Hej!

Jag håller på att bygga en byrå och börjar närma mig att bli klar.

Så jag går i funderingarna kring hur jag ska behandla den när den är färdig och det lutar åt Herdins hårdvaxolja.

Men jag har en fundering gällande behandlingen av träet innan oljan åker på.

Idag är brädorna planhyvlade. Och min fundering är ifall jag ska behålla dem hyvlade eller om jag ska slipa dem? Jag vill att känslan ska vara att man kan känna att det är trä. Så om jag slipar tänker jag nog inte gå finare än 120.

Men jag har aldrig byggt något och behållt den planhyvlade ytan. Så är det någon som gjort detta som kan rekommendera eller avråda från detta? Fördelar/nackdelar och vad man kan förvänta sig för resultat efter oljan åkt på?

Tidigare har jag som sagt endast slipat och tycker ytan efter att jag oljat känns mer plastig än som trä.

Tack på förhand! :)
 
Är det maskinhyvlat? Sickla.
 
Slipning efter planhyvling är standardförfarande för att få bort kutterslag. Om trä ger "en plastig känsla" efter slipning och oljning kan det ju vara så att det finns bättre produkter att använda.

Om du har virke kvar (en meter eller så är mer än tillräckligt) rekommenderar jag att du gör ett test.
Planhyvla ämnet, dela upp det i fyra bitar och slipa en bit till önskat korn, sickla en och gör inget alls med en tredje och slipa den fjärde biten till finare korn än du tänkt dig. Ytbehandla med vald hårdvaxolja och se vilket som ger det resultat du föredrar. Om ingen variant är till belåtelse kan det ju bero på hårdvaxoljan...

Posta gärna bilder på din byrå när den är klar, lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Slipning efter planhyvling är standardförfarande för att få bort kutterslag. Om trä ger "en plastig känsla" efter slipning och oljning kan det ju vara så att det finns bättre produkter att använda.

Om du har virke kvar (en meter eller så är mer än tillräckligt) rekommenderar jag att du gör ett test.
Planhyvla ämnet, dela upp det i fyra bitar och slipa en bit till önskat korn, sickla en och gör inget alls med en tredje och slipa den fjärde biten till finare korn än du tänkt dig. Ytbehandla med vald hårdvaxolja och se vilket som ger det resultat du föredrar. Om ingen variant är till belåtelse kan det ju bero på hårdvaxoljan...

Posta gärna bilder på din byrå när den är klar, lycka till!
//Ronnie
F fiskbuggaren skrev:
Är det maskinhyvlat? Sickla.
Testade Herdins på en restbit och tycker det blev mycket bättre än Osmo jag kört med tidigare.
Så det får bli slipning och sen herdins.

Bifogar lite bilder på ”dryfiten” så återkommer jag när limning, oljning och beslag är på plats!

Stort tack för svar! Hantverksmässigt byggt träskåp i valnöt på en blå matta, med öppna lådor och skåp under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd trähylla i "dryfit" stadium med lösa hyllplan på golvet före behandling och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähylla under montering med lösa delar upplagda på ett blått skyddstäcke på ett trädgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ja, jag snickrar i lägenheten :) )
 
  • Gilla
Sillis och 13 till
  • Laddar…
Snyggt!!!
Du har jobbat fint med ådringen — det där kommer att bli bra! :)

//Ronnie
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Äh, det värmer hjärtat att se den fina ådringen.
Snyggt (y)
 
Handhyvla gärna med lite lite rundat stål så det blir aningen ojämnt, inte så det direkt syns men känns
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Då var det klart och här kan ni se resultaten. Lägger även med en bild där man ser både sideboarden och ett par stolar jag byggt :)

Lite småfix kvar med kabelkanal osv men overall så är det klart!
Handgjorda trästolar med vitvävd sits framför ett sideboard och bredvid ett runt bord i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggt mörkbrunt sideboard och stolar i ett vardagsrum, framför en väggmonterad TV med Netflix på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Unikt namn och 23 till
  • Laddar…
T Thron skrev:
Då var det klart och här kan ni se resultaten. Lägger även med en bild där man ser både sideboarden och ett par stolar jag byggt :)

Lite småfix kvar med kabelkanal osv men overall så är det klart!
[bild] [bild]
Jäkligt snygga möbler du bygger!! Men du skrev att du snickrade i lägenheten, det måste du förklara, inte har du byggt möblerna bara med handverktyg??
 
Otroligt snyggt! Väldigt imponerande, skulle vara kul att få veta lite om processen om hur du byggt. Jag antar att luckorna kom i ett stort stycke som du sen kapat? Var köpte du material osv =)

Stolarna ser ut som riktiga designstolar, liknande i butik kan ju kosta många tusenlappar.
 
Dannnnnnne
Oj vad snyggt! Kul att se :D
 
S
T Thron skrev:
Då var det klart och här kan ni se resultaten. Lägger även med en bild där man ser både sideboarden och ett par stolar jag byggt :)

Lite småfix kvar med kabelkanal osv men overall så är det klart!
[bild] [bild]
Wow vilka stolar! Och dota i bakgrunden, snyggt! =)

Har du några ritningar på stolarna? Blev sugen själv!
 
@Thron också nyfiken på hur du lyckats i lägenheten. Det du skriver om jiggar och mallar ger intrycket av maskinbearbetning, men du får gärna berätta.

Riktigt snygga möbler förresten.
 
D Dublin skrev:
Jäkligt snygga möbler du bygger!! Men du skrev att du snickrade i lägenheten, det måste du förklara, inte har du byggt möblerna bara med handverktyg??
H henche skrev:
Otroligt snyggt! Väldigt imponerande, skulle vara kul att få veta lite om processen om hur du byggt. Jag antar att luckorna kom i ett stort stycke som du sen kapat? Var köpte du material osv =)

Stolarna ser ut som riktiga designstolar, liknande i butik kan ju kosta många tusenlappar.
Hep Hep skrev:
@Thron också nyfiken på hur du lyckats i lägenheten. Det du skriver om jiggar och mallar ger intrycket av maskinbearbetning, men du får gärna berätta.

Riktigt snygga möbler förresten.

Sideboarden så beställde jag virke från Calexico, vilket tog en jäkla tid att få tag på då jag ville ha så breda dimensioner som möjligt. När jag väl fick tag i virket så körde jag det till ett snickeri som planhyvlade, riktade, limmade och kapade det åt mig enligt min ritning. Den är alltså byggd i 100% massiv valnöt, t.o.m. ryggen är i massiv valnöt.

Därefter har jag skött resten helt på egen hand i lägenheten.
Det mesta löste jag såklart med en Festool Domino. Och gångjärnen högg jag in med stämjärn.
Gångjärnen är Brusso, handtagen Buster & Punch och benen är från picky living. Luckorna hålls stängda med vanligt kullås i mässing.

Stolarna är en direkt kopia av Carl Hansens cuba fåtölj: https://www.carlhansen.com/sv-se/ko...ir-oak-soap-fsc70-webbing-nature/variant/9007

Anledningen till att jag valde att bygga egna var att jag kort ch gott ville ha dem i valnöt vilket dem inte tillverkas i.

Den enda "ritning" jag använt för stolarna är Carl Hansens egna bilder och mått från deras hemsida:
https://www.carlhansen.com/sv-se/ko...ature/variant/9007#anchor_productMeasurements

Dessa petade jag in i Adobe Illustrator och gjorde en bild med dem i verklig storlek. Sen bad jag ett tryckeri att skriva ut bilden till mig i skala 1:1 på ett stort papper. Sen klippte jag helt enkelt ut "bågarna" och fäste på en bräda furu. Ritade runt den och sågade ut den grovt med sticksåg. Sedan gjorde jag finliret med en rasp och fil. Därmed fick jag ut mallar för bågarna som jag kunde använda som fräsmallar och även måtta ut var diverse hål och gångjärn skulle sitta.

För att lösa hål till dominokex för att fästa de "tvärgående" reglarna(?) så byggde jag diverse jiggar och använde fräs med fräsring.

Bifogar lite fler bilder nedan från arbetsprocessen så får ni hojta om ni har fler frågor! :)

STORT TACK för den fina berömmen, det värmer fantastiskt fint för en hobbysnickare!
Ett vardagsrum med soffa, bord, modern lampa, TV, och några utspridda föremål på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på träskiva, utskärning, arbetsbänk med verktyg i bakgrunden, dammsugare, kablar, otydlig verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röran av snickeriverktyg och träbitar på golvet tyder på pågående hantverksprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av träsnickeri med skruvstycken, pågående projekt, verktyg, träbit med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller träkonstruktion, träkloss med mindre bit ovanpå, hemmafixarprojekt, suddig bakgrund med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksprojekt hemma, träbearbetning, bordsben, klämmor, verktyg, golvskydd med Storbritanniens flagga, informellt arbetsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvprover i trä, olika nyanser, ligger oordnade på matta och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemprojekt, träbearbetning på golv, verktyg och skyddsfilt, rörigt DIY-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus träbearbetning, sågspån på skyddsduk, verktyg, klämmor, oordning, arbetsprocess, hemförbättring, DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor och en bordsskiva lutade mot en vit vägg på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rörigt snickeri med spån på golvet och en arbetsbänk med trä och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böjt trästycke på arbetsbänk i snickeri, omgiven av spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bearbetade träprofiler lutar mot verkstadsbord, nära gammal radiator, i en arbetsmiljö för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träknivar för smörjning på matta, bredvid ett metallblad, ordnad i en båge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsarbetsbänk med sågspån, verktyg och delar av träram i otydligt skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gersåg eller bordsåg med sågspån på arbetsytan och en träplanka positionerad för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka på en fräsbord med spår och träflis; träbearbetning, verktyg synligt, hobby snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träslöjd, trästycken på arbetsbänk, fräsverktyg, spånskrapor, klämma, hantverksverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träslev- och pinneuppsättning ovanpå träyta vid vit vägg. Köksredskap med olika färger och storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rasp filar trä i en skruvstycke på ett smutsigt arbetsbord. Träspån är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 7 till
  • Laddar…
Sista bilderna

Träräcke i förgrunden, fokus på dess yta, suddig bakgrund med trägolv och ljusa väggar, inomhusmiljö, perspektivvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästolskonstruktion, detalj av sammanfogning, pinne, ekträ, inomhus, ljust, enkelt, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två metallflak, olika storlekar och finish, med hål, ligger på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk, skruvstycke, träbit, metallbeslag, verktyg, fil, sandpapper, hantverk, skapande, verkstad, oordning, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverk, mässingdetaljer, på ett bord i en verkstad. Material och verktyg till ett projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka med metallbultar och mässingslock som skruvar, på ett suddigt betonggolv. Byggande eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpall med vävda band, tänger, rulle med band, skruvar, på ett beigefärgat golv och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omvänd stol, vävd sitsreparation, verktyg, matta, trägolv, skruvdragare, sax, måttband, sliprulle, målarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
ljhnilsson och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.