F fribygg skrev:
Har du svaren på frågorna du själv stälde om elen eller har du nått att tillföra till TS problem att köpa pellets?
jag ställer relevanta frågor på faktan som du presenterade. Inte jag. Iom din starka hållning och precisa antalet timmar så antog jag du hade koll.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag ställer relevanta frågor på faktan som du presenterade. Inte jag. Iom din starka hållning och precisa antalet timmar så antog jag du hade koll.
Har du nått föreslå för den som har svårt att få tag i pellets?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Visst finns det pellets till salu i Skåne:

[länk]
[länk]
Kommer du o lastar in 6 ton till mig gratis, så har vi en deal! Har du något förslag på bulk?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MrJay
trähandtag trähandtag skrev:
Kommer du o lastar in 6 ton till mig gratis, så har vi en deal! Har du något förslag på bulk?
Nej, jag kommer inte och lastar åt någon -
föreslår du kontaktar säljare och frågar de om de känner till någon. Har du tur så känner de rätt folk. Jag håller mig till bergvärme och solpaneler med batterier. Lycka till
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du nått föreslå för den som har svårt att få tag i pellets?
installera en alternativ värmekälla som inte är beroende av pellets eller ved (om ved ska köpas)….
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
installera en alternativ värmekälla som inte är beroende av pellets eller ved (om ved ska köpas)….
Tänk om man kunde få förslag på en sådan värmekälla som inte var beroende av köpt energi...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tänk om man kunde få förslag på en sådan värmekälla som inte var beroende av köpt energi...
Har du upptäckt en evighetsmaskin? Spännande!
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
Att bulkpellets till privatpersoner var på väg ut har man vetat i ett par år. Blir för dyrt för leverantören.
De jag känner som har bulkförråd fyller förrådet med säckpellets som är lättare att få tag på.

Roterande bortkoppling av elvärme sparar mindre el än vad frasmakarna tror. Blir det kallt inne så ska värmen tas tillbaka. Troligen sätter då också värmepumpsägaren igång en elfläkt eller två för att slippa frysa.
Dessutom är dagens värmepumpar så att de ger bästa verkningsgraden om man håller en fast och jämn temperatur inne.

Att det skulle bli stor brist på el har de flesta av er med öppna ögon röstat för i åtminstone två riksdagsval.
 
  • Gilla
Urvik och 4 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Att det skulle bli stor brist på el har de flesta av er med öppna ögon röstat för i åtminstone två riksdagsval.
Öppna ögon vete fan om de flesta haft som röstat mellan 2014-2022, snarare både blinda och döva.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har du upptäckt en evighetsmaskin? Spännande!
Nä, tyvärr har jag ju inte det. Självsådd björk avverkad med bågsåg och yxa och eldad i kakelugn är det närmaste jag kan tänka mig just nu, förnybart, miljövänligt koldioxidneutralt, men tyvärr väldigt arbetsintensivt och inte alls vad TS söker.
Har du @Viktor.J inga revulutionerande förslag på energiområdet eller åtminstånde nån lösning på bostadsuppvärmningen?
 
TRJBerg
G Granström2 skrev:
Att bulkpellets till privatpersoner var på väg ut har man vetat i ett par år. Blir för dyrt för leverantören.
De jag känner som har bulkförråd fyller förrådet med säckpellets som är lättare att få tag på.

Roterande bortkoppling av elvärme sparar mindre el än vad frasmakarna tror. Blir det kallt inne så ska värmen tas tillbaka. Troligen sätter då också värmepumpsägaren igång en elfläkt eller två för att slippa frysa.
Dessutom är dagens värmepumpar så att de ger bästa verkningsgraden om man håller en fast och jämn temperatur inne.

Att det skulle bli stor brist på el har de flesta av er med öppna ögon röstat för i åtminstone två riksdagsval.
Citat: "Blir för dyrt för leverantören.".
Förstår inte logiken. Såvitt jag vet finns det inga prisregleringar inom området. Så det är marknadspriser som gäller och leverantören kan höja sitt pris så att det inte "blir för dyrt". Som det är med de mesta verksanheter.
 
  • Gilla
heab
  • Laddar…
F fribygg skrev:
1. Pris.
2. Bristande tillgång, den svenska elproduktionen räcker inte årets alla timmar som det är nu och skulle de villaägare som eldar pellets i dag gå över till värmepump lär efterfrågan på el öka markant.
Priset är vad det är, man måste ju värma huset. Elbrist tror jag inte på, möjligen att en brist gör att priset på el ökar men det gäller isf all förbrukning. Det största problemet är nog leveranstiden, jag beställde av CTC i augusti med beräknad leverans jan-feb… Var ute i god tid.
 
en vinter klarar du väl utan löspellets, handla några pall och bär in under en dag eller tre och ställ de övriga i garaget sålänge om det är jobbigt att bära. 6ton är väl ingen mängd. I min ungdom lyfte jag mer dagligen, så ryck upp dig nu och beställ några pallar :p
 
  • Gilla
  • Haha
Bendish och 6 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hm vi har inte hur mycket tid som helst. Med en förbrukning på 12-13 ton pellets om året, i en helautomatisk anläggning (lägger några timmar om året i skötsel), ser jag ingen framtid för ved.
Går det inte att elda med kutterspån x svärfar använder pellets eller kutterspån som han kan köpa från ett hyvleri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.