Cheesen Cheesen skrev:
Inte enligt dokumentet du bifogade, där står det "innefattas inte av riksintresse"
Hmm, nä... "...periodisk användning i området påverkar inte riksintresset för..."
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cheesen
R Rebeller skrev:
Hmm, nä... "...periodisk användning i området påverkar inte riksintresset för..."
Ja och ditt syfte anses påverka riksintresse. Tomterna är väl inte belägna på exakt samma ställe så bedömningen blir annorlunda.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att ditt förslag strider mot kommunens översiktsplan vilket är det dokument som kommunen använder för att styra vad och var det ska bebyggas. Och i översiktsplanen anger man att utanför detaljplaner så ska byggnation ske i närhet till befintlig bebyggelse och som "innebär en naturlig avrundning av ett befintligt bebyggelse.." I ditt förslag så har du gjort väldigt stora tomter där dessutom byggnaderna är placerade långt ifrån befintlig bebyggelse. Kanske hade du haft bättre framgång att i göra mindre tomte längs västra delen av fastigheten som då ansluter till befintlig bebyggelse samt två hus i norra delen som där ansluter till den bebyggelse som finns där. Då hade förslaget varit mer i linje med översiktsplanen. Men akta dig från att föreslå för många hus då kravet på att ta fram en detaljplan kommer som ett brev på posten och anledning till att inte bevilja förhandsbesked.

Det som i mina ögon känns som borde ge bäst förutsättningar är att endast ansöka om 3 stycken fritidshus i norra delen där det passar bra in i bebyggelsestrukturen då det finns hus på båda sidor om vägen och i direkt anslutning till där du vill bygga.

Men när det både är domstolar och bygglovshandläggare på kommuner inblandat så är det helt omöjligt att veta vad slutresultatet blir mer än att oddsen för ett positivt beslut aldrig ska överskattas.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rebeller skrev:
Haha, helt klart så måste det vara ett annat argument än BS! :)

Det är en helt obebyggd tomt...

Se kartbilden och säg vad du tycker. Hade det varit en annan sak om byggnaderna placerades på något annat ställe kanske?

[bild]

/ R
Jag tänker att det är ett förhållandevis stort grönområde som nyexploateras (om det ska ställas mot riksintresse och så nära vatten). Varken skalan eller stilen verkar direkt ansluta till omkringliggande bebyggelse, vilket jag gissar minskar intrycket av att det är en komplettering.
Hade kunnat tänka mig ett hus i det övre läget kunde ha passerat om tomten minskades och anslutningen till det befintliga betonades.

Med reservation för att det är en begränsad del av helheten jag ser och att det bara är mitt amatörmässiga tyckande. :)
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Jag tänker att det är ett förhållandevis stort grönområde som nyexploateras (om det ska ställas mot riksintresse och så nära vatten). Varken skalan eller stilen verkar direkt ansluta till omkringliggande bebyggelse, vilket jag gissar minskar intrycket av att det är en komplettering.
Hade kunnat tänka mig ett hus i det övre läget kunde ha passerat om tomten minskades och anslutningen till det befintliga betonades.

Med reservation för att det är en begränsad del av helheten jag ser och att det bara är mitt amatörmässiga tyckande. :)
Är helt med på vad du säger.
Betona anslutningen till befintliga… Hur tänker man då? Avståndet till befintliga byggnader ska vara så litet som möjligt?

”Så nära vatten”, det borde väl inte spela någon roll då det ligger permanentbostäder mellan min tomt och vattnet… Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Då får du arbeta inom systemet.
Bygg ett attefallshus
Stycka av.
Bygg ett nytt attefallshus
Stycka av
Osv….

Det andra alternativet är att du inom rörelsen bygger 4st ekonomi byggnader.
Därefter styckar du av….



R Rebeller skrev:
Hej,
Har en långdragen process om en tomt som jag eventuellt ska köpa.

Jag har bemött kommunens invändningar på ett väldigt pedagogiskt sätt (tycker jag). Likt förbaskat avslår Länsstyrelsen min överklagan. Nu ska jag göra ytterligare en överklagan till mark och miljödomstolen. Jag tycker verkligen jag har rätt även när jag försöker vara så objektiv som möjligt.
Bifogat finner ni resultatet från Länsstyrelsen på min överklagan. Jag har gjort lite kommentarer och markeringar för att göra det så tydligt som möjligt för er. Hade verkligen uppskattat input och kommentarer.

Om någon med adekvat kompetens hade velat hjälpa mig att få igenom överklagandet i nästa instans utanför detta forumet så kan det finnas en god flaska whisky i potten (eller rom/vin whatever). :)

Tack!

/ R
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S storemanager skrev:
Då får du arbeta inom systemet.
Bygg ett attefallshus
Stycka av.
Bygg ett nytt attefallshus
Stycka av
Osv….

Det andra alternativet är att du inom rörelsen bygger 4st ekonomi byggnader.
Därefter styckar du av….
Tyvärr så får man inte bygga attefallshus om det inte finns någon huvudbyggnad…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
Varför skall du vara objektiv i din sakframställning? Den ankommer inte på dig att vara objektiv,du företräder ju en part( dig själv) o det gäller att ta tillvara ditt intresse,inte samhällets....Jmf med en advokat som företräder en åtalad,,, denne är inte objektiv....
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Någonstans finns det väl en byggnad på din stamfastighet.

annars.
Sök 1st bygglov… det som är problemet är jantelagen.


R Rebeller skrev:
Tyvärr så får man inte bygga attefallshus om det inte finns någon huvudbyggnad…
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
C carra skrev:
Varför skall du vara objektiv i din sakframställning? Den ankommer inte på dig att vara objektiv,du företräder ju en part( dig själv) o det gäller att ta tillvara ditt intresse,inte samhällets....Jmf med en advokat som företräder en åtalad,,, denne är inte objektiv....
Har aldrig hävdat att jag är objektiv. Däremot så om jag på ärendet med en objektiv blick så tycker jag att det borde gå igenom…
 
S storemanager skrev:
Någonstans finns det väl en byggnad på din stamfastighet.

annars.
Sök 1st bygglov… det som är problemet är jantelagen.
Nix, helt obebyggd mark.
 
TS får kanske köpa den här fastigheten "billigt", som nämndes i tråden, därför att nuvarande ägare vet att det inte går att få igenom byggnation på fastigheten.
 
  • Gilla
Rebeller och 4 till
  • Laddar…
Nissens
R Rebeller skrev:
med en objektiv blick så tycker jag att det borde gå igenom…
Man undrar ju hur du kom fram till det. Ingen mer än du i tråden tolkar det så. Det om något borde säga dig något, eller hur?

Skaffa mark någon annanstans istället för att riskera bli en haverist är mitt objektiva råd.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
R Rebeller skrev:
Nej det är det inte.

En tomt strax nordväst har gjort exakt det jag håller på med.
Har den fastigheten också styckat av tomter kring husen eller är det fortfarande endast en fastighet?
 
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju hur du kom fram till det. Ingen mer än du i tråden tolkar det så. Det om något borde säga dig något, eller hur?

Skaffa mark någon annanstans istället för att riskera bli en haverist är mitt objektiva råd.
Ja, det är väl så…
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.