Hej,

Vi har en öppen spis som vi planerar att riva ner och bygga upp på nytt för att den ska passa bättre till husets årtal.

Hur ser möjligheterna ut att anpassa den till att bli vattenmantlad?
 
Ska ni installera en insats? Är det lätt att dra vattenledningar från insatsen till en ackumulatortank?
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vad är målsättningen? En öppen spis är mycket ineffektiv när det kommer till att ta vara på energin i veden. Vill du absolut ha en öppen spis är det nog bättre att ha den för myseldning och sedan ha en vattenmantlad eldstad separat när du vill elda för värme. Jag tror aldrig att jag sett en vattenmantad öppen spis.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska ni installera en insats? Är det lätt att dra vattenledningar från insatsen till en ackumulatortank?
Vill undvika insats. Enkelt att dra rör till ackumulatortanken.
 
A Avemo skrev:
Vad är målsättningen? En öppen spis är mycket ineffektiv när det kommer till att ta vara på energin i veden. Vill du absolut ha en öppen spis är det nog bättre att ha den för myseldning och sedan ha en vattenmantlad eldstad separat när du vill elda för värme. Jag tror aldrig att jag sett en vattenmantad öppen spis.

Målsättningen är att nyttja myseldning, som sker dagligen, till uppvärmning utav huset. Om vi ändå ska göra om spisen och det finns en smidig lösning så varför inte.

Jag har googlat mycket men hittar inget om denna typ av lösning. Vill undvika insats men kanske är dumdristigt.
 
F Fixarpappa skrev:
Målsättningen är att nyttja myseldning, som sker dagligen, till uppvärmning utav huset. Om vi ändå ska göra om spisen och det finns en smidig lösning så varför inte.

Jag har googlat mycket men hittar inget om denna typ av lösning. Vill undvika insats men kanske är dumdristigt.
blir ju kontraproduktivt att använda en öppen spis för att värma upp huset, även med vattenkanaler. Tror det är anledningen till att du inte hittar något.
 
F Fixarpappa skrev:
Vill undvika insats. Enkelt att dra rör till ackumulatortanken.
Det går inte alls utan insats tyvärr…
 
A Avemo skrev:
Vad är målsättningen? En öppen spis är mycket ineffektiv när det kommer till att ta vara på energin i veden. Vill du absolut ha en öppen spis är det nog bättre att ha den för myseldning och sedan ha en vattenmantlad eldstad separat när du vill elda för värme. Jag tror aldrig att jag sett en vattenmantad öppen spis.
Räknat på utnyttjande per kilo ved är de ingen höjdare men ibland är en öppen spis ganska så effektiv när det gäller ved.
Stora vresig bitar lönar sig t ex inte att klyva utan man kan lägga dem på tork ett år extra och sen få en långsamt brinnande brasa som värmer under långtid.
Det går även att bara kapa hela stockar i lagom längder för spisen och spara minst ett* snitt per meter och all klyvning.
Syrenbitarna med många skott som utgår från samma punkt hamnar antingen på komposten eller i högen för öppna spisen.

*Gjorde ett tag ved åt släktingar varav en skulle ha 25 cm ved till sin kamin.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
F Fixarpappa skrev:
Målsättningen är att nyttja myseldning, som sker dagligen, till uppvärmning utav huset. Om vi ändå ska göra om spisen och det finns en smidig lösning så varför inte.

Jag har googlat mycket men hittar inget om denna typ av lösning. Vill undvika insats men kanske är dumdristigt.
Det går knappast att elda inomhus utan att det värmer huset. Det som skiljer olika eldstäder åt är hur stor del av energin i veden som kommer rummet tillgodo. Man kan absolut värma ett hus med en öppen spis. Och så har man gjort i hundratals år. Men det går åt stora mängder ved. Vill du få ett bättre värmeutbyte från veden hjälper det inte mycket med vattenmantling.
 
K
A Avemo skrev:
Det går knappast att elda inomhus utan att det värmer huset. Det som skiljer olika eldstäder åt är hur stor del av energin i veden som kommer rummet tillgodo. Man kan absolut värma ett hus med en öppen spis. Och så har man gjort i hundratals år. Men det går åt stora mängder ved. Vill du få ett bättre värmeutbyte från veden hjälper det inte mycket med vattenmantling.
Fördelen är väl dels att han kan lagra värmen till senare och dels att han kanske kan sprida värmen bättre.

Jag hade gärna haft vattenmantling på vår kamin. Vi eldar i en Contura Täljstenskamin ett par timmar ibland och det syns tydligt på elförbrukningen som lätt sjunker med 20-30% den dagen
 
K Kallebo skrev:
Fördelen är väl dels att han kan lagra värmen till senare och dels att han kanske kan sprida värmen bättre.
Visst är det så. Men man bör då ställa sig frågan varför man vill sprida och lagra värmen. Blir det för varmt i rummet när man eldar? Är det för att ha ett reservsystem i händelse av strömavbrott? Är det för att minska elförbrukningen? När det är fråga om en öppen spis är risken att det blir ganska dyr värme om man jämför med exempelvis direktel.
K Kallebo skrev:
Jag hade gärna haft vattenmantling på vår kamin. Vi eldar i en Contura Täljstenskamin ett par timmar ibland och det syns tydligt på elförbrukningen som lätt sjunker med 20-30% den dagen
Det är givetvis inga problem att värma med ved. Men ved är inte gratis. Det kostar antingen pengar eller arbete. TS har till skillnad från dig en öppen spis. Och den gör av med mycket mer ved för samma värme inomhus. Det gäller oavsett vattenmantel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Fördelen är väl dels att han kan lagra värmen till senare och dels att han kanske kan sprida värmen bättre.

Jag hade gärna haft vattenmantling på vår kamin. Vi eldar i en Contura Täljstenskamin ett par timmar ibland och det syns tydligt på elförbrukningen som lätt sjunker med 20-30% den dagen
Det är väl så jag tänker att jag vill kunna nyttja det. För oss hade det nog blivit en del besparing.
 
Vi bor i ett stort hus på ca 250kvm. Eldar jag kommer den sprida värme i närliggande rum medan rummen längst bort inte ger något. Därav tänker jag vattenmantlingen är bättre och gör nytta.
 
F Fixarpappa skrev:
Vi bor i ett stort hus på ca 250kvm. Eldar jag kommer den sprida värme i närliggande rum medan rummen längst bort inte ger något. Därav tänker jag vattenmantlingen är bättre och gör nytta.
Ska det vara ved eller pellets, eller båda delarna?
Kolla på kliver.it det finns säkert andra tillverkare också.
Lyssna också med Nordic heating.
 
L lat skrev:
Ska det vara ved eller pellets, eller båda delarna?
Kolla på kliver.it det finns säkert andra tillverkare också.
Lyssna också med Nordic heating.
Har man en öppen spis så spelar den ingen roll om man eldar pellets eller ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.