Hej! ska byta kök och även köksfläkten.
Har en frånluftsfläkt på taket som suger ut luft från wc, bad, bastu och kök via köksfläkten.
Köksfläkten har även en egen motor om man önskar mer fart.
Vad ska man ersätta köksfläkten med om man vill ha en tyst köksfläkt?
Vad är det för kopplingsplint bakom köksfläkten?

Fläktkontroller, tre hastighetsinställningar, upplyst symbol indikerar drift, smuts och användningsspår synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elrör, kopplingsdosa, kablar och tejp inne i ett skåp. Potentiell brandrisk, dålig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska en s.k. Alliance-fläkt som är två fläktar som jobbar ihop (takfläkt + köksfläkt). Köksfläkten styr takfläkten och de måste passa ihop.
 
Du kan också separera systemen! Dvs köra frånluft via takfläkten till bad/toa etc. Sedan köpa helt ny valfri fläkt men då behöver du en egen imkanal. Jag gjorde den lösningen på ett hus som jag hade, detta då jag renoverade köket och ville ha en ny valfri köksfläkt.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Du kan också separera systemen! Dvs köra frånluft via takfläkten till bad/toa etc. Sedan köpa helt ny valfri fläkt men då behöver du en egen imkanal. Jag gjorde den lösningen på ett hus som jag hade, detta då jag renoverade köket och ville ha en ny valfri köksfläkt.
D DahlEricsson1000 skrev:
Du kan också separera systemen! Dvs köra frånluft via takfläkten till bad/toa etc. Sedan köpa helt ny valfri fläkt men då behöver du en egen imkanal. Jag gjorde den lösningen på ett hus som jag hade, detta då jag renoverade köket och ville ha en ny valfri köksfläkt.
Ok tack för info men är det bara Franke som har just denna typ av fläkt, såg en Thermex med en motorstyrd spjäll där man kan reglera draget i köksfläkten uan en extra fläktmotor. Skulle det fungera eller blir det för lite drag?
 
U uffeboman skrev:
Ok tack för info men är det bara Franke som har just denna typ av fläkt, såg en Thermex med en motorstyrd spjäll där man kan reglera draget i köksfläkten uan en extra fläktmotor. Skulle det fungera eller blir det för lite drag?
Finns några fåtal med denna funktion men när jag kollade var det verkligen inga snygga köksfläktar. Dock ville jag inte ha fläkt under ett skåp utan frihängande på väggen samt i svart, så var dåligt urval.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.