Vilket är det smidigaste verktyget (och tekniken!) för att justera hörnen på gamla lertegelpannor? Man ser ju att det inte är gjort med såg tidigare. Testade med vanliga hammaren men det sprack lite hur som helst...
 
Rondell med lämplig skiva?
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Rondell med lämplig skiva?
Sjukt effektivt för stenläggning och alla andra material, inklusive takpannor...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
jonas_45 jonas_45 skrev:
Vilket är det smidigaste verktyget (och tekniken!) för att justera hörnen på gamla lertegelpannor? Man ser ju att det inte är gjort med såg tidigare. Testade med vanliga hammaren men det sprack lite hur som helst...
Ta en gammal vinkelslip som är inte är så noga med, och köp en billig diamantkapskiva på Lidl eller liknande. Som att skära i smör.
 
  • Gilla
Treutqvist och 1 till
  • Laddar…
Murarhammare är nog snabbast och rondell lättast att lära.
 
  • Gilla
jonas_45 och 1 till
  • Laddar…
Plus ett på vinkelslip med diamantskiva!
Börjar man pyssla i trädgården och vill lägga plattor eller kantsten på lite olika platser så behövs en sådan hela tiden.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Plus ett på vinkelslip med diamantskiva!
Börjar man pyssla i trädgården och vill lägga plattor eller kantsten på lite olika platser så behövs en sådan hela tiden.
Det ryker en del och ett alternativ är en kakelkap med vattenbad som jag använde när jag hade många tegelpannor som skullle kortas av på längden.
 
F fribygg skrev:
Murarhammare är nog snabbast och rondell lättast att lära.
Och då menar du att slå med pen-delen antar jag?
 
Det ska helst vara ett enkelt handredskap (utan el eller batteri) som går att ha med sig uppe på taket. Men bra med tips på annat också!
 
Vad är det du ska göra egentligen eftersom du måste hålla till på taket?
 
K Kurtivan skrev:
Vad är det du ska göra egentligen eftersom du måste hålla till på taket?
Mindre antal (redan lagda) pannor där måtten inte stämmer så hörnen måste justeras.
 
jonas_45 jonas_45 skrev:
Mindre antal (redan lagda) pannor där måtten inte stämmer så hörnen måste justeras.
Det går med hammare, rondell eller hovtång, upp med dej på taket och fixat bara;)
 
  • Gilla
jonas_45
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.