Ntr-a ska klara 20-40 år i mark. Bygde själv staket för ca 10 år sedan på detta sätt. Stod kvar när vi flyttade från huset efter 9 år. De stolpar vi rivit var fortfarande friska när vi väl fick loss dom. (Stolparna överlevde staketet)
Men varför plintjärn om du ändå ska stoppa stolpen i betongelement?
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inga problem med NTR-A ingjutet i betong för enklare konstruktioner som staket och plank. Jag har gjort en del själv och även om jag bara är uppe i i 17 år efter ingjutningen utan tillstymmelse till röta.

Fördelen med detta är att det blir väldigt stabilt eftersom stolpen och plinten är i ett stycke. Plintjärn är som sagt ett OK alternativ, men inte stolpskor som bara ger vingel.

Det som skyddar träet från att röta är impregneringen kombinerat med att det kraftigt alkaliska betongen håller mikrober borta.

Jag skulle överväga att gjuta ned den nya stolpen igen om den är NTR-A-klassad. Bara att gjuta ned med rätt löst bladad finbetong. Se till att finbetongen är siktad så att det inte förkommer stenar som är uppåt 4-6 mm. Doppa trästolpen i en hink med betongen så att allt trä täcks. Kladda betong på plintens insida och trycket ned stolpen. Peta ned betong så att inga håligheter finns. Fixera ett dygn.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
M
En fråga beträffande tillvägagångssättet att gjuta fast stolpen. Personligen har jag genom mitt arbete gjort mängder av såna jobb där vi byggt plank/staket runt t.ex. förskolor/företag/BRF osv., monterat lekutrustning, sittbänkar osv. men jag har aldrig gjutit fast en stolpe av trä. Standardförfarandet är någon form av galvat/rostfritt som gjuts fast för att sedan fästa träkonstruktionen i.

Seriös fråga, varför gjuter vi som jobbar med sånt här aldrig fast träkonstruktioner? Jag förstår ju själv att styrseln i t.ex. ett plank blir ju suveränt om hela stolpen grävs ned och gjuts fast istället för att skruva fast stolpen i en fastgjuten konstruktion av metall. Men har det med kostnad att göra? Är A-klassat virke så mycket dyrare kontra gjuta fast en metalldel? Våran garanti är ju bara 10 år och ska man tro ni med egna erfarenheter så är det ju inga problem att klara om man gjuter fast stolpen.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
En fråga beträffande tillvägagångssättet att gjuta fast stolpen. Personligen har jag genom mitt arbete gjort mängder av såna jobb där vi byggt plank/staket runt t.ex. förskolor/företag/BRF osv., monterat lekutrustning, sittbänkar osv. men jag har aldrig gjutit fast en stolpe av trä. Standardförfarandet är någon form av galvat/rostfritt som gjuts fast för att sedan fästa träkonstruktionen i.

Seriös fråga, varför gjuter vi som jobbar med sånt här aldrig fast träkonstruktioner? Jag förstår ju själv att styrseln i t.ex. ett plank blir ju suveränt om hela stolpen grävs ned och gjuts fast istället för att skruva fast stolpen i en fastgjuten konstruktion av metall. Men har det med kostnad att göra? Är A-klassat virke så mycket dyrare kontra gjuta fast en metalldel? Våran garanti är ju bara 10 år och ska man tro ni med egna erfarenheter så är det ju inga problem att klara om man gjuter fast stolpen.
Min gissning är helt enkelt att ni bygger för att det ska hålla i all evighet och när väl en BRF, det offentliga eller ett företag bygger något så görs det gärna rejält ordentligt. Kanske mer ordentligt än vad som egentligen behövs. Gynnar även er som säljer detta som kan ta mer betalt än för enklare lösningar.
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte direkt upplevt att kommuner bygger för att det ska hålla men det blir antagligen billigare att byta en stolpe om den sitter skruvad istället för ingjuten, eftersom underhåll inte heller har hög prio så blir det en faktor att räkna med.
Min gissning är också att det är billigare att gjuta fast järn än en trästolpe. Det är i alla fall enklare.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
"Fyrkantsprofil"
Hej.
Hittade inte riktigt något bra med det sökordet. Jag valde att kapa ur botten med vinkelslipen. Behandlar ytan med kallgalv eller zink.
Metallisk kubram på verktyg med arbets- handskar i bakgrunden på gatsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/J
 
M Mellanbarn skrev:
Ntr-a ska klara 20-40 år i mark. Bygde själv staket för ca 10 år sedan på detta sätt. Stod kvar när vi flyttade från huset efter 9 år. De stolpar vi rivit var fortfarande friska när vi väl fick loss dom. (Stolparna överlevde staketet)
Men varför plintjärn om du ändå ska stoppa stolpen i betongelement?
Hej.
Jag ser alternativ 2 ovan som genomgående stolphållare. Dvs både gjuta/foga fast stolpen samt skruva med hållaren. Är osäker på hur bra jag får till gjutningen i klumpen, därav stolphållare också.
/J
 
Ställ stolpen i spillolja över natten och gjut sedan fast den i hålet. Det kommer att hålla länge, oljan tränger in i ändträt och bromsar förruttnelseprocessen.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.