E
Tjo!

Har en Siemens tvättmaskin som låter högt, tillräckligt högt för att man ska höra den centrifugera utanför huset! Märker inte att maskinen skakar och roterar jag trumman med handen hör jag inga missljud.Vad säger expertisen här, är det bara att kassera den eller är det något man kan lösa? Maskinen är lite drygt 5 år gammal nu. Modellen, kan det vara IQ300? Verkar vara tillverkad i Tyskland om jag förstår ettiketten rätt.
 
Lager ras?
 
E
K _Fredrik_ skrev:
Lager ras?
Kan jag på något enkelt sätt verifiera om det är det? Jag hör inget konstigt ljud när jag manuellt vrider runt trumman.
 
Spontant borde det vara det. Inte säkert ljudet kommer fram när du snurrar manuellt. De du beskriver tyder ju på ett hög vinande ljud.
 
A
E Elixir skrev:
Kan jag på något enkelt sätt verifiera om det är det? Jag hör inget konstigt ljud när jag manuellt vrider runt trumman.
Lagerras!
 
MultiMan
5 år gammal IQ300 har jag svårt tro är gjord i Tyskland.

Jag fick turkisk IQ300 som utbyte för en defekt 500 för ungefär 3 år sedan. Den hade en riktigt usel kolborstmotor som utan att vara defekt skrek som en stucken gris. Motorn byttes ändå en gång, men det tog bara någon månad innan grisen fick kultingar som lät ännu värre.

Pga bra kontakt med serviceverkstaden lyckades de övertyga BSH om att den borde bytas och jag fick en tysktillverkad IQ700 istället med borstlös motor. Ljusårs skillnad i allt, inklusive ljudnivå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
electroluxaren skrev:
Lagerras!
Är det ens värt att tänka tanken att laga det eller ska jag börja se mig om efter en ny maskin istället?

Så här ser lappen på luckan ut, antar att det innebär att den är tillverkad i Tyskland men vem vet, det kanske bara är lappen som klistrades på där, resten av maskinen gjordes kanske i Turkiet eller någon annan stans :rofl:
Etikett från BSH Hausgeräte med typbeteckning, serienummer och produktionskod för hushållsapparat.

Om det är lagret som är kasst, hur länge kan jag räkna med att maskinen fortsätter rulla även om den låter illa?
 
A
E Elixir skrev:
Är det ens värt att tänka tanken att laga det eller ska jag börja se mig om efter en ny maskin istället?

Så här ser lappen på luckan ut, antar att det innebär att den är tillverkad i Tyskland men vem vet, det kanske bara är lappen som klistrades på där, resten av maskinen gjordes kanske i Turkiet eller någon annan stans :rofl:
[bild]

Om det är lagret som är kasst, hur länge kan jag räkna med att maskinen fortsätter rulla även om den låter illa?
Lagret blir bara värre.
Är man mycket händig kan man åtgärda detta själv. Kanske är lönt då den inte är mer än 5 år.
 
E
Kanske dags att köpa en ny maskin då. Surt att dom inte håller längre.

Är det Siemens iq700 och Bosch serie 8 jag bör kika på? Hur är det med Asko tvättmaskiner, är det något att fundera över ens?
 
MultiMan
E Elixir skrev:
Är det ens värt att tänka tanken att laga det eller ska jag börja se mig om efter en ny maskin istället?

Så här ser lappen på luckan ut, antar att det innebär att den är tillverkad i Tyskland men vem vet, det kanske bara är lappen som klistrades på där, resten av maskinen gjordes kanske i Turkiet eller någon annan stans :rofl:
[bild]

Om det är lagret som är kasst, hur länge kan jag räkna med att maskinen fortsätter rulla även om den låter illa?
Min hade samma typ av etikett. Där står bara made BY, inte made IN. På min tror jag made in Turkey stod på baksidan.

Alla tysktillverkade jag sett har haft det i klartext på fronten, "Made in Germany" tryckt direkt på plasten.
 
MultiMan
MultiMan MultiMan skrev:
Min hade samma typ av etikett. Där står bara made BY, inte made IN. På min tror jag made in Turkey stod på baksidan.

Alla tysktillverkade jag sett har haft det i klartext på fronten, "Made in Germany" tryckt direkt på plasten.
Precis, Bosch and Siemens Hausgeräte GmbH (BSHG) är ju produktionsbolaget som har 40 fabriker världen över, ägs 100% av Bosch Group.
 
E
MultiMan MultiMan skrev:
Den verkar ha budgettrumman som de billigaste har, men verkar vara kolborstfri med 10 års motorgaranti. Dessutom hittar jag bilder på att den sålts på bl a Elon med 5 års garanti, så kolla att du inte har något sådant:

[länk]
Maskinen är lite drygt 5år gammal så den garantin kan jag inte använda i alla fall. Borde jag försöka peka på motorgarantin? Antar att dom tar en gräsligt hög undersökningsavgift om den inte täcks av garantin?
 
A
E Elixir skrev:
Maskinen är lite drygt 5år gammal så den garantin kan jag inte använda i alla fall. Borde jag försöka peka på motorgarantin? Antar att dom tar en gräsligt hög undersökningsavgift om den inte täcks av garantin?
skulle svårligen mig förvånas om du kan få denna på motorgaranti.
Jag skulle verkligen inte lagt tid och pengar på en IQ300
lager finns ej lösa från BSH utan bakre gavel byts 00715099 kostar runt 2000.- +3h arbete med risk för att fler ting gått sönder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.