Nu har jag fått klart för mig att detta med toalettstol är en hel vetenskap för sig ... Hittar inte en passar vår stil och som passar hålet.
Jag vill ha en som inte är för modern i stilen, utan mera klassisk och som passar om man vill ha lite gammaldags stil.
Engelska modeller och stolar i "byggnadsvårdsstil" verkar gå bort av utrymmesskäl. Man skall tydligen ha längre mellan vägg och avloppshål än vad vi har. Borde vi ha tänkt på redan vid gjutningen förstås ...
Någon som har tips ?
 
Inte en enda människa som har något förslag ?!
 
Förstår inte vad du riktigt menar med att det inte passar hålet? Har det suttit någon toalett där förut eller är det helt nytt. Ska ju finnas modeller som passar alla, men kanske lite svårt om du söker en speciell modell.
Ja jag va då inte mycket till hjälp. :(
 
När de gjöt vår platta var det planerat avlopp för en standard-wc. Vi valde att installera en Damixa Twyford Clarice. Den är importerad från England och är i klassikt snitt. Det funkade bra.

Pernilla
 
Tack Pernilla, skall kolla på den.
Nej, jag är inte ute efter någon speciell modell annat än klassisk stil, inte modern "standard", tycker de är gräsligt fula.
 
Har en vän som köpt en toastol från Qvesaum med vattencisternen på väggen ovanför & en kedja att dra i. Har ingen aning om måtten men den kommer längre in mot väggen än en standard & är vansinnigt läcker!!!
 
Jo, den är jättefin men vad jag har förstått tar den typen av modell tar mer plats än "standard" och då ryms den inte hos oss.
Och jag kan tsom sagt tänka mig en som är enkel i stilen, behöver inte vara byggnadsvårdsaktig.
Verkar svårt det här, vad sätter folk egentligen, om man inte gör som ovanstående två förslag ?
 
Den här gillar jag:
Classic.wc.360.HS.black_rdax_152x203.jpg
Det är Gustavsbergs Classic. Vi har dock inte svart sits, även om det är mera "gammalmodigt".

/EB
 
PLING !
Den var fin ! Fast inte med svart sits utan vit. Den tar vi, TACK för det !
 
Kolla Twyford på Byggfabriken, den älskar ungarna!
 
Nej nu blir jag TRÖTT ! :(
Tänkte beställa GBG Classic, MEN DEN HAR UTGÅTT !!! Är de helt knasiga på GBG, den enda toastolen som jag kunnat hitta på marknaden som ser vettig ut och av hyfsat kvalité !
Vad göra, någon som vet om den finns kvar att köpa någonstans, någon som vet varför den utgår ?
 
Pius skrev:
Nej nu blir jag TRÖTT ! :(
Tänkte beställa GBG Classic, MEN DEN HAR UTGÅTT !!! Är de helt knasiga på GBG, den enda toastolen som jag kunnat hitta på marknaden som ser vettig ut och av hyfsat kvalité !
Vad göra, någon som vet om den finns kvar att köpa någonstans, någon som vet varför den utgår ?
På GBG:s hemsida står det

"WC Classic 360 med dolt P-lås och dubbelspolning. Svart hård sits med rostfria fästen.3/6 l spolning. UTGÅENDE PRODUKT " inte att den HAR utgått.

Den kan säkert finnas kvar hos någon återförsäljare.
 
Den finns inte att få tag på hos de återförsäljare jag kollat, eller hos GBG, eller hos Onninen (grossist).
Tips önskas !
(P-lås betyder i väggen eller hur, vi behöver S-lås, den produkten är borta från deras hemsida fr.o.m. denna vecka :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.