Min köksfläkt från 90-talet börjar ge upp.

Först gick en spot sönder. Någon tog bort spoten för att söka en ersättning varpå spoten försvann och det nu är silvertejpat över hålet. Den går sönder mer och mer för varje gång jag rör den.

Jag behöver få dit en ny fläkt.

När jag kollar nya liknande modeller så verkar "skorstenen" (metallkanalen upp till tak) ha andra mått.

Skorstenen hos mig är 29,5 cm bred, 14,4 cm djup.

Kåpans bredd är 60 cm.

Höjd kåpa utan kanal/skorsten: 26 cm ca.

Hur gör jag för att byta? Kan jag byta bara kåpan och låta skorstenen vara kvar? Det är snedtak högst upp så inte så smidigt att byta till andra mått på skorstenen.

Tips på modell som kan passa på skorstenen? Inget känt märke på den som sitter nu. Men minns inte vad det hette.
 
  • Köksfläkt i träkök, kakelvägg, rostfritt stål, köksskåp, inredningsdetaljer, bostadsinteriör, hemtrevlig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S sommarstugetjej skrev:
Min köksfläkt från 90-talet börjar ge upp.

Först gick en spot sönder. Någon tog bort spoten för att söka en ersättning varpå spoten försvann och det nu är silvertejpat över hålet. Den går sönder mer och mer för varje gång jag rör den.

Jag behöver få dit en ny fläkt.

När jag kollar nya liknande modeller så verkar "skorstenen" (metallkanalen upp till tak) ha andra mått.

Skorstenen hos mig är 29,5 cm bred, 14,4 cm djup.

Kåpans bredd är 60 cm.

Höjd kåpa utan kanal/skorsten: 26 cm ca.

Hur gör jag för att byta? Kan jag byta bara kåpan och låta skorstenen vara kvar? Det är snedtak högst upp så inte så smidigt att byta till andra mått på skorstenen.

Tips på modell som kan passa på skorstenen? Inget känt märke på den som sitter nu. Men minns inte vad det hette.
Finns massor, skorstenen dvs de fyrkantiga plåtarna brukar fälja med nya
 
electroluxaren skrev:
Finns massor, skorstenen dvs de fyrkantiga plåtarna brukar fälja med nya
Kruxet är att det är snedtak och lister uppe i fästet mot taket (syns på bilden). Så det smidigaste vore att bara byta nedersta delen med kåpan.
 
A
S sommarstugetjej skrev:
Kruxet är att det är snedtak och lister uppe i fästet mot taket (syns på bilden). Så det smidigaste vore att bara byta nedersta delen med kåpan.
och då kan du återbruka mycket.
Det ser redan ut om den är förlängd med att antal längder, möjligtvis att en plåtslagare har fixat detta
 
  • Gilla
sommarstugetjej
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
och då kan du återbruka mycket.
Det ser redan ut om den är förlängd med att antal längder, möjligtvis att en plåtslagare har fixat detta
Javisst, jag har skrivit måtten i trådstarten. Mitt problem är att de modeller jag hittar har fel dimension på skorstenen och därför söker jag tips på modeller som passar med denna skorsten :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.