Hej gott folk.

Nu har jag problem med mitt larm igen.
För några år sedan när vi drog in fiber så uppgraderade jag larmet med en gsm uppringare (bgsm-120) och ett Comviq kontantkort. Allt har fungerat bra, men nu har jag upptäckt att den inte ringer upp längre. Det lyser 3gröna och 1orange lampa. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Mvh. Fredrik
 
Funkar Simkortet?
 
tippz tippz skrev:
Funkar Simkortet?
Tack för svar.
Jag håller på och laddar en gammal telefon nu för att kolla. Jag återkommer.

Mvh. Fredrik
 
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
F Fredde73a skrev:
Tack för svar.
Jag håller på och laddar en gammal telefon nu för att kolla. Jag återkommer.

Mvh. Fredrik
Simkortet fungerar i en telefon.
 
- Prova en gammal telefon på bgsm sändaren om du har en liggandes och prova ring ut.
- Prova att skicka larm samtidigt som du mäter på telefonen för att se om centralen försöker koppla upp.

- Gör en norsk reset på både larmet och sändare.
- Kolla inställningar i central men har det funkat innan så verkar det lustigt.

Funkar det inte efter detta skulle jag nog helt enkelt tittat efter nytt larm. PC1616 är en gammal trotjänare, men är inget att laga kanske såvida du inte har reservdelar liggandes.
 
tippz tippz skrev:
- Prova en gammal telefon på bgsm sändaren om du har en liggandes och prova ring ut.
- Prova att skicka larm samtidigt som du mäter på telefonen för att se om centralen försöker koppla upp.

- Gör en norsk reset på både larmet och sändare.
- Kolla inställningar i central men har det funkat innan så verkar det lustigt.

Funkar det inte efter detta skulle jag nog helt enkelt tittat efter nytt larm. PC1616 är en gammal trotjänare, men är inget att laga kanske såvida du inte har reservdelar liggandes.
Är det Neo som gäller om man ska byta?
 
F Fredde73a skrev:
Är det Neo som gäller om man ska byta?
Har själv inte jobbat så mycket med Neo, men ja det är en variant. Vill du gärna köra DSCs prylar så absolut. Finns annars andra mycket bra system idag beroende på vad du är ute efter. Ksenia, Vanderbilt, Ajax osv.
 
tippz tippz skrev:
Har själv inte jobbat så mycket med Neo, men ja det är en variant. Vill du gärna köra DSCs prylar så absolut. Finns annars andra mycket bra system idag beroende på vad du är ute efter. Ksenia, Vanderbilt, Ajax osv.
Jag har ju inte så mycket erfarenhet av andra larm. Jag håller på lite med hemautomationer så det hade varit bra om det gick att larma på/av med Yale Doorman tex. Jag har haft larm både på huset och garaget så det vore bra om man kunde larma av från garaget oxå.
 
Har dålig koll ang. Yale, men dom nyare Yale går väl integrera mot andra system? Tror Ksenia ligger lite längre fram gällande hemautomation, men googla lite så finns säkert svar! :)
 
2G och 3G näten håller ju på släckas ner, osäker på vad bgsm-120 använder sig av men värt att kolla upp.
 
2G släcker dom väl ner 2025? Bgsm går bl.a. på 2G
 
tippz tippz skrev:
2G släcker dom väl ner 2025? Bgsm går bl.a. på 2G
Hej.
Nu har jag testat lite. Jag kopplade ur sirenerna och aktiverade larmet, då knäppte det till i uppringaren och den försökte ringa men det ringde inte i mobilen. Efter att jag larmade av så blinkade den lite olika för att tillslut lysa med 3gröna 1orange.

Mvh. Fredrik
 
Låter spontant som sändaren är trasig, men svårt att säga utan att testa på fler sätt som jag skrev om lite längre upp.
 
Att koppla in en vanlig tonvalstelefon till linjeingången på larmuppringaren är ju ett bra tips och sätt att testa grejorna på.

Har du någon gammal PC-högtalare så kan en sådan plocka upp GSM-pulserna från uppringaren om den hålls nära antennen. Då får du i alla fall en indikation på om sändaren fungerar och försöker koppla upp ett samtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.