En platta för 2 personbilar i en carport, hur tjockt behöver betongen vara och vilken dimension på armeringen är lämplig?
 
Har ej svar på dina 2 frågor, men jag hade en carport en gång i tiden som var gjuten med samma betong som plattan till huset var. Detta är tydligen synnerligen dåligt ut hållfasthetssynpunkt. Vatten, snö, salt och dubbdäck gjorde att betongen vittrade sönder rätt kraftigt.

Man ska normalt ha en annan kvalitet/sortering på "carport-betong" jämfört med vanlig "betong" till husplatta. Detta har du säkert redan koll på, men ville bara sticka ut med en blänkare utifall...
 
10 cm platta. 4x12mm armering i voterna, armeringsmatta 5/200. Det här är väl standard, så att säga.
 
  • Gilla
l.l
  • Laddar…
rsjowa skrev:
Har ej svar på dina 2 frågor, men jag hade en carport en gång i tiden som var gjuten med samma betong som plattan till huset var. Detta är tydligen synnerligen dåligt ut hållfasthetssynpunkt. Vatten, snö, salt och dubbdäck gjorde att betongen vittrade sönder rätt kraftigt.

Man ska normalt ha en annan kvalitet/sortering på "carport-betong" jämfört med vanlig "betong" till husplatta. Detta har du säkert redan koll på, men ville bara sticka ut med en blänkare utifall...
Ok, tack, det visste jag inte. Men betong leverantören brukar skicka den rätta sorten när man berättar vad man ska gjuta.
 
andersmc skrev:
10 cm platta. 4x12mm armering i voterna, armeringsmatta 5/200. Det här är väl standard, så att säga.
Bra, 10cm har jag räknat med ochså men jag var inte säker.

5/200, betyder det 5mm järn med 200mm mellan rutorna?

Det behövs inget kraftigare då, jag tänker väl främst på däcksbyten som ger lite större punkt belastning? Fast det funkar ju säkert.
 
Mikael_L
jakim skrev:
5/200, betyder det 5mm järn med 200mm mellan rutorna?
Japp.
Det behövs inget kraftigare då, jag tänker väl främst på däcksbyten som ger lite större punkt belastning? Fast det funkar ju säkert.
Armeringsmattan har nog inte så superstor betydelse för vilken last du kan ha på plattan, vad jag förstått. Ibland kallas den sprickarmering.
Är underlaget under plattan stablit kan du belasta plattan nästan hur mycket som helst, så att gå upp i hållfasthet på cellplasten (om det är det du har under) är bättre än att ta kraftigare armeringsmatta.

Men jag tror att en S100 eller S200 cellplast och 100mm betong på detta klarar av alla belastningar för vanliga hemma-garageaktiviteter. Men jag vet att jag och några andra på forumet inte nådde koncensus i den här frågan, de andra ansåg att S100 inte räcker. :)
Så kolla gärna upp mer i detta, jag är långt ifrån tvärsäker. ;)
 
Jag har grundmaterialet levererat från Supergrund och vi fick kraftigare armeringsmatta i garagedelen för att förhindra sprickbildning i plattan. Detta är brukligt i utrymmen där man har synligt betonggolv tydligen...
Dock har det ingen betydelse ur hållfastehetssynvinkel

Vidare blev jag rekommenderad att lägga armeringsmattan på höjden 1/2 till 2/3 av plattan. Dvs 50-75 mm från underkant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.