kisumisu kisumisu skrev:
Vad kostar ved idag?

För 3 år sedan köpte jag sist ved och det gick på 700kr kubiken, "ja det är dyrt pga dieselpriset". Då kostade diesel 17kr litern idag 24kr litern....

Visst om man äger egen skog och har mycket fritid ;)
Gav 460 per kbm stjälpt mått i sommar. Torr björk 50 cm hemkört och avlastat. Bara att bära in. :p
 
E Einh skrev:
Att det är ett bisarrt och verklighetsfrånvänt uttalande att man skulle ha för mycket fritid och för låg interndebitering om man är självförsörjande.
Vad har självförsörjande med detta att göra? Eller menar du självförsörjande på ved ?

ska man vara självförsörjande på ved som hanteras manuellt så krävs det väldigt mycket förutsättningar som få personer har. Fritid än en av faktorerna, billig mark, billiga hus är några andra. har man tillgång till vedprocessor etc så är fritiden inte lika kritisk men då behövs kapital istället, få vill väl köpa traktor och vedprocessor för att få ”gratis” ved. Jag känner folk med skog och de plöjer ner en otrolig mängd tid bara för att hålla det flytande.

De enda jag vet som eldar sin egna ved är de med egen skog, egen mark, billig mark, billiga fastigheter, en sysselsättning där de får ekonomisk avkastning för traktor/vedprocessor etc. => någon annan inkomst betalar det som krävs för att få billig ved.

saknar man detta, och alltså processar veden manuellt som det påstås här i tråden, men tycker ändå det är ekonomiskt försvarbart att odla egen ved för uppvärmning så har man mycket fritid och låg interndebitering
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad har självförsörjande med detta att göra? Eller menar du självförsörjande på ved ?

ska man vara självförsörjande på ved som hanteras manuellt så krävs det väldigt mycket förutsättningar som få personer har. Fritid än en av faktorerna, billig mark, billiga hus är några andra. har man tillgång till vedprocessor etc så är fritiden inte lika kritisk men då behövs kapital istället, få vill väl köpa traktor och vedprocessor för att få ”gratis” ved. Jag känner folk med skog och de plöjer ner en otrolig mängd tid bara för att hålla det flytande.

De enda jag vet som eldar sin egna ved är de med egen skog, egen mark, billig mark, billiga fastigheter, en sysselsättning där de får ekonomisk avkastning för traktor/vedprocessor etc. => någon annan inkomst betalar det som krävs för att få billig ved.

saknar man detta, och alltså processar veden manuellt som det påstås här i tråden, men tycker ändå det är ekonomiskt försvarbart att odla egen ved för uppvärmning så har man mycket fritid och låg interndebitering
Nå, inte för att det passar TS men det är nog rätt många som köper hem ett traktor lass eller lastbilsstuv långved och själva kapar och klyver med motorsåg och enkel hydraulklyv eller yxa, jag skulle tro att det kommer att bli flera panneldande som själva kommer sköta kap, klyv och tork när pelletsen nu kostar över 5000kr pallen och färdigkluven ved har ökat tydligt i pris.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
det vore korkat att uttala sig om rekommendationer när vi inte vet något om hur TS bor och vill förutsättningar som finns, men övergripande så ser ju listan ut typ så här

1: Fjärrvärme
2 BVP
3: LVVP/ FLVP
4: LL och stöd värmning av el/ved/pellets

har man tid att odla, avverka manuellt, torka ved för helårsförbrukning så har man för mcket fritid och alldeles för låg interndebitering.
Alternativ 1 är nog riktigt vettigt där det finns tillgängligt, speciellt om den är producerad som kraftvärme.
Alternativ 4 är väl tänkbart för många och har ju förutsättningar att ge värme även om strömmen skulle vara 'för dyr' eller vara avstängd tillfälligt för att Sverige inte har tillräckligt med kraftproduktion alla timmar på året men passar TS dåligt som inte vill elda med ved.
 
G guiness skrev:
Elbrist tror jag inte på,
Vi får hoppas att våra grannar även detta år har produktion i gång och möjlighet att sälja åt oss om och när vår egen elproduktion inte täcker behovet. Svenska Kraftnät skrev väl nått om beräknat import behov 149timmar, det riskerar alltså bli mörkt och kallt nån vecka om vi inte kan importera och vintern blir normal.
 
F fribygg skrev:
Nå, inte för att det passar TS men det är nog rätt många som köper hem ett traktor lass eller lastbilsstuv långved och själva kapar och klyver med motorsåg och enkel hydraulklyv eller yxa, jag skulle tro att det kommer att bli flera panneldande som själva kommer sköta kap, klyv och tork när pelletsen nu kostar över 5000kr pallen och färdigkluven ved har ökat tydligt i pris.
Så gör vi - lägger hellre vår "fritid" på det än att gå på gymmet nån månad på våren och några skottkärrelass per vecka under eldningstid - motsvarande i pengar med inköp av långveden o bränsle till sågen räcker 1,5 pall pellets till vinterns värme o varmvatten till tvåvåningshus med källare (3*100 kvm) :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Finland räknar med rullande strömavbrott i vinter för att vi inte har elektricitet så det räcker åt oss själva. Danmark och Tyskland och Estland har också brist. Norge har begränsat överskott.

Ryssland har elektricitet att sälja men det förutsätter att vi lägger oss platta politiskt och accepterar deras rätt att invadera grannländer och ställa till folkmord på befolkningen. Efter Ukraina kommer vi själva i tur. Jag tycker inte att importelektricitet i dag är värt priset att vi blir massmördade om några år.

Luftvärmepump som uppvärmning är gammalmodigt. Det är inte 2010-tal nu längre.
Massmördade av ryssar?
Skämtar du?
Snarare vi som massmördar dom om de vågar sätta sin fot här. Mycket käft på Putin
 
G
MrJay MrJay skrev:
Nej, jag kommer inte och lastar åt någon -
föreslår du kontaktar säljare och frågar de om de känner till någon. Har du tur så känner de rätt folk. Jag håller mig till bergvärme och solpaneler med batterier. Lycka till
Solpaneler där el accumulleras kemiskt i batterier från runt oktober till mars så det räcker för en bergvärmepump, har du ett batteri för minst 30 000 000kr? Samt en rätt maffig solpanels anläggningen... skulle inte tro det:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 1 till
  • Laddar…
MrJay
G OMathson skrev:
Solpaneler där el accumulleras kemiskt i batterier från runt oktober till mars så det räcker för en bergvärmepump, har du ett batteri för minst 30 000 000kr? Samt en rätt maffig solpanels anläggningen... skulle inte tro det:thinking:
Har aldrig påstått att energin som lagras i batteri används till att driva en 12kW bergvärmepump.. så, skulle inte tro det som du sa själv. Batterianläggningen kostar dock norr om 50k
 
Jag har vedpanna idag men har planer på pelletspanna
 
P Putte 9497 skrev:
Jag har vedpanna idag men har planer på pelletspanna
Jaha med tanke på allmänna bekymmer med leveranser, så kanske övergång till pellets inte var så bra ide. Du kanske har bättre kontakter o bor närmare producenter, så ev framtida problem kanske är små?
 
[QUOTE="heimlaga,

Luftvärmepump som uppvärmning är gammalmodigt. Det är inte 2010-tal nu längre.[/QUOTE]

Är lite nyfiken på vad som är ett modernt värmesystem enligt dig?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Jaha med tanke på allmänna bekymmer med leveranser, så kanske övergång till pellets inte var så bra ide. Du kanske har bättre kontakter o bor närmare producenter, så ev framtida problem kanske är små?
Kommer använda palleveranser med 16 kg säck från Laxåpellets 4 mil bort
 
trähandtag trähandtag skrev:
Nu har vi inte handlat direkt från SCA utan via lokal leverantör som har uppåt 1000 kunder. Jag kommer att kolla med andra pelletsproducenter om de kan leverera i Skåne. Vi blir tvungna att köpa en luft-vatten värmepump och spetsa när det är som kallast med pellets, om vi inte ser någon lösning. Man kan alltid fundera på vad som är bäst. Vårt hus är från 1920-talet med ett högtemperatursystem och självdrag, så huset mår egentligen bra av att värmas via en panna. När vi köpte huset valde via mellan pellets eller någon typ av värmepumplösning - vatten. Vi gick från olja, för 20 år sedan insåg att det skulle var ekonomisk ohållbart. Valet var en helautomatisk ”modern” pelletspanna från Österike, var med omtanke om husets bästa och med utgångspunkt hur mycket tid vi vill lägga ner på skötsel. Flis kanske skulle var en möjligt, men de flesta anläggningar är oftast för fjärrvärme eller de som har mycket stort värmebehov. Jag känner inte till någon privatperson i vår region som har en flispanna. Ved kan ju vara jättebra om man har tillgång till ved via eget jordbruk/skogsbruk. I föräldrahemmet eldade vi med ved och vet hur mycket jobb det är, men också hur lite det då kostar. Livet har mycket annat o erbjuda än att jobba. Här i södra Skåne finns det knappt skog. Bönderna runt om eldar mest halm, finns också någon som eldar med säd. I vårt klimat är ju luft-typ värmepump ganska bekvämt, då vintertemperaturen sällan går under noll grader, men å andra sidan är det fuktigt o blåser en hel del.
Köp pellets på säck och bär in dem! Så jobbigt är det inte och du behöver inte ta in allt på en gång. Den klarar sig bra ute. Det tar mig cirka 40 minuter per pall att bära in pellets och det är bra motion. Jag gör visserligen inte av med mer än hälften av vad du gör av med men jag skulle utan problem klara dubbla mängden. Då tycker jag prisutvecklingen är ett större problem.
 
E Eld skrev:
Köp pellets på säck och bär in dem! Så jobbigt är det inte och du behöver inte ta in allt på en gång. Den klarar sig bra ute. Det tar mig cirka 40 minuter per pall att bära in pellets och det är bra motion. Jag gör visserligen inte av med mer än hälften av vad du gör av med men jag skulle utan problem klara dubbla mängden. Då tycker jag prisutvecklingen är ett större problem.
Hur stor yta värmer du upp?
Hur mycket pellets gör du av med om året?
Eldar du mot acc tankar?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.