MultiMan
mikethebik mikethebik skrev:
Öppna ögon vete fan om de flesta haft som röstat mellan 2014-2022, snarare både blinda och döva.
Jag förstår hur du tänker och håller väl delvis med, men tyvärr är det alltför många som medvetet röstat fram det resultat av politiska beslut vi ser idag. Bl a därför klyftan mellan storstad och landsbygd ökat dramatiskt, som en följd av den vansinniga politiken som förts. Sverige slits isär på flera olika sätt samtidigt som ett resultat.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag bor i Uppsala och eldar med bulkpellets. Brukar köpa av SCA, och har någon gång även köpt från Laxå pellets. I oktober fick jag ett brev från SCA där de skrev att de inte längre kan leverera pellets i mitt område. Webbutiken var stängd och kundtjänsttelefonen var också stängd. Då mejlade jag kundtjänst och fick till svar att de visst kan leverera, givet att jag har köpt av dem tidigare och har ett kundnummer. Således beställde jag per e-post och fick min bulkpellets i tisdags. Sensmoralen är att det kan vara bra att dubbelkolla med kundtjänst vad som faktiskt gäller: pellets@sca.com.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A akoura skrev:
Jag bor i Uppsala och eldar med bulkpellets. Brukar köpa av SCA, och har någon gång även köpt från Laxå pellets. I oktober fick jag ett brev från SCA där de skrev att de inte längre kan leverera pellets i mitt område. Webbutiken var stängd och kundtjänsttelefonen var också stängd. Då mejlade jag kundtjänst och fick till svar att de visst kan leverera, givet att jag har köpt av dem tidigare och har ett kundnummer. Således beställde jag per e-post och fick min bulkpellets i tisdags. Sensmoralen är att det kan vara bra att dubbelkolla med kundtjänst vad som faktiskt gäller: pellets@sca.com.
De kanske gör ett undantag om du bor i anslutning till riksvägarna.
Att köra bulkpellets ut i obyggderna är däremot ett numera dött koncept.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Räknar du med att kunna köpa el till en luft/vatten pump nästa år?
Till att börja med ska det ju gå att få tag i en värmepump, leveranstiden har väl passetar ett halvår? Sedan någon som installerar...?
 
  • Gilla
el camino
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, tyvärr har jag ju inte det. Självsådd björk avverkad med bågsåg och yxa och eldad i kakelugn är det närmaste jag kan tänka mig just nu, förnybart, miljövänligt koldioxidneutralt, men tyvärr väldigt arbetsintensivt och inte alls vad TS söker.
Har du @Viktor.J inga revulutionerande förslag på energiområdet eller åtminstånde nån lösning på bostadsuppvärmningen?
det vore korkat att uttala sig om rekommendationer när vi inte vet något om hur TS bor och vill förutsättningar som finns, men övergripande så ser ju listan ut typ så här

1: Fjärrvärme
2 BVP
3: LVVP/ FLVP
4: LL och stöd värmning av el/ved/pellets

har man tid att odla, avverka manuellt, torka ved för helårsförbrukning så har man för mcket fritid och alldeles för låg interndebitering.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Väldigt långt handlar det om prioriteringar. Är det viktigare att du själv kan leva latmansliv utan att arbeta för värmen eller att samhället rullar och går och företagen producerar?
Genom att elda med ved helt eller delvis åtminstone under de tre kallaste månaderna minskar man belastningen på elnätet samtidigt som man får hyggligt betalt för besväret. Vill man vara lat och inte har behov av att hålla nere levnadskostnaderna kan man värma med köpesvärme de övriga 9 månaderna i året.
Jag brukar hålla med dig i det mesta men här gick du för långt.
Att "jobba borta" på kontor, fabriksgolv, bygge eller vadsomhelst, värma med el i någon form och betala elen med lönepengarna vill jag bestämt påstå är att "jobba för värmen".
Alla människor lever inte och har inte möjligheten att leva med och nära skog och ved, dessa människor är inte sämre och samhället behöver dessa också!
Sluta att sätta latmansstämpen på alla som inte jobbar i skogen.
Punkt.
Själv har jag provat båda, och nuförtiden har jag pga sjukdom inte möjligheten att jobba med ved och skog, utan har hus i villaområde med värmepump.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag brukar hålla med dig i det mesta men här gick du för långt.
Att "jobba borta" på kontor, fabriksgolv, bygge eller vadsomhelst, värma med el och betala elen med lönepengarna vill jag bestämt påstå är att "jobba för värmen".
Alla människor lever ine och har inte möjligheten att leva med och nära skog och ved, dessa människor är inte sämre och samhället behöver dessa också!
Punkt.
att du ens behöver skriva detta, 99,999999% av alla förstår det. Det är 2-3 individer i tråden som intalat sig själva att elda med ved är minsta det enda rimliga om man inte är en tappat latmask
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
jag förstår inte problmet kör med flis istället
 
A akoura skrev:
Jag bor i Uppsala och eldar med bulkpellets. Brukar köpa av SCA, och har någon gång även köpt från Laxå pellets. I oktober fick jag ett brev från SCA där de skrev att de inte längre kan leverera pellets i mitt område. Webbutiken var stängd och kundtjänsttelefonen var också stängd. Då mejlade jag kundtjänst och fick till svar att de visst kan leverera, givet att jag har köpt av dem tidigare och har ett kundnummer. Således beställde jag per e-post och fick min bulkpellets i tisdags. Sensmoralen är att det kan vara bra att dubbelkolla med kundtjänst vad som faktiskt gäller: pellets@sca.com.
Nu har vi inte handlat direkt från SCA utan via lokal leverantör som har uppåt 1000 kunder. Jag kommer att kolla med andra pelletsproducenter om de kan leverera i Skåne. Vi blir tvungna att köpa en luft-vatten värmepump och spetsa när det är som kallast med pellets, om vi inte ser någon lösning. Man kan alltid fundera på vad som är bäst. Vårt hus är från 1920-talet med ett högtemperatursystem och självdrag, så huset mår egentligen bra av att värmas via en panna. När vi köpte huset valde via mellan pellets eller någon typ av värmepumplösning - vatten. Vi gick från olja, för 20 år sedan insåg att det skulle var ekonomisk ohållbart. Valet var en helautomatisk ”modern” pelletspanna från Österike, var med omtanke om husets bästa och med utgångspunkt hur mycket tid vi vill lägga ner på skötsel. Flis kanske skulle var en möjligt, men de flesta anläggningar är oftast för fjärrvärme eller de som har mycket stort värmebehov. Jag känner inte till någon privatperson i vår region som har en flispanna. Ved kan ju vara jättebra om man har tillgång till ved via eget jordbruk/skogsbruk. I föräldrahemmet eldade vi med ved och vet hur mycket jobb det är, men också hur lite det då kostar. Livet har mycket annat o erbjuda än att jobba. Här i södra Skåne finns det knappt skog. Bönderna runt om eldar mest halm, finns också någon som eldar med säd. I vårt klimat är ju luft-typ värmepump ganska bekvämt, då vintertemperaturen sällan går under noll grader, men å andra sidan är det fuktigt o blåser en hel del.
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
södra skåne måste vara perfekt med jordvärme eller?
 
Inget superkonkret, men ett tips kan vara att kolla med ägare till närliggande, små, pelletseldade fjärrvärmeanläggningar (som ofta står långt ut i näten, där de större anläggningarna inte orkar) om vilken leverantör de anlitar, för att på så sätt kunna "samordna" leveranserna.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
har man tid att odla, avverka manuellt, torka ved för helårsförbrukning så har man för mcket fritid och alldeles för låg interndebitering.
Vilken tur för dig då att det fortfarande finns bönder kvar i detta land, med alldeles för låg interndebitering, som gör just detta och därmed levererar mat till ditt bord.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 3 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Vilken tur för dig då att det fortfarande finns bönder kvar i detta land, med alldeles för låg interndebitering, som gör just detta och därmed levererar mat till ditt bord.
jag känner många bönder med solceller och som inte eldar med ved. Du äter deras mat. Vart vill du komma ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag känner många bönder med solceller och som inte eldar med ved. Du äter deras mat. Vart vill du komma ?
Att det är ett bisarrt och verklighetsfrånvänt uttalande att man skulle ha för mycket fritid och för låg interndebitering om man är självförsörjande.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.