte jag i april iår. Den ska thujor.se ha över 7k för att hyra vintertäckning. Känner att det är för dyrt och tror inte kältorka blir något problem.

DOCK har senaste veckans snökaos i Stockholm fått mig att tänka om. Kan det va bra att vintertäcka bara för att baka in häcken i ett paket så den inte blir helt mos av all snö? Är det värt det eller kommer ska plantor att repa sig när det blir varmt och soligt igen?

Finns bättre alternativ att köpa själv och täcka med? [bild]
vintertäck ska skydda från solen så det har ingen med snö att göra .
 
Jag skottade lite runt mina första året samt skaka bort snön. Nu skakar jag bara på dom när det kommer mycket snö vilket jag även gör på andra träd/buskar som jag vill ha kvar hela.
 
G Greger_08 skrev:
Jag skottade lite runt mina första året samt skaka bort snön. Nu skakar jag bara på dom när det kommer mycket snö vilket jag även gör på andra träd/buskar som jag vill ha kvar hela.
Glöm inte att täcka dem innan Vårvinter, du kan köpa dem från plantagen dem har bra pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.