Hej, Tänkte byta vajrar på min 5m takskjutsport eftersom ena vajern gått av, har fått de nya vajrarna nu. Det sitter en fjäder på varje sida, ovanför öppningen. Hur går jag tillväga?

Hörmann LPU 40 takskjuts LPU 40

Hur börjar jag?
-måste jag släppa trycker på båda fjädrarna?
-gör jag det en i taget?
-bör mittskruven på fjäderstången var inblandad, m.a.o behöver den lossas oxå.
 
Daydreamer Daydreamer skrev:
Hej, Tänkte byta vajrar på min 5m takskjutsport eftersom ena vajern gått av, har fått de nya vajrarna nu. Det sitter en fjäder på varje sida, ovanför öppningen. Hur går jag tillväga?

Hörmann LPU 40 takskjuts LPU 40

Hur börjar jag?
-måste jag släppa trycker på båda fjädrarna?
-gör jag det en i taget?
-bör mittskruven på fjäderstången var inblandad, m.a.o behöver den lossas oxå.
Hej, nån som vet hur man kommer igång med vajerbytet, eller hur man ska tänka?
 
Hej. Glömt att du skickade ett pm tidigare, läste på jobbet och tänkte svara när jag kom hem, men.....
Första frågan: Har du motor ?? Om så är fallet, har du frikoppling med snören och en kedja att dra i för att driva porten, eller är det frikoppling och du får dra portbladet för hand ??
 
Isakare Isakare skrev:
Hej. Glömt att du skickade ett pm tidigare, läste på jobbet och tänkte svara när jag kom hem, men.....
Första frågan: Har du motor ?? Om så är fallet, har du frikoppling med snören och en kedja att dra i för att driva porten, eller är det frikoppling och du får dra portbladet för hand ??
Hej, ja motorn är en Supramatic E2 med frikopplingssnöre o kedja.
 
Daydreamer Daydreamer skrev:
Hej, ja motorn är en Supramatic E2 med frikopplingssnöre o kedja.
Då frikopplar du, drar i kedjan till porten är stängd och drar en bit till, det är trögt men det går att dra så vajrarna blir slaka, en medhjälpare kan dra i en vajer samtidigt, dra utåt mellan 2 hjul så man får ut den ca 10 cm. Ta en regelstump och lägg mellan skena och portblad bakom vajern och dra kedjan tillbaka så vajern vilar på den.
Nu är den andra vajern lös och du kan byta den, bara lägga dit den som den andra ligger, och försöka få till samma längd.

Motorns broms håller kvar när man drar den baklänges, regeln är en säkerhet så den inte kan spännas plötsligt.
 
Dålig ritning, men hoppas du förstår.
Enkel handritad skiss av en gata sett ovanifrån med fordon och trafikriktning angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dålig ritning, men hoppas du förstår.
[bild]
Hmmm har frikopplat o stängt porten, men då går låset i, så jag kan inte få de där sista centimetrarna så jag kan får slakare vajer, för o få in en regelbit mellan hjulen…

tror jag förstår lite ändå, när porten är nere, så är ju vajern inte upplindad så mkt, ska jag bara dra ut vajern alltså, för o få i en regel, till vilken nytta?

jag har alltså en vajer helt av, o bortplockad. Båda sidors fjädrar är fullt spända, du menar alltså att fjädrarna inte behöver lossas alls då?
 
  • Garageportens mekanism med skenor, rullar och en varningsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser det ut vid kanterna av axeln?
Stången ska vridas i riktning enligt pilen,
Garageportmekanism med spår, rullar, fjädrar och säkerhetsvarningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vår port så kan man sätta i järnpinnar i ett ”hjul” på axeln för att vrida axeln. I ena änden sitter det även en spärr man kan aktivera för att inte axeln ska snurra/vridas tillbaka.
 
Daydreamer Daydreamer skrev:
Hmmm har frikopplat o stängt porten, men då går låset i, så jag kan inte få de där sista centimetrarna så jag kan får slakare vajer, för o få in en regelbit mellan hjulen…

tror jag förstår lite ändå, när porten är nere, så är ju vajern inte upplindad så mkt, ska jag bara dra ut vajern alltså, för o få i en regel, till vilken nytta?

jag har alltså en vajer helt av, o bortplockad. Båda sidors fjädrar är fullt spända, du menar alltså att fjädrarna inte behöver lossas alls då?
Trodde du hade motor på axeln med den storleken, det var det jag beskrev.
Ursäkta.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut vid kanterna av axeln?
Stången ska vridas i riktning enligt pilen,
[bild]

På vår port så kan man sätta i järnpinnar i ett ”hjul” på axeln för att vrida axeln. I ena änden sitter det även en spärr man kan aktivera för att inte axeln ska snurra/vridas tillbaka.
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut vid kanterna av axeln?
Stången ska vridas i riktning enligt pilen,
[bild]

På vår port så kan man sätta i järnpinnar i ett ”hjul” på axeln för att vrida axeln. I ena änden sitter det även en spärr man kan aktivera för att inte axeln ska snurra/vridas tillbaka.
Så här ser det ut vid axeln ovan port, det finns hål för järnpinnar o ser även ut som en spärr, kortet är fr den sida vajern är borta (gått av). Frågan är alltså hur jag går tillväga för att montera nya vajern. ( jag har köpt 2st nya vajrar, är väl lika bra att byta båda efter 14år)
 
  • Garagedörr fjäder och spårsystem, trävägg och tak, sidomonterad arm, vitmålad, saknar kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en liknande tråd med vajerproblem,
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-motordriven-garageport.472191/

Jag hade för det första kopplat bort spänningen på portmotorn så att inte den kan börja köra.

Sen hade jag vridit axeln med hjälp av två järnpinnar så att fjädern hade spänts (vajrarna slaknar)

Låst spärren på axeln, samt ”spänt upp” den hela vajern (likt @Isakare förslag) som extra säkerhet.

Bytt den trasiga vajern.
 
Tack, Isakare o Demmpa, nu har jag med er hjälp vågat mig på att byta varjern till takskjutporten.
Nu återstår bara obalans mellan höger o vänster fjäder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.