D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sotat den pannan, men jag undrar om man inte sotar den nerifrån. Vedolux har en sotlucka på fronten. Jag har en Innova, den sotar man från toppen.
Det är rätt svårt o sota den underifrån men kan kolla runt lite tack
 

Bästa svaret

Jag hittar ingen manual på den.
Stämmer den här bilden på hur din panna ser ut?
Inverterat dammigt ansikte på eldstadsinsida, illusion av glasögon och leende mun skapad av as och sot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om så är fallet så ska du dra ut turbulatorerna, dvs plåtarna som finns i tuberna och dra rent tuberna med tubborsten. Det är det momentet som är att sota pannan. Är det uraskning du kallar sotning?
 
  • Gilla
Mossa Yaqubi
  • Laddar…
Tuberna ska sotas och även rökröret in i murstocken. Du sotar ur så långt du kommer åt in i murstocken. Vad använder du för något när du sotar ut? Borste och en grovdammsugare med askavskiljare kan vara bra att köra med. När du sotat klart tömmer du även askbehållaren i pannan.

Edit: Kom på en annan sak. Är skorstenen sotad av sotare i närtid?
 
  • Gilla
Mossa Yaqubi
  • Laddar…
Rökröret och uppåt är så grova kanaler att de i allmänhet räcker att det görs med det normala intervallet för skorstenen. Där sotar jag i allmänhet inte själv. Det gör sotaren när skorstenen sotas. Men TS tuber såg ut att ha ett rejält sotningsbehov.
 
  • Gilla
Mossa Yaqubi
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Rökröret och uppåt är så grova kanaler att de i allmänhet räcker att det görs med det normala intervallet för skorstenen. Där sotar jag i allmänhet inte själv. Det gör sotaren när skorstenen sotas. Men TS tuber såg ut att ha ett rejält sotningsbehov.
Det är sant, själv sotar jag ut rökröret var 3:e sotning ungefär. Men i TS fall finns det kanske risk att sotaren inte varit där på ett tag.
 
  • Gilla
Mossa Yaqubi
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Tuberna ska sotas och även rökröret in i murstocken. Du sotar ur så långt du kommer åt in i murstocken. Vad använder du för något när du sotar ut? Borste och en grovdammsugare med askavskiljare kan vara bra att köra med. När du sotat klart tömmer du även askbehållaren i pannan.

Edit: Kom på en annan sak. Är skorstenen sotad av sotare i närtid?
Ingen aning
 
Med pellets är det sotning en gång om året har jag för mig.
 
  • Gilla
Mossa Yaqubi
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag hittar ingen manual på den.
Stämmer den här bilden på hur din panna ser ut?
[bild]
Om så är fallet så ska du dra ut turbulatorerna, dvs plåtarna som finns i tuberna och dra rent tuberna med tubborsten. Det är det momentet som är att sota pannan. Är det uraskning du kallar sotning?
D Daniel 109 skrev:
Jag hittar ingen manual på den.
Stämmer den här bilden på hur din panna ser ut?
[bild]
Om så är fallet så ska du dra ut turbulatorerna, dvs plåtarna som finns i tuberna och dra rent tuberna med tubborsten. Det är det momentet som är att sota pannan. Är det uraskning du kallar sotning?
DU TACK SÅ MYCKET!! Jag såg först inte att vi hade såna, dom var nästan helt kol svarta men vi rensade dem ordentligt och nu borde allt fungera, jag uppdaterar om hur de går när den väl är igång!!
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
UPPDATERING!

Vet inte vad detta kan bero på men Låga blinkar och efter ca 10 minuter så blinkar det "misslyckad start". Vi har fixat allt och det jag läste var att den inte får tillräckligt med pellets i början. Jag hällde i en hel del (lite i taget) pellets ändå så har den inte startat och Drift indikatorn på pannan lyser en kort stund och sen blinkar 1 gång, alltså "Inkopplings fördröjning begränsar" Vad menas eller finns det en lösning till detta?

Tack så mycket!
 
UPPDATERING 2.0

Hej igen, allt funkar nu!

Jag vill tacka er alla för all råd och för all hjälp!
Det har gått nästan en hel vecka utan pellets. Äntligen kan familjen ha de varmt igen! Tack!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Så bra, jag började fundera på om jag skulle erbjuda mig att komma förbi. Men då löste det sig.
 
  • Gilla
Mossa Yaqubi
  • Laddar…
Så trevligt av dig! Tur att det fixa sig, annars hade du behövt åka i några timmar isåfall haha.
Men återigen, tack! Lärde mig massor.
 
Inte om du bor där jag tror. På en väg med ett träd i namnet.
 
  • Gilla
Mossa Yaqubi
  • Laddar…
Så bra att det löste sig :) Har ni även fått till en ny plastslang till pelletsförrådet?
 
Ja, beställde en ny och den sitter bra
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.