Hej,

Har köpt ett 20-tals hus där vi planerat att renovera upp originalfönster som sitter till sommaren. För ett par veckor sedan, vid stormigt väder och regn från sidan, insåg vi att att det regnat in en liten pöl runt området på bilden.

Skulle behöva täta fönstret tillfälligt, för att sedan göra det ordentligt nästa sommar. Fick linoljekitt + drygolin färg sålt till mig, men torktid en vecka i detta väder.. och fel färg för att måla inom 24h? Har inte lyckats hitta en dag utan nederbörd på veckor. Ständigt hög fukt i trä och luft.

Vad hade ni gjort, för att tillfälligt ”rädda” fönstret över vintern? Tips?

Obs! Det är 1+1 glas så behöver täta för att kunna sätta in vinterfönstret så snart som möjligt också.
 
  • Ett fönster med utsikt över en trädgård, träd, en byggnad, en bordslampa, en hängande lampa och en krukväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Om du inte oroar dig för det estetiska så är väl det enklaste att sätta upp byggplast på utsidan.
Fult men funktionellt, tyvärr går du miste om den fina utsikten dessutom.
Men det kanske räcker med att plasta lokalt där det läcker in, typ fästa plasten mot glaset med silvertejp :thinking:

Ett annat alternativ kan ju vara att silvertejpa direkt på kittet där det läcker?
 
Vad är det som behöver lagas - glasrutan, kittfalsen eller träet?

Det flesta lagningar hade jag löst tillfälligt med att bara få dit linoljekittet. Måla behöver du inte göra nu.
Spricka i glaset har jag haft genomskinlig kontorstejp (den bra, matta sorten) över i två år.
 
Använd ej drygolin, det är en alkydoljebaserad färg, olämplig för fönster.

Ska du ta dig jobbet att renovera fönsterna så är det en linoljefärg som kommer att få träet att hålla bäst över tid. Däremot kommer Drygolin att hålla kulör och glans bättre än linoljefärg, men sämre för träet.
 
G
Daniel_N Daniel_N skrev:
Använd ej drygolin, det är en alkydoljebaserad färg, olämplig för fönster.

Ska du ta dig jobbet att renovera fönsterna så är det en linoljefärg som kommer att få träet att hålla bäst över tid. Däremot kommer Drygolin att hålla kulör och glans bättre än linoljefärg, men sämre för träet.
Beror väl på vad det är innan och skicket på trät. Själv har jag använt linoljefärg på de flesta av mina fönster men tycker inte det håller så många år där solen kommer åt, uv bryter ner färgen rätt kvickt. På källarfönster har jag alkyd som håller mycket längre.
Drygolin är nog bättre än vattenburna hybridfärger på gamla fönster i alla fall.
Det är viktigt att undre kittfalsen är tät samt att eventuella hörnjärn är fräscha, demontera vid tveksamhet och behandla trät under, olja och grunda, byt järnen och skruvarn om de är i dåliga, fyll gärna med oljekitt under järnen. Det är rätt mycke jobb med gamla fönster men jag tycker det är värt.
 
G OMathson skrev:
Beror väl på vad det är innan och skicket på trät. Själv har jag använt linoljefärg på de flesta av mina fönster men tycker inte det håller så många år där solen kommer åt, uv bryter ner färgen rätt kvickt. På källarfönster har jag alkyd som håller mycket längre.
Drygolin är nog bättre än vattenburna hybridfärger på gamla fönster i alla fall.
Det är viktigt att undre kittfalsen är tät samt att eventuella hörnjärn är fräscha, demontera vid tveksamhet och behandla trät under, olja och grunda, byt järnen och skruvarn om de är i dåliga, fyll gärna med oljekitt under järnen. Det är rätt mycke jobb med gamla fönster men jag tycker det är värt.
Skicket på träet har ej med färgvalet att göra. Vad det är innan kan spela in. Har man en alkydfärg och inte orkar ta bort den så är det såklart inte lönt att måla linoljefärg utanpå. Fast när det i trådstarten stod renovera så tänkte jag mig lite mer än måla om. Ska man laga trä etc så är det helt klart värt att skrapa akrylat/alkyd och måla linoljefärg.

I övrigt har du helt rätt i att linoljefärg håller dåligt - som jag skrev ovan. Däremot skyddar det träet väldigt bra - även när färgen ser trist ut! Dessutom är det väldigt lätt att måla på ny färg.

Undvik att fylla hörnjärn med kitt. Kitt består av krita och linolja. Med tiden lakas linoljan ur och då blir det mesta krita kvar. Den i sin tur håller gärna vatten vilket leder till rötskador under hörnjärnet. Om man ska ha eller återmontera hörnjärn så börja med att olja och måla ytan som resten av bågen. Sen föredrar jag varmgalvade hörnjärn. Om inte kan man linoljebränna de befintliga. Eller så målar man insidan med rostskyddsfärg. När de är monterade ska allt målas över.

Håller återigen med om att det är rätt mycket, eller snarare massor, med jobb med gamla fönster. Men speciellt när de är fina och smäckra och passar huset så känns det ju väl värt.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
Daniel_N Daniel_N skrev:
Skicket på träet har ej med färgvalet att göra. Vad det är innan kan spela in. Har man en alkydfärg och inte orkar ta bort den så är det såklart inte lönt att måla linoljefärg utanpå. Fast när det i trådstarten stod renovera så tänkte jag mig lite mer än måla om. Ska man laga trä etc så är det helt klart värt att skrapa akrylat/alkyd och måla linoljefärg.

I övrigt har du helt rätt i att linoljefärg håller dåligt - som jag skrev ovan. Däremot skyddar det träet väldigt bra - även när färgen ser trist ut! Dessutom är det väldigt lätt att måla på ny färg.

Undvik att fylla hörnjärn med kitt. Kitt består av krita och linolja. Med tiden lakas linoljan ur och då blir det mesta krita kvar. Den i sin tur håller gärna vatten vilket leder till rötskador under hörnjärnet. Om man ska ha eller återmontera hörnjärn så börja med att olja och måla ytan som resten av bågen. Sen föredrar jag varmgalvade hörnjärn. Om inte kan man linoljebränna de befintliga. Eller så målar man insidan med rostskyddsfärg. När de är monterade ska allt målas över.

Håller återigen med om att det är rätt mycket, eller snarare massor, med jobb med gamla fönster. Men speciellt när de är fina och smäckra och passar huset så känns det ju väl värt.
På urlakat gammat grått trä verkar linoljefärg funka jättebra, i alla fall för mej. Tveksamhet om alkyd skulle funka lika bra.
Ang kitt under, där verkar då de lärde tvista. Kommer verkligen det bli ett problem?
 
G OMathson skrev:
På urlakat gammat grått trä verkar linoljefärg funka jättebra, i alla fall för mej. Tveksamhet om alkyd skulle funka lika bra.
Ang kitt under, där verkar då de lärde tvista. Kommer verkligen det bli ett problem?
Linoljefärg fungerar också utmärkt på helt nytt trä. Utmärkt i den betydelsen att det skyddar träet bäst, inte att det behåller glans eller kulör bäst.

Det är definitivt en tvist. Vi tillverkar mer nya fönster än vi lagar gamla, men visst passerar det en del bågar ändå. Oftast är hörnjärnen inte kittade. När de är det brukar det (men inte alltid) vara sämre under. Dock har jag stort förtroende för ett par olika fönsterhantverkare som inte gör något annat än att laga fönster och där är det inget kitt under som gäller, av orsakerna jag nämnde ovan.
 
Ska testa att inte kitta under hörnjärnen också så får vi se vilka som håller bäst om 50 år eller så. Nu efter nästan 100 är det mycket yttre skador okittat i nedre hörnen. Men det har varit dåligt med underhåll, åtminstone de senaste 50 åren. Med bra virke håller det många år utan färg tydligen.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ska testa att inte kitta under hörnjärnen också så får vi se vilka som håller bäst om 50 år eller så. Nu efter nästan 100 är det mycket yttre skador okittat i nedre hörnen. Men det har varit dåligt med underhåll, åtminstone de senaste 50 åren. Med bra virke håller det många år utan färg tydligen.
Bart trä i en bra konstruktion och rimligt skyddat läge håller väldigt länge!

att använda linoljefärg är otroligt mycket viktigare än hur man gör under hörnjärnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.