Min story går tillbaka 13 år. Vi köpte 160cm dyraste på IKEA. efter 4 år med en säng där vi hamnade mer och mer i mitten samt att min axel pajade lämnade vi tillbaka sängarna. Fick varenda öre tillbaka.
Jag spenderade många många timmar med att provligga olika sänger. Och det är skillnad mellan dem.
Jensen vet jag många som är jättenöjda med, men mina axlar sjunker inte ner tillräckligt och min översvank får inte stöd tillräckligt. Då för massa år sedan köpte vi en 160 JohnBlund som vi var mkt nöjda med.
Men den gick inte upp för trappan i huset vi flyttade in i för 2 år sedan.
Vi köpte CarpeDiem. helsikes massa pengar men vi ligger sjukt skönt bägge två, på mage, på sidan på rygg.
En sak vi märkte var stabiliteten på sidorna som var av mkt varierande hårdhet. Med 2 barn som hälsar på ibland om nätterna är detta klart uppskattat av oss föräldrar att man inte ramlar ut.

Men mitt råd är. spendera många timmar med att prova sänger. ligg i samma säng minst 30 minuter. vänd dig, vrid dig. lägg er två i sängen och nära varandra för att se hur väl ni båda ligger. får svanken stöd? mm mm. Folk kommer titta konstigt men det är väl värt det.
Prova med olika bäddmadrasser. Vi provade våra sänger med hästens bäddmadrasser, med tempur, jensen och ngn till..det är skillnad!!
Lycka till
 
Vi skulle köpa sängar för ett par år sedan och stod då inför den här djungeln.
Vi ville ha riktigt bra kvalitet, eftersom vi båda har ryggproblem, och jag dessutom av
och till har sömnproblem. Alltså kollade vi hela marknaden ganska noga. Vi tyckte att det fanns ganska tydlig kvalitetsskillnad mellan det övre och undre prisskiktet. Hästens var helt enkelt inte sköna. De hade inget "gung" utan sa bara "slurp" och var alldeles stumma. Dessutom har jag en känsla av att halva priset för en Hästens går till reklam... Vi fastnade tillslut för en Dux 7007, alltså kontinetal. Den var oslagbart bättre än allt annat. Dessutom harf den inbyggda kasetter som gör att du själv bestämmer, och kan byta när du vill, hårdhetsgrad på madrassen. Perfekt! Den är tyvärr ganska dyr, ca 85 000, men nu i sommar har jag sett kampanjpriser på under 40 000. Kan tilläggas att mor o far sover i de Duxsängar de köpte till sitt bröllop för 47 år sedan!
 
Jag och min man reser i arbetet varje vecka och bor ofta på hotell vilket gör att vi provat att sova i många olika sängtyper av skilda märken och storlekar.
Det finns ett hotell i Stockholm som har Hästens och det hotellet väljer jag hädanefter...sover som en liten prinsessa!
Hästens är bäst!
 
Vilket hotell är det Harrieth? Jag ska boka in min man där nästa gång :)
 
Jag har tidigare skrivit i en liknande tråd. Vi köpte Wonderland kontinental år 2000 och är jättenöjda! Tidigare hade vi IKEA-sängar och min mans armar domnade när han sov. Efter sängbytet händer det inte längre. Vi valde mellan Jensen och Wonderland. Wonderland vann på sin "ytmjukhet" - den är jätteskön. Ett plus för den tvättbara klädseln!
 
Vi köpte säng från ANA, det vill säga direkt från fabrik. Dom tillverkar flera av Sveriges sängmärken men utan logga betalar du bara en tredjedel mot för i sängbutik. Vi valde en jensen ambassadör (tror jag det var, eller om det var en diplomat)... hm.. Iallafall en kontinentalsäng, betalade 12 000, i butik gick sängen för närmare 50 000:-.
 
AnnaKanin,
Hotellet som har Hästen säng heter Nordic Sea Hotel och ligger nära Centralstationen på Vasaplan.
 
Tack så jättemycket för alla svar.
Vi kan fortfarande inte bestämma oss, men vi ska ut och prova, prova och prova.
Fortsätt gärna att skriva om era erfarenheter.
 
Hade jag köpt ny säng hade det blivit en tempur! synd att de är så dyra
 
ANA har numera ett showroom i stockholm så man behöver inte åka till småland (?)

.Henrik
 
Bor ni i närheten så ta er till ANA, ni får sååå mkt mer för pengarna! Vi älskar vår säng!
 
När vår son köpte säng, så provlåg han IKEA-sängarna och den IKEA-säng han köpte motsvarade inte den han provlåg Sängen han fick hem var hårdare än provexet. Gick bra att byta men blir extra besvär.
Troligen byter de inte provsängarna tillräckligt ofta. De ute i butikerna blir nerlugna, så man får kanske lägga sig i en hårdare, än man tänkt från början, för att det skall bli bra till slut. :p
 
Köpte IKEA och är mycket nöjd, byter hellre säng lite oftare än ligger massa år i en dyr som man inte har råd att byta. Ofräscht liksom.
 
kolla med svane dem har vi mycket bra. vi har svane gele sängarna som formar sig efter kroppen. Annars så skulle jag nog satsa på capre diem ,john Blund eller liknande. Ingen Ikea hur billiga de än är nästan gratis i min mening
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.