Hej!

Har byggt ett matbord av en 28mm stavlimmad ekskiva 180cm långt. som jag har sågat i tre delar, och sedan skruvat fast i 4st 22x145mm plank som jag även fäst benen i.
Min tanke har hela tiden varit att den borde hålla utan längsgående sarg. Men nu när jag snart är klar blir jag orolig. Kommer den börja svikta över tid? Ska jag redan nu försöka stärka upp med något längsgående i mitten av bordet?

Tips mottages gärna av sakkunniga.

Träbord i ett vardagsrum, svart soffa, vit stol, golvstående lampa, leksaker, filtar, mysig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord upp och ner med tejpade ben på svart hopfällbar stol, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Cheesen
För det första.. den där skivan är inte stavlimmad... det är fingerskarvad ek.
Skivan kommer nog inte att svikta. Däremot är risken överhängande att den kommer att kupa sig och eventuellt spricka då du inte har lämnat någon mån för skruvarna att röra sig med ekens årstidsförändringar. Ek spricker lätt och skruvarna under måste tillåtas att röra sig med årstiderna.
Behandla undersidan på samma sätt som ovansidan så kommer kupning att bli mindre.
 
Tack för svar!
Har tänkt på det, men tänker också att det hjälper att ha sågat upp dom för att "lätta" lite på trycket. Hur mycket kan ek röra sig? Hålen är i dom tvärliggande planken är förborrande, men visserligen åtdragna rätt hårt. det kanske inte räcker för att tillåta lite rörelse. Vad kan jag göra nu för att undvika kupning, utan att skruva isär allt igen?:D
 
Cheesen
Kommer inte ihåg.. men det är runt 0,3-0,5% per procent... så om träet ändrar 2% fuktighet mellan årstiderna så kan det göra 1% på bredden... Det är nära en cm på ett matbord... och inget ovanligt, jag har sett det så många gånger.
Man brukar göra avlånga hål till sargen för ett bord för att slippa detta. Det finns många metoder för att unvika kupning, men man behöver ju agera innan man slutmonterar. Jag har gjort några bord i björk och det blir liksom vågigt när årstiderna skiftar så senaste borden har jag slipat om på vårkanten efter ett år när vågigheten infunnit sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.