Behöver hjälp och råd. Eldar i en norrahammar vedspis som idag heter CTC Parca 314.

Problemet är att det blir väldigt mycket tjärbildning när vi eldar. Sotaren var hos oss för ett par veckor sedan och sa att vi skulle elda hårdare samt öppna sekundärluften ännu mer, för att förhindra att det bildas så mycket tjära men tyvärr hjälper det inte så mycket.

Till min fråga, hur ska jag göra för att undvika att det bildas så mycket tjära? Vi eldar blandved och endast torr ved.
 
  • Rostig, oljad maskindel med skruvhål, metallstrukturer, närbild inomhus, underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Vad eldar du för virke?
2. Hur ser det ut när du kikar genom sekundärluftspjället (den "runda" luckan på övre eldstadsluckan).
Det ska vara lätt orange lågor med helst bara en knappt skönjbar sotslöja i toppen.
 
Det där är inte en vedspis, det är en kökspanna.

Torr ved och ordentligt med lufttillförsel så borde det inte bli så där mycket tjära. Sedan kan träslaget ha viss påverkan också.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Japp, en panna menar jag givetvis. Fel av mig.

Det är precis så vi gör, därav min fråga.

D Daniel 109 skrev:
Det där är inte en vedspis, det är en kökspanna.

Torr ved och ordentligt med lufttillförsel så borde det inte bli så där mycket tjära. Sedan kan träslaget ha viss påverkan också.
 
Eldar mestadels björk men även lite tall.
Det brinner rejält med orange lågor.

L lat skrev:
1. Vad eldar du för virke?
2. Hur ser det ut när du kikar genom sekundärluftspjället (den "runda" luckan på övre eldstadsluckan).
Det ska vara lätt orange lågor med helst bara en knappt skönjbar sotslöja i toppen.
 
jannekjuyckken
Den måste ta tjuvluft någonstans.
Tjärar ju som asfaltsverk
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Den måste ta tjuvluft någonstans.
Tjärar ju som asfaltsverk
Ja, tjära i en panna brukar ju tyda på kraftigt luftöverskott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.