Hej! En fråga till er kunniga inom området.

Jag kollade på min förbrukning i Tibber appen och ser att jag förbrukat 75kWh, vilket jag tyckte var högt med tanke på vart jag annars ligger. Därför kollar jag Eon för att se överföringen till mitt hus de datumet och då ser jag att de överfört 37 kWh. Är det här möjligt? Jag kan väl inte förbruka mer än vad elöverföringen är till mitt hus?
 
Det låter märkligt. Det är ju också så att elhandelsbolaget (här Tibber) får sin siffra på förbrukningen från elnätsbolaget (här Eon). Om det är ett datum nyligen kan det vara så att det inte blivit rätt registrerat och att Tibber istället visar en uppskattning. Vilket datum gäller det?
 
M Mikael 81 skrev:
Det låter märkligt. Det är ju också så att elhandelsbolaget (här Tibber) får sin siffra på förbrukningen från elnätsbolaget (här Eon). Om det är ett datum nyligen kan det vara så att det inte blivit rätt registrerat och att Tibber istället visar en uppskattning. Vilket datum gäller det?
Jaha, ok då var det dumt av mig, borde ha lite mer tålamod. Datumet var igår
 
Om elnätbolaget av någon anledning inte lyckas få in mätvärden från mätaren ska de lämna temporära värden till elhandlaren. Dessa temporära mätvärden beräknas automatiskt och baseras på tidigare förbrukning, typ gårdagen eller samma dag en vecka eller en månad tidigare, eller något genomsnitt av de värdena. De ska märkas som temporära i alla system, men det visas kanske inte för oss konsumenter. De ska bytas ut mot avlästa värden så fort de kommer in från mätaren.
Jag skulle tro att du såg avlästa värden hos nätägaren men att de inte hunnit över till elhandlaren än, därför såg du temporära värden där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.