B
Vad gäller egentligen med tillgänglighet och nyproduktion av villa. Om man inte har alla funktioner i entréplanet, kan man då få bygglov om man ritar in och bygger en trapphiss för att komma upp till planet ovan entré där kök, bad osv finns.

Har gjort en skiss över hur jag tänker utformning av ett hus.

Entré med en hall, wc och teknikrum, sedan plan 1 där alla funktioner finns och plan 2 där sovrum ligger.

Tomten är mycket kuperad och det första våningsplanet behöver hamna en bra bit ovan parkeringsytan som ligger i entréplan enligt skiss.

Eller går det annat lösa på annat sätt? Tomten är för närvarande obebyggd.
 
  • Skiss av hus med tre våningsplan på kuperad terräng, med marknivå och relation mellan entré och våningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Jag ska förtydliga frågan. Är det rimligt att bygglov godkänns om jag ritar in entré i källare där det finns hiss upp till plan 1, eller blir det avslag för att tomten inte är lämplig att bebyggas pga nivåskillnader?
 
  • Gilla
Hayransson
  • Laddar…
Å hoppas få svar på din fråga. Vi ansöker just nu om bygglov på en sluttningstomt. Vill bygga enplanshus på stolpar samt förbereda för hiss upp för tillgänglighet men har i första läget fått avslag och behöver komplettera. Handläggaren verkar inte alls gilla vår plan. Men vi har en trixig tomt så vi hoppas kunna komma överens om en lösning för att överhuvudtaget kunna bygga.
 
H Hayransson skrev:
Å hoppas få svar på din fråga. Vi ansöker just nu om bygglov på en sluttningstomt. Vill bygga enplanshus på stolpar samt förbereda för hiss upp för tillgänglighet men har i första läget fått avslag och behöver komplettera. Handläggaren verkar inte alls gilla vår plan. Men vi har en trixig tomt så vi hoppas kunna komma överens om en lösning för att överhuvudtaget kunna bygga.
Det låter som om ni har behov av att få ett hus anpassat efter just er fastighet och dess förhållanden. Det är svårt att få det bra genom att ta ett ”vanligt” enplanshus och sätta stolpar på. Eller är det ett ”stolphus” ni tänkt er? Har ni varit i kontakt med någon arkitekt som kan hjälpa er att få till en bra lösning?

Vad gäller tillgängligheten så ska som tidigare nämnts alla funktioner finnas på ett plan (entréplanet), men om det inte går att få till har byggnadsnämnden godkänt (i min kommun) en lösning med hiss. Övriga alternativ ska vara uttömda. Kravet är då att det ska finnas en hiss innan slutbesked, inte bara vara vara förberett för en.

Rent ekonomiskt är det så att kommunen även beslutar om bostadsanpassningsbidrag. I det här fallet skulle kostnaden för hissen (om den senare behöver monteras pga funktionshinder) falla på kommunen, dvs oss skattebetalare. En trapphiss skulle inte godkännas.

Det finns idag många hus som inte är tillgänglighetsanpassade och det kan ställa till stora problem för den enskilde fastighetsägaren vid sjukdom eller olycka, och det blir svårare att ge adekvat hjälp i hemmet. Tänk bara vad en för smal dörr till badrummet kan försvåra. Det är många som är irriterade över att behöva tillgänglighetsanpassa när de bygger, men oförutsedda saker kan inträffa, och då är det skönt att den biten faktiskt är ordnad. Jag tycker det är bra att lagkravet på tillgänglighet kom till.


Hayransson, vad är det handläggaren i din kommun har för synpunkter på ert bygge? Är det något mer än tillgängligheten?
 
Redigerat:
  • Gilla
M Flo och 1 till
  • Laddar…
Vi hade kontakt med bygglov innan och fick då svaret att det räckte att förbereda för hiss av en annan handläggare men den vi fått nu verkar inte ha samma åsikt.
Vi ska bygga med Fiskarhedenvillan och har anpassat en av deras husmodeller Ametisten för att byggas som stolphus.
 
H Hayransson skrev:
Vi hade kontakt med bygglov innan och fick då svaret att det räckte att förbereda för hiss av en annan handläggare men den vi fått nu verkar inte ha samma åsikt.
Vi ska bygga med Fiskarhedenvillan och har anpassat en av deras husmodeller Ametisten för att byggas som stolphus.
Fint hus ni valt (jag brukar inte gilla kataloghus annars :) ). Nu vet jag inte alls hur er fastighet ser ut eller dess förutsättningar, men är det typ så här ni vill ha det? Är problemet att det blir svårt att ta sig in i huset utifrån, för invändigt antar jag det är anpassat, det brukar hustillverkarna ha koll på. Var är er entré och eventuell hiss planerad?

Moderna kataloghus på pelare med trädäck och trappor på grönt kuperat landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern flervåningshus med träfasad, balkonger och en upphöjd terrass, omgivna av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
danasl
  • Laddar…
Alla funktioner ska finnas på entreplanet. Entreplanet ska nås tillgängligt från gatan/parkering. Funktioner som matplats ska ha så många platser som antal personer huset är ritat för. Om kök finns på annat plan räcker det med uppvärmningsplats. Sovplats kan vara allkov eller del av vardagsrum/kök 90säng och 120*120cm framför sängens långsida. Badrum 170×245cm är minsta tillgänliga mått med plats för tillgänlig tvättmaskin. Entreplanet måste inte vara så stort. Kanske entrefunktioner kan inrymmas i ditt bottenplan? Om entreplanet inte kan nås med ramper, vilka normalt enbart får ta upp 1,5 höjdmeter pga längden på ramp kan man använda trapphiss eller enkel vanlig skruvhiss på utsidan eller insidan. Kostnaden brukar vara mellan 150tsek och 500tsek i normalfallet.

Det finns undantag från bland annat dessa regler. Om bygglov söks för bostad som ska vara fritidshus så kan flera avsteg från boverkets refler göras i de flesta kommuner. Det kan i och för sig vara svårt motivera mitt i en stad men det är en möjlighet. Sen kan det ju vara skönt ha möjlighet installera en skruvhiss om man själv blir äldre.
 
M MetteKson skrev:
Fint hus ni valt (jag brukar inte gilla kataloghus annars :) ). Nu vet jag inte alls hur er fastighet ser ut eller dess förutsättningar, men är det typ så här ni vill ha det? Är problemet att det blir svårt att ta sig in i huset utifrån, för invändigt antar jag det är anpassat, det brukar hustillverkarna ha koll på. Var är er entré och eventuell hiss planerad?

[bild] [bild]
Tack Vi tittade först på moderna trähus men det var lite över vår budget men då hittade vi detta i samma stil. Ja lite så som på bilden. Vi kommer bara ha altan på ena gaveln för att inte komma in på prickmark. Sen förbereder vi för hiss upp till altanen samt visar på hur vi skulle kunna bygga ramp upp till där hissen finns. Vi ska nu komplettera med lite tydligare ritningar av detta som Fiskarheden ordnar.

vår handläggare verkar dock rikta in sig på det estetiska och verkar helt enkelt tycka att stolpar är en opassande lösning trots att vi vet att det redan finns minst 1 nybyggt stolphus i närliggande kvarter.
 
H Hayransson skrev:
Tack Vi tittade först på moderna trähus men det var lite över vår budget men då hittade vi detta i samma stil. Ja lite så som på bilden. Vi kommer bara ha altan på ena gaveln för att inte komma in på prickmark. Sen förbereder vi för hiss upp till altanen samt visar på hur vi skulle kunna bygga ramp upp till där hissen finns. Vi ska nu komplettera med lite tydligare ritningar av detta som Fiskarheden ordnar.

vår handläggare verkar dock rikta in sig på det estetiska och verkar helt enkelt tycka att stolpar är en opassande lösning trots att vi vet att det redan finns minst 1 nybyggt stolphus i närliggande kvarter.
Hej. Nu skrevs det här inlägget för två år sedan, men jag undrar hur det gick med stolphuset? Blev det färdigställt? Bilder? Det lustiga är att vi har köpt en sluttningstomt av fiskarheden och vi funderar också på ett stolphus baserat på ametisten.

/Carl
 
  • Gilla
Hayransson
  • Laddar…
Å vad roligt, hoppas ni lyckas. För oss blev det tillslut en egenritad sutterängvilla. Vi landade i att det blev alldeles för krångliga lösningar att ta sig upp till huset, svårt att möta tillgängligheten och inte särskilt praktiskt i slutändan.

Vi flyttade äntligen in i slutet av augusti och älskar vårt hus.
 
  • Modernt hus med tända fönster, omgivet av djup snö om natten. Träd syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med mörka träpaneler, stora fönster, betongtrappa och grus i förgrunden, höstlöv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt hus med mörk träfasad, stora fönster, under konstruktion, placerat nära klippa, klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern byggnad, mörkt träbeklädnad, fönster, skorsten, grå himmel, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carlos P och 3 till
  • Laddar…
H Hayransson skrev:
Å vad roligt, hoppas ni lyckas. För oss blev det tillslut en egenritad sutterängvilla. Vi landade i att det blev alldeles för krångliga lösningar att ta sig upp till huset, svårt att möta tillgängligheten och inte särskilt praktiskt i slutändan

Vi flyttade äntligen in i slutet av augusti och älskar vårt hus.
Kul, stot grattis. Var ni nöjda med Fiskarheden? Berätta gärna vad som var bra och vad som var mindre bra. Jag är fortfarande osäker på om det är värt att friköpa sig från fiskarhedenvillan (300 000 kr).
 
Tyvärr blev vår erfarenhet av att bygga med Fiskarheden inte särskilt bra. Tror att en stor bidragande faktor var att vi byggde under covid då ALLA andra också byggde Vår byggledare ledde 18 byggen samtidigt inräknat vårt och var därför långt ifrån tillgänglig och uppdaterad. Många onödiga småfel och väntetider pga att ingen hade ledningen på bygget och totalt tog det två månader längre än planerat vilket satte oss i en knivig situation med boende med två små barn. Bygget var skräpigt och stökigt och i slutändan gick vi själva in och tog allt ansvar för bortförsel av skräp och såg till att vår tomt inte såg ut som en kvart Enskilda underentreprenörer var skickliga men samordningen kass
 
  • Gilla
rassih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.