Frågan vänder sig främst till de som har erfarenhet av bastu av mer ursprunglig karaktär :)

Ska bygga en liten plintad, timrad bastustuga på gården med vedkamin - ingen isolering/relax/elljus/lulllull etc etc - precis som det ska vara ;-) Om man kikar på de byggsatser som finns verkar golven i den här bastutypen vara av två typer:

1. Tryckt virke med springor mot fria marken för att ev vatten ska dräneras fint. Låter dock lite kallt och dragit om fötterna vid -15 grader eftersom golvet ersätter en golvventilens funktion...

2. Tätt råspontat virke enligt pincipen att bastun alltid torkar ut ändå på eftervärme (vi pratar alltså om ett bygge i rent trä och utan isolering). Hur väl hinner bastun egentligen torka ut? Vi förutsätter i detta fall golv+takventil och ett aggregat typ Harvia M3.

Tacksam för erfarenheter eller säkra teorier.
 
Jag valde tryckt virke men vad du än väljer så se till att det är lätt att byta för det håller inte i evighet. Det blir inte torrt om det är kallt ute och kalldraget från golvet är försumbart.
 
OK, tack. Har ett lokalt sågverk som gör måttbeställda byggsatser på småstugor med 60 mm "timmer". Känns mer rejält än de flesta andra alternativ. De har dock råspontat golv. Borde väl ändå fungera om jag oljar in det rejält och sätter i en spygatt.
 
Håller själv på att bygga ett bastuhus med vedkamin och har funderat över det där med golv. Jag tror att jag lägger in en mörk våtrumsmatta på golvspånskiva med ett spygatt. Har man en gummiraka så är det väl bara att kara ner vattnet där. Finns det några förnuftsskäl som talar emot det?
 
Ja, Lufsen, kondens om du inte har ett isolerat golv.
 
Hade tänkt mig att lägga 50 mm´s cellplast mellan spånskivorna och råsponten som isolering. Blir inte det bra?
 
Jag är av den uppfattningen att plast har inte i en bastu att göra. Om det blir bra lär du få veta om något år.
 
Ja, jag antar det. Tack för dina synpunkter
 
Vi har haft två fritidshus med fristående bastubyggnad som använts sommar och vinter, ingen varmboning utan de står kalla när de inte används (Norra Norrland). Dvs utetemp kan vara -25 när man börjar elda bastun och sen blir det 50-60 grader i bastun och sedan kyls det av igen.

I båda dessa är det gjutet glasfibergolv med trätrallmoduler liggande löst ovanpå, samt förstås en spygatt för vatten...
 
Ett gjutet betonggolv med trätrall ovanpå hade nog varit bäst, tror jag. Betongen gjuts med lutning mot en "vattenränna" som tar ut vattnet utanför huset.
 
Betong är nog bra men fryser sönder vintertid, har bekant med det problemet.
 
tussee skrev:
Betong är nog bra men fryser sönder vintertid, har bekant med det problemet.
Nja, låter konstigt. Varför skulle det frysa sönder? Gjutna golv finns ju i alla möjliga ladugårdar/stall/garage etc. Vi hade en gång en bastu med sådant golv, vad jag vet var det inga problem...
 
Ska bastun användas året om? Oftast funkar det med tryckt virke och springor även i norrland på vintern - det är en fråga om hur mycket du vill elda - tillräckligt mycket ved så blir det varmt ändå. Om du lägger råspont - lägg det med lite lutning mot en ränna så att extremt överflödigt vatten kan rinna ut/dras ut med gummiskrapa. Vanlig fukt torkar snabbt av eftervärmen.
 
Har byggt en Sorselebastu utanför Umeå och jag har ännu inte känt att det blir kallt med golvtrall med springor. Har dock Harvia 20 pro och känner ingen oro för att det inte ska bli varmt och gott i vinter. Ett tips jag fick av en finne, fyll ALLTID kaminen efter badet så att det torkar ut!
 
  • Gilla
MCCIMINI
  • Laddar…
sheriffen skrev:
Har byggt en Sorselebastu utanför Umeå och jag har ännu inte känt att det blir kallt med golvtrall med springor. Har dock Harvia 20 pro och känner ingen oro för att det inte ska bli varmt och gott i vinter. Ett tips jag fick av en finne, fyll ALLTID kaminen efter badet så att det torkar ut!
Sheriffen, hur går det?!
Jag planarar för närvarande att bygga vedbastu i en friggebod (10m2 relax, 5m2 bastu). Tanken är att isolera väggar o tak, men bara ha golvtrall med springor i golv. Anledningen till springorna är att jag tänkt att vi ska tvätta oss inne i bastun (vattenvarmare på rökröret till Harvia 20 Pro) och då blir det naturligtvis mer spill än vid vanligt bad kastande.

Ett antal frågor finns naturligtvis, bl.a. ovanstående: Drar det mycket på vinten? (Eller får du elda onödigt hårt?) Jag vet inte hur kallt du haft det i Ume hittils i vinter, men lämna gärna en delrapport.

Nästa fråga kan ju vara hur länge golvtrall o bjälklag (45x145) håller. Jag har tänkt att ha oimpregnerat virke, men göra mig omaket att dra undan vattnet med duschskarapa efter avslutat bad. Badar jag riktigt mycket så tror jag ändå inte att det blir mer än 1ggr/v i snitt. Borde inte virket torka upp bra av eftervärme (ev. fylla kaminen enl ovan) samt mellan gångerna? Finns det någon som har långtids erfarenhet?

(Lite överkurs kan kanske vara att hyvla av de översta 5cm av bjälklaget så att topp bredden endast är 25mm,)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.