Hej
Vi bygger nytt fritidshus med hjälp av en general entreprenad,
Eftersom vi inte kommer vara där under några längre tider och sannolikt mest under sommartid tänker vi inte installera vattenburen golvvärme.
Men jag funderar på att förbereda för vattenburen golvvärme när vi ändå gjuter en ny platta.
Detta för att saker och ting KAN ju ändra sig och det vore bra att ha det förberett.

Fråga 1)
Vår leverantör verkar inte kunna ge ett pris på vad det skulle kosta extra.
Så jag undrar om någon här har en ide om vad det kan röra sig om ?
Huset är på totalt 80 kvm - badrum och entre kommer att ha eluppvämt golv.
Jag uppskattar att ytan för vattenburen golvvärme kommer att vara 60 - 65 kvm.

Fråga 2)
Hus leverantören har offererat 300 mm isolering i plattan, jag har frågat varför det inte är 400 mm (som jag trodde var en byggnorm) men fått svaret att "300 mm är standard" vet någon vad det är som gäller ?

Tacksam för tips.
Börje
 
Det kostar inte mycket att förbereda för golvvärme när plattan gjuts, om byggarna vill göra det enkelt. Det behövs bara golvvärme slang. I ditt fall behövs kanske 200 meter slang.
Jag la själv ut golvvärme slangen enligt tillverkarens ritningar. Satte ingen fördelningsstock eller ventiler, utan gjorde hela huset (60 m2 golv) som en enda lång slang. Slangen "kommer upp och vänder" efter varje rum där fördelningsstocken kommer sen i framtiden. Enkelt att provtrycka när det är en enda slang.
Om du får dina byggare att göra så här så blir det inte speciellt dyrt.
Lägg vattenburen golvvärme också i badrum och hall.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.