Hej! Jag bor i ett enplanshus från 2005, 152 kvm. Bergvärme, vattenburen golvvärme. Passiv tilluft, frånluftsdon kopplat till bergvärmepumpwn i form av en nibe flm 30.

nu har bergvärmepumpen tckat för sig och behöver bytas. Kommer få en thermia calibra eco 8 installerad inom kort. Har ngenic tune att koppla in för att elprisstyra bergvärmepumpen.
Nu till min fråga:

flm30 dånar och behöver också bytas ut. Till vad, är frågan? Jag är intresserad av smart styrning och tänker att det borde finnas möjlighet att styra ventilationen efter temp, luftfuktighet, co2? Vad säger ni?
 
Det brukar sällan behövas om du inte har ett gigantiskt hus. Om du tänker spara pengar finns det inget att spara då ett sådant system kostar fläsk , vill du bara leka så visst….
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det brukar sällan behövas om du inte har ett gigantiskt hus. Om du tänker spara pengar finns det inget att spara då ett sådant system kostar fläsk , vill du bara leka så visst….
okej! Så vilka alternativ till flm30 finns?
 
Har du redan ventkanaler dragna till pannrummet så är det väl bra att använda dessa? Borde gå att koppla ihop din nya bvps brineslinga med din gamla FLM. Byt lager i fläkthjulet om det är dessa som låter, det går på någon hundring.
 
I InsidersUnited skrev:
Har du redan ventkanaler dragna till pannrummet så är det väl bra att använda dessa? Borde gå att koppla ihop din nya bvps brineslinga med din gamla FLM. Byt lager i fläkthjulet om det är dessa som låter, det går på någon hundring.
Yes, har frånluftskanaler dragna. Hur byter man lager?
 
Schematisk bild för att byta lager:
 
  • Illustration och instruktioner för byte av fläktlager, inklusive komponentnamn och steg-för-steg-guide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Schematisk bild för att byta lager:

STORT TACK
 
B berguv skrev:
Jag är intresserad av smart styrning och tänker att det borde finnas möjlighet att styra ventilationen efter temp, luftfuktighet, co2? Vad säger ni?
Jag såg ett företagsinternt webinar där VDn för Ngenic var en av paneldeltagarna. Han sa att de hade samarbetspartners inom ventilation som jag uppfattade hade lösningar som gick att använda på liknande sätt som Ngenic Tune. Ta kontakt med Ngenic så kanske de kan tipsa om produkter eller installatörer.
 
P Pipslo skrev:
Jag såg ett företagsinternt webinar där VDn för Ngenic var en av paneldeltagarna. Han sa att de hade samarbetspartners inom ventilation som jag uppfattade hade lösningar som gick att använda på liknande sätt som Ngenic Tune. Ta kontakt med Ngenic så kanske de kan tipsa om produkter eller installatörer.
smart! Stort tack!
 
J Josth skrev:
Schematisk bild för att byta lager:

Hur fasen får jag ut axeln? begriper inte…
 
  • En motor eller maskindel på träblock, oorganiserade kläder i bakgrunden, verkstad eller hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en grå metallisk maskindel, troligen en motor eller fläkt, med kläder i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ta bort det lilla blecket i mitten på ovansidan fläkten med en smal vass kniv. Under det finns en låsbricka som ska tas bort. Sedan kan man knacka ur axeln med en lagom stor dorn eller spik man plattat till spetsen på.
 
J Josth skrev:
Du måste ta bort det lilla blecket i mitten på ovansidan fläkten med en smal vass kniv. Under det finns en låsbricka som ska tas bort. Sedan kan man knacka ur axeln med en lagom stor dorn eller spik man plattat till spetsen på.
bända med en kniv alltså?
 
Ja precis, i kanten. Går inte det får man ta till brutalare metoder men då kanske blecket förstörs. Går ju att täcka hålet med t.ex. eltejp sedan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.