Hello där hemma i stugorna…nu behöver jag en guidning från Sveriges samlade kunskap.

Är 9mm Cembrit Multiforce skiva monterad på en sekundärregel tillräckligt för att räknas som icke brännbar vägg? Det blir alltså en 25mm luftspalt bakom.

Teknisk ritning, väggkonstruktion, Cembrit Multi Force, hattprofil, förborrade hål, bygginstruktioner, webbläsargränssnitt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid sidan om och bakom kaminen har jag börjat med den här lösningen. Men sedan lästa jag den lilla detaljen med mer eller mindre än 85grader i yttemperatur på kaminen. I testprotokollen från Jøtul så står det bara godkänt under rubriken Yttemperatur. Hur varm blir en gjutjärnskamin?

Jag ska installera en Jötul F305 med konvektionsplåt bak.

Se bilder för uppställningsmått.

Teknisk ritning av installation, eventuellt för kamin och skorsten, med mått och anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska ritningar av vedspis med måttangivelser, övre och sidovy, Jøtul-varumärke angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakåt tänkte jag ställa kaminen på 100mm för det blir lite snyggare. Och sedan 200mm till en vägg på högersida om kaminen.

Skulle det här kunna vara godkänt?? Har vi inga sotare som hänger på forumet? Eller är det målaren som fixar?
 
  • Gilla
Gurragkraft
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grunden är att du ska följa manualen för kaminen. Du har en brännbar vägg. Då är det dessa minimått där måtten som anges med *** (100 mm från vägg bakåt) kan följas om du har köpt ett halvisolerat/skärmat rökrör:

Teknisk ritning av installation för en apparat med mått och konvektionsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är med rätt rökrör OK med 100 mm till bakre vägg med den skärmade varianten av kaminen.

Men du behöver minst 400 mm till brännbar vägg på sidorna. Det fungerar inte med dina planer att ställa den 200 mm från vägg. Ändrar du väggen på sidan till en godkänd brandmur så kan du ställa kaminen på 200 mm avstånd.

Jag kan inte se någon beskrivning av hur ett strålskydd genom bakluftad cembritskiva kan lösa det i manualen. Troligen fungerar med men det i praktiken men saknar stöd i manualen som kräver minst 100 mm brandmur, d v s en traditionellt en tegelmur. Vill du bygga den med cembritskivor så är det någon av dessa beskrivningar som ska följas:

Diagram visar brandskyddskrav för vägg nära eldstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bakanslutet helisolerat rökrör ska jag använda mig av. I Jøtuls manual står det godkänd brandmur. Så 100mm behöver man nog inte stirra sig blind på. Det finns t.ex en brandmursplatta på Bauhaus som är 50mm och godkänd för att minska avståndet. https://www.bauhaus.se/media/pdf/3770324A.pdf
 
Claes Sörmland
M Mrfckup skrev:
Bakanslutet helisolerat rökrör ska jag använda mig av. I Jøtuls manual står det godkänd brandmur. Så 100mm behöver man nog inte stirra sig blind på. Det finns t.ex en brandmursplatta på Bauhaus som är 50mm och godkänd för att minska avståndet. [länk]
Ja, ser ut att vara en lösning du kan använda för att minska avståndet till 200 mm för sidovägg.
 
M Mrfckup skrev:
Bakanslutet helisolerat rökrör ska jag använda mig av. I Jøtuls manual står det godkänd brandmur. Så 100mm behöver man nog inte stirra sig blind på. Det finns t.ex en brandmursplatta på Bauhaus som är 50mm och godkänd för att minska avståndet. [länk]
Vill du ha så kort avstånd som möjligt så kan man också fälla in brandskydds plattan i väggen.
Gjorde det för 2 år sen när jag byggde nytt hus och ville ha min kamin så nära väggen som möjligt.
När skivan var infälld så tog jag foton och skickade till sotaren, spacklade och målade hela väggen så inget syntes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.