Hej,

Tänkte börja skruva upp lite hyllor och har inte jättebra koll... Efter en rad google sökningar så är jag helt borta i vad jag har för väggar i lägenheten (30-tals innerstan) och står nu och funderar vad jag ska göra.
I ett hål stötte jag på någon form av trä, tror jag då det kom ut spån, detta efter putsen. Efter försktigt borrande till och från för resterande hålen så är det en blandning. Svart pulver/damm, mörkare gruskorn, några fåtal blåaktiga gruskorn och lite finare grått pulver/damm. Borrade upp till 11cm och sen kändes det som att det blev ett litet hålrum i slutet. Borrade i hopp att jag skulle stöta på mer trä men utan lycka
Använde metallborr och det gick väldigt lätt att borra hela vägen

Vad gör jag för att få upp något på väggarna? All hjälp uppskattas!

Tacktack!
 
Redigerat:
BirgitS
Det kan vara bra att prata med grannar och styrelse för andra har ju också velat sätta upp saker på väggarna.

I 30-talshus tror jag det förekommer plankstomme täckt med vassmatta som sedan har putsats men även slaggsten som är mörkgrå (ibland blåaktig) och tegel. De sistnämnda är porösa och svåra att fästa saker i så på den tiden husen var nya hade man golvstående bokhyllor och satte bara upp lätta saker som tavlor på väggarna. Men du kan pröva med kemankare.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att prata med grannar och styrelse för andra har ju också velat sätta upp saker på väggarna.

I 30-talshus tror jag det förekommer plankstomme täckt med vassmatta som sedan har putsats men även slaggsten som är mörkgrå (ibland blåaktig) och tegel. De sistnämnda är porösa och svåra att fästa saker i så på den tiden husen var nya hade man golvstående bokhyllor och satte bara upp lätta saker som tavlor på väggarna. Men du kan pröva med kemankare.
Får ta en vända, hörde mig för med grannen i styrelsen men hon visste inte riktigt.

Hur djupt torde plankstommen ligga? Har som sagt kört 11 cm in och fortfarande inte stött på något annat. Borde jag kolla ännu djupare?
Om det vore tegel borde det inte vara rödfärgat och mer pulveraktigt snarare än gruskorn? Låter som att det kanske är slaggsten då... hur lång skruv och djup med kemankare?

Tack snälla för hjälpen!
 
Den slaggstenen jag stött på har varit mer som betong. Väldigt dammig (svart/mörk grå) och det har gått bra med plugg och skruv. Vad är det för typ av 30-talshus ? Storlek ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Den slaggstenen jag stött på har varit mer som betong. Väldigt dammig (svart/mörk grå) och det har gått bra med plugg och skruv. Vad är det för typ av 30-talshus ? Storlek ?
Dammade inte så mycket när jag borrade, vilka pluggar och skruvar körde du?
 
H herrjoa skrev:
Dammade inte så mycket när jag borrade, vilka pluggar och skruvar körde du?
vanliga, typ Fischer plugg för massiv sten
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
vanliga, typ Fischer plugg för massiv sten
Har ett fischer 8x65, större eller längre krävs?
 
Bifogar några bilder över resterna som följde med ut med borren. Fick en liten fläck med svartsot på väggen också.
Slaggvägg? Känns som väggarna är en rejäl blandning, lite trä (plankstomme?) här och var
 
  • Vitt papper med text och svart tejp, fotat i skumt ljus, möjligen på snedden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög av krossat material, eventuellt aska eller pulver, på ett suddigt tryckt dokument med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utspridda svarta korn på pappersark med text, skugga till vänster, vikt längs del av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som leca (lättklinker).
 
nåja tack för hjälpen
får testa mig fram, se vad som håller och inte
är ju poröst så lättklinker eller slaggsten är väl alternativen. lättbetongsplugg eller rejäla nylonpluggar är väl de alternativ som finns. skulle det skita sig så får jag köra någon special lösning, typ fill och fix, husfix, kemankare eller kanske ankarmassa. känns som ett jäkla arbete att hålla på med för att få upp något på väggen men men
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.